hotness 0
News

Column: Gebruik gewoon guides

Gepost door

Eerder dit jaar schreef ik een column over hoe gamers menen dat ze recht hebben om te dicteren hoe een game wordt vormgegeven. In die context werd dit gedaan in de vorm van inclusiviteit voor mensen met een beperking, waarbij met name de spellen van From Software meermaals als voorbeeld werden aangehaald. En dat viel niet bij iedereen in goede aarde, getuige een discussie die enkele dagen later op Discord werd gevoerd.

De lezer in kwestie vatte een deel van het artikel destijds op als een verlengde van de ‘’Git Gud-beweging’’ die je helaas vaak terugziet op bijvoorbeeld Reddit en 9Gag. Een groep mensen die spellen als Dark Souls, Sekiro en Bloodborne hoog in het vaandel hebben staan en neerkijken op zij die hulp zoeken bij het overwinnen van deze games, waarbij de geluiden soms ronduit toxic worden. Laat er geen twijfel over bestaan dat ik me daar zo ver mogelijk vandaan wil houden.

Twee kanten

Want ja, wij als gamers mogen niet verwachten dat ontwikkelaars hun spellen op ons aanpassen. Natuurlijk, wanneer een game getweaked kan worden om meer spelers ermee te kunnen bedienen, moeten we dat zonder twijfel toejuichen. Maar zoals ik in dat eerdere artikel beschreef, stopt dat wanneer de visie van de ontwikkelaar hiermee in het gedrang komt. Dat werkt echter ook de andere kant op. Ontwikkelaars kunnen games opzetten op een bepaalde manier, waarmee zij denken dat hun spel het beste uit de verf komt. Ze gebruiken dingen als kleurenpsychologie en opvallendheden aan de horizon om spelers een zeker pad op te manen, maar met name in open wereld-games is het zeker geen verplichting om dat te doen. Want terwijl de creatieve visie is voorbehouden aan de ontwikkelaars, is de ervaring…ervaren enkel voor de speler. En daar die voor zijn product betaalt, moet die dat kunnen doen zoals die dat prettig vindt.

Ik heb niet zo lang geleden Bloodborne getrotseerd en reken er maar op dat ik daarbij alles wat ik kon vinden in mijn voordeel heb gebruikt. Save scumming bij boss fights was de regel, niet de uitzondering en een guide werd er steevast bijgehaald wanneer die niet na een poging of drie het loodje legde. From Software games mogen dan wel schitteren wanneer je dwars door de muren die het op je pad zet heen breekt, maar als ik een drilboor kan vinden ga ik echt niet met een hamer staan slaan. Dat is niet hoe men het in Japan voor ogen had, maar de enige die er echt om janken is die groep die ik eerder al aanhaalde. Eerlijk gezegd snap ik dat niet.

Meer is beter

Als jij Bloodborne of een soortgelijk spel hebt voltooid zoals het bedoeld was, mag je daar zeker trots op zijn. Poch er vooral mee en haal nog even die Platinum Trophy om je epeen extra hard te maken. Denk echter niet dat je daarmee het recht hebt te dicteren hoe een ander zijn spel moet ervaren. Wat maakt het uit als iemand guides gebruikt en zo het spel voltooit? Wees blij dat iemand de moeite neemt om zo’n guide te vinden om door te zetten. Wees blij dat die persoon blijkbaar de game die jou duidelijk zo nauw aan het hart ligt goed genoeg vindt om die stap te zetten. Wees blij dat die extra aankopen misschien wel leiden tot een vervolg dat anders niet was gekomen. Maar ga niet oordelen. Niet iedereen heeft de skills, de drive of de tijd om te spelen als jij (en dat is prima). Vooral dat laatste is mijn euvel. Tussen mijn reguliere baan, GameQuarter-verplichtingen, review-titels en partner door heb ik niet de luxe om ‘’Gud’’ te worden. Mijn backlog is nu al veel te groot en groeit enkel doordat games vandaag de dag eigenlijk veel te lang zijn. Maar dat is een tirade voor een volgend artikel…
 

0 reacties op "Column: Gebruik gewoon guides"