hotness 0
News

Column: een post-mortem van Tap Cats

Gepost door

Toen ik zo rond de jaarwisseling een tweetal post-mortems schreef van live-service games die offline waren gehaald, had ik gedacht dat daarmee de kous voor de komende jaren af zou zijn. Hoe groot was immers de kans dat nog zo’n spel dat ik speelde op korte termijn het loodje zou leggen? Best groot blijkt nu…

Eerlijk is eerlijk: Tap Cats: Epic Card Battle is nog niet helemaal gestorven. De servers zijn nog online en microtransacties kunnen nog altijd worden gedaan. Toch hangt het spel aan de beademing. Wie de Steam-pagina begroet wordt immers verwelkomt met de melding ‘’ Op verzoek van de uitgever is Tap Cats: Epic Card Battle niet langer beschikbaar op Steam.’’. Dat voorspelt doorgaans niet veel goeds…

Binnengetrokken

De problemen die aan de grondslag liggen van de plotseling beëindiging van de service, zijn niet direct zichtbaar als je het spel start. Tap Cats is een hele simpele kaartgame, waarin spelers ieder een deck hebben van tien kaarten. Elke kaart heeft een aantal aanvalspunten en levenspunten, evenals een of meerdere vaardigheden die elke beurt activeren. Kaarten vallen de vijand tegenover hun aan of, als die er niet is, de vijandelijke speler, wiens levenspunten de match bepalen. Je wilt hierdoor een goede balans hebben tussen snelheid en kracht om te voorkomen dat katten simpelweg om je leger heen kunnen wandelen.

Bij free-to-play card games weet je gewoon dat er microtransacties in de game zitten in de vorm van card packs met willekeurige kaarten. Daar is niet iedereen blij mee, maar het is feitelijk wat card collectibles zowel fysiek als digitaal leuk maakt. En in mijn beleving had je echt niet de zeldzaamste kaarten nodig om matches te kunnen winnen. Met een gebalanceerd deck won ik pakweg 70% van mijn matches met slechts één epic kaart in mijn arsenaal. Echter kwam al snel een moment waarop dit percentage drastisch begon te dalen.

Mechanicstapel

Zoals gezegd heb ik persoonlijk geen problemen met card packs in kaartspellen. In mijn beleving zijn ze een deel van de charme. Tap Cats heeft echter vrijwel elk verdienmodel dat je kunt bedenken. Naast card packs zijn er wachttijden die afgekocht konden worden, diamanten voor team packs, bundels voor harde pegels, is er een premium-abonnementsdienst, zijn er limited time events en heb je tonijn. Vooral die laatste twee hebben bijgedragen aan de val van dit spel.

Team packs zijn weinig meer dan reguliere card packs, maar dan rondom een bepaald thema. Wil jij een specifiek type unit hebben? Dan kun je de kans hierop drastisch vergroten door een pack van zijn team te kopen. Bundels daarentegen veranderen constant van inhoud, maar zijn altijd veel en veel te duur voor wat je ervoor terugkrijgt. € 19,99 is immers verre van micro als het op transacties aankomt. De premium-dienst geeft je een dagelijkse beloning als je inlogt, waaronder diamanten en tonijn, waarvan ik zo uitleg waarom dat belangrijk is. Maar eerst gaan we het nog even over events hebben.

De nagels in de doodskist

Dat een live-service inspeelt op evenementen als Kerstmis is niet enkel geen probleem, maar wordt zelfs stiekem wel verwacht door een aanzienlijk deel van de spelers. Toch waren diezelfde spelers verre van gelukkig toen kaarten rondom de feestdagen verschenen. Want niet enkel was ze verzamelen zonder een hoop geld te spenderen niet te doen, maar de kaarten waren ook nog objectief beter dan de standaardsets. De winterkatten domineerden hierdoor al snel decks en ruïneerden de balans, vooral als tonijn om de hoek kwam kijken.

Na het meerdere keren aangehaald te hebben, is het eindelijk tijd om het te hebben over tonijn; nóg een valuta in Tap Cats naast goud, diamanten en poen. Deze vissen kunnen aan je kaarten worden gevoerd om ze sterker te maken. En daar loopt het spaak. Een goed deck kan zelfs objectief sterkere kaarten afweren door goede synergie tussen de verschillende kaarten. Maar als die objectief sterkere kaarten worden geboost tot op het punt dat ze per stuk meer leven hebben dan mijn volledige deck samen, houdt het simpelweg op. En in tegenstelling tot goud, kun je tonijn niet verdienen door simpelweg de game te spelen eens je de quests hebt voltooid. Op dat moment heb je twee keuzes: stoppen of dokken. Aan de forums te zien en het offline halen van het spel, koos men voornamelijk voor het eerste…

0 reacties op "Column: een post-mortem van Tap Cats"