
De PlayStation 4 en Xbox One liggen in het verschiet. Heel de wereld  kijkt uit naar de consoles. Ze willen de apparaten zo snel mogelijk in  de huiskamer hebben om vervolgens nachten achter elkaar door te halen.  Iedereen verheugde zich direct na de aankondiging van de consoles op de  games, die weer een nieuwe standaard zullen zetten. Nieuwe grafische  pracht, kwaliteit van de bovenste plank. Vlak na de aankondiging van  beide consoles kon ik mij uiteraard ook verheugen op bovenstaande  vooruitzichten, maar daarboven, torenhoog uitstekend boven de rest van  de verlangens, stond iets anders. Het vooruitzicht van het moddergooien  tussen Microsoft en Sony.
 
 Ja, daar kan ik nu naar uitkijken! Moddergooien naar elkaar, maanden  lang. Allerlei drogredenen aandragen om aan te kaarten dat onze console  ‘toch echt wel de beste op de markt is’. Het begon al vrij snel nadat  Microsoft haar hele beleid uit de doeken had gedaan. Sony zag dat de  wereld het DRM-beleid verafschuwde. Daar speelde het bedrijf maar al te  graag op in. Tijdens de E3 lieten de topmannen van  Sony geen spaan heel van de directe concurrent. Onder luid gejuich  schudden de mannen gemakkelijke grapjes uit de mouw. Goedkoop? Wellicht,  maar grappig was het zeker. Er is immers geen beter vermaak dan  leedvermaak.
 
 Microsoft liet zich als een mak lammetje naar de slachtbank leiden, maar  net op het moment dat de gehaktmolen bereikt werd, bedacht het een  ingenieus plan. Laten we alles wat de consumenten niet bevalt  terugdraaien! De gehaktmolen hield plotsklaps op met werken, om  vervolgens twee keer zo hard te gaan draaien. Een beleid met trots  presenteren, om het vervolgens weer terug te trekken, getuigd niet  bepaald van standvastigheid, of wel? Natuurlijk droeg Microsoft als  argument voor deze drastische koerswijziging aan dat de het naar de  consument had geluisterd. Was er dan niemand binnen de muren van  Microsofts kantoor die kon voorzien dat het beleid niet met gejuich zou  worden ontvangen? Het opleggen van een stapel aan restricties lijkt mij  immers niet de ideale manier om gamers te paaien.
 
 Gaat Sony dan helemaal vrijuit? Nee. PlayStation Network is al sinds  haar geboorte minder stabiel dan Xbox Live. Door het PlayStation Network  gratis te houden, had het bedrijf altijd een stok achter de deur. Een  prima, gratis service. Betalen om online te kunnen gamen, dat gaat toch  nergens over? Inmiddels vraagt datzelfde bedrijf aan consumenten om ook  voor online gamen in de buidel te tasten. Waarom is daar geen onrust  door ontstaan? Omdat Microsoft bij zoveel gamers al zo had afgedaan, dat  dit wel geslikt werd. Daarnaast wist Sony het prachtig te verbloemen in  het alom bekende PlayStation Plus-jasje. Het is waar, je krijgt er een  hoop voor terug, maar het blijft een vaste last. 
 
 Het moddergooien heeft inmiddels een hoogtepunt bereikt. Het enige  probleem is dat Sony inmiddels met stenen gooit en Microsoft zich  verweerd met het werpen van pingpongballetjes. Het heeft ook weinig  argumenten aan te dragen. Alleen een uitmuntende line-up kan de Xbox One  nog gloriedagen bezorgen. De tussenstand tussen beide consoles is  wellicht wel het beste uit te drukken in de naam die zij met zich  meedragen: 4 tegen 1. 						
 
Laatste artikelen

Review
Battlefield 6
door Stefan van den Broek
Nieuws
Fantasy Maiden Wars: DREAM OF THE STRAY DREAMER is Touhou met een TRPG-sausje
door Sil Hendriks

Nieuws
De volgende Simulacrum is een certified badass
door Sil Hendriks

Nieuws
NTR Office boert best wel goed
door Sil Hendriks

Nieuws
Dit kun je verwachten van de nieuwe update voor Sunderfolk
door Peter Beckers
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie