hotness 0
News

Column: Het leed dat Lord of the Rings heet

Gepost door

Mijn Game van het jaar…tja daar vraag je me wat. Als ik zo op 2012 terugkijk dan vind ik dat we qua games een betrekkelijk slecht jaar achter de rug hebben. Ik heb de gameindustrie dit jaar niet veel geld opgeleverd. Ik denk dat de PC het beste jaar achter de rug heeft met games als Guild Wars 2 en Dishonored, die op de PC gewoon erg lekker draait. Ik heb echter gekozen voor een outsider; een game die nergens ook maar in de buurt zal komen van een lijstje van de beste games van 2012. Mijn game Game of the Year is namelijk LEGO: Lord of the Rings!

‘Wat? LEGO: Lord of the Rings? Voel eens aan je voorhoofd!’. Ik hoor het u denken. LEGO: Lord of the Rings is kwalitatief inderdaad niet de beste game van 2012. Qua technisch vernuft niet, qua vernieuwende gameplay niet. Eigenlijk op bijna geen enkel vlak, met de nadruk op bijna. Het staat wel als een paal boven water dat ik met LEGO: Lord of the Rings echt een prima tijd heb beleefd, maar het selecteren van deze game als game of the year kun je het beste zien als een statement. Wanneer brengt iemand namelijk eens een fatsoenlijke Lord of the Rings game uit?!?!

Er zijn in de loop der jaren namelijk vele Lord of the Rings games verschenen. De één nog lachwekkender dan de andere. Kleurrijke games voor de Wii en matige games als War in the North doen allen het universum dat Tolkien geschapen heeft totaal geen eer aan. Met de Hobbit in de bioscopen komt het hele sfeertje weer naar boven en daarbij ook de vraag om een fatsoenlijke game. De filmgames van Electronic Arts destijds deden de film nog de meeste eer aan. Het waren geen geweldige games, maar wel van degelijke kwaliteit. In de huidige generatie heeft nog geen enkele ontwikkelaar iets fatsoenlijks weten te doen met de ongekend populaire trilogie. Een regelrechte schande!

Dat het uitgerekend LEGO moet zijn dat het universum de beste Lord of the Rings game van deze generatie moet geven zegt eigenlijk genoeg. LEGO: Lord of the Rings vertelt het verhaal van de films op uitstekende wijze. De meest epische momenten van de films komen voorbij en de sfeer is perfect teruggebracht. Dat de formule die Traveller’s Tale al die games lang heeft vastgehouden ook deze game weer ijzersterk is, is niet verrassend. Vooral de coöperatieve modus is er één van pure schoonheid die echt zeer vermakelijk is. Terwijl de ene speler bezig is met de velden rondom Isengard te verkennen, daar rent de andere met Frodo en Gollum door de moerassen. Het is met afstand de beste Lord of the Rings game tot op heden en dat verdient in mijn ogen gewoon een prijs.

Het enige wat deze game eigenlijk opbreekt tot perfectie is de LEGO-formule zelf. De game is in LEGO-stijl en daarom niet een echte representatieve game van de films. Het is allemaal niet realistisch en er is extra veel humor in het spel verwerkt. Begrijp me niet verkeerd, dit pakt allemaal fantastisch uit, maar hierdoor hunker ik nog steeds naar die ene Lord of the Rings game die ik helemaal kapot speel. LEGO: Lord of the Rings is erin geslaagd om mij weer met plezier terug te laten kijken op de drie films en daar ben ik het spel dankbaar voor. Er zijn vorig jaar, nogmaals, inderdaad beter spellen verschenen, maar ik dank LEGO: Lord of the Rings uit de grond van mijn hart voor het opnieuw onder aandacht brengen van The Lord of the Rings. Laat het dan ook duidelijk zijn en zegt het voort: ik hunker nog steeds naar een fatsoenlijke Lord of the Rings game! Dus hoppa, direct aan de slag ontwikkelaars!


 

Volg hoofdredacteur Sander van Genderen op Google+!

0 reacties op "Column: Het leed dat Lord of the Rings heet"