hotness 0
News

Column: Hoe E3 2021 vooral liet zien hoe het niet moest!

Gepost door

Op het moment dat ik dit schrijf, is de E3 voor mij pas net voorbij. De laatste stream is net afgelopen en de stress van het hectische schema giert mijn lijf uit. Tientallen partijen organiseerden hun eigen shows, zij het onder de naam E3, Summer Game Fest of welke andere titel dan ook. Doordat corona nog altijd niet volledig onder controle is, waren deze evenementen volledig digitaal, hetgeen volgens menig expert en journalist de onvermijdelijke toekomst van shows als dit is. Ik mag hopen van niet zeg.

E3 2021 was een rommeltje. Anders kan ik het niet zeggen. Iedereen deed maar wat en het leek wel alsof iedereen een show te geven had, zelfs wanneer ze eigenlijk niets te zeggen haden. Dit begon een paar jaar geleden al met digital only shows van Devolver Digital, Upload VR en Limited Run Games, maar toen waren dat nog enkel aanvullingen op grote shows van partijen als Microsoft, EA en Square Enix. Shows die zelfs als je ze via het scherm volgt veel meer voelen als een ervaring dan de vele streams, die mij eigenlijk niet wisten te roeren.

Begrijp me niet verkeerd, E3 2021 was qua aankondigingen absoluut niet sterk. Mijn hoogtepunt was Guardians of the Galaxy, terwijl ik niet eens zo’n groot Marvel-fan ben. Het ontbreken van echte klappers zal zeker niet hebben bijgedragen aan het teleurgestelde gevoel waarmee ik het evenement heb afgesloten, maar het is meer dan dat. E3 was een belangrijk evenement ómdat het groots uitpakte, ómdat partijen er grof geld in moesten steken en dus hun best moesten doen om dat terug te verdienen en ómdat niet elke uitgever zomaar een show kon geven. Bij een digital only-event is dat compleet weg, daar je gewoon je stream in die periode kan plannen en een hoop mensen het dan toch wel zien als een E3 event, zelfs als je niet aan die organisatie gebonden bent.

De teleurstellende resultaten van zo’n aanpak waren dit jaar goed te zien met shows die simpelweg geen bestaansrecht hadden. Hierbij denk ik aan BANDAI NAMCO, wiens show bestond uit één trailer en een interview, Koch Media, wiens show vrijwel enkel slecht ingestudeerd geleuter bevatte en Gearbox, die meer leek op een behind-the-scenes.

Dat verschillende organisaties ieder hun eigen schema hadden, zorgde er ook voor dat trailers meermaals werden getoond in verschillende streams. Jurassic World: Evolution 2 heb ik drie keer voorbij zien komen, terwijl ook games als The Dark Anthology: House of Ashes, Unpacking, Trifox, Tiny Tina’s Wonderlands en Far Cry 6 meermaals de revue passeerden. En het is nooit goed nieuws als de weinige grote namen van je show ook in die van andere zitten.

Er zijn dus genoeg hordes te nemen wil een E3 digital only worden. Maar heel eerlijk? Laten we hopen dat ze liever pas op de plaats maken. Want geen slap geleuter, ingestuurde grappen en skits tussen de trailers door kunnen de E3-ervaring vervangen waarbij het publiek uit zijn dak gaat bij een grote reveal, devs het podium beklimmen en met passie in hun ogen hun hart laten spreken en de bombastische shows die een blijvende indruk achterlaten. Ook niet aan deze kant van het scherm.

Let op: Deze column reflecteert de mening van de auteur, niet van GameQuarter in zijn geheel. De inhoud van dit artikel is gebaseerd op feiten en onderzoek, maar wordt vergezeld door de subjectieve kijk van de auteur en dient daarom als dusdanig te worden gelezen.

0 reacties op "Column: Hoe E3 2021 vooral liet zien hoe het niet moest!"