hotness 0
News

Column: Niet elke game is voor jou (en dat is prima)

Gepost door

In recente jaren is toegankelijkheid in videogames een steeds groter en groter onderwerp geworden. Gamen is de grootste vorm van entertainment geworden, maar vereist een stuk meer van de gebruiker dan bijvoorbeeld muziek luisteren of naar een film kijken. Afhankelijk van de game kan een compleet aangepaste setup nodig zijn of moet de game gemod worden om de speler te ondersteunen. Organisaties als Able Gamer maken zich er daarom hard voor om dergelijke spelers een helpende hand te bieden.

Het resultaat mag er wezen, nu steeds meer bedrijven zich inspannen om ook deze doelgroep te helpen. Microsoft is hierbij qua hardware de koploper met hun Xbox Adaptive Controller, terwijl Sony met The Last of Us: Part II een enorm scala aan accessibility-opties bood in hun software. Verder kwam een van diens medewerkers al positief in het nieuws omdat het Peter Byrne had geholpen, een gamer met fysieke beperkingen, die een custom controller kreeg om toch optimaal te kunnen gamen.

Je kon erop wachten

De aanleiding voor dit artikel was een recente gebeurtenis in The Path of Exile community. Een gamer genaamd poelegalthrowaway00 beweerde geband te zijn van die game, nadat hij macro’s had gebruikt om diens ervaring aan te passen. Naar eigen zeggen was dit nodig vanwege een beperking aan zijn handen, als gevolg van een industrieel ongeluk. Verschrikkelijk toch? Ware het niet dat poel flink uit zijn duim aan het zuigen was.

Mijn intentie is niet om deze gast aan de publieke schandpaal te hangen, daar heeft Reddit allang voor gezorgd. Maar het was wel de reden waardoor recentelijk toegankelijkheid ter sprake kwam in een Discord-groep waar ik lid van ben. Een groep die stelde dat From Software ableism (het discrimineren of buitensluiten van mensen met een beperking) in de hand zou werken. En dat gaat mij toch wel weer iets te ver.

Woke bro

Een onfortuinlijk gevolg van de woke-cultuur, is dat politieke correctheid een soort maatstaaf van karakter is geworden. Het is niet voldoende dat je zelf niet deelneemt aan kwetsend en racistisch gedrag en afstand neemt van zij die het wel doen, maar je wordt nu geacht boos te worden uit naam van zij die zogenaamd gekwetst zijn, zelfs als die groep geen aanstoot heeft genomen aan hetgeen waar de ophef over is. Een goed voorbeeld hiervan is Speedy Gonzales, die recent zou worden weggemoffeld omdat het een Mexicaans stereotype zou zijn. Degene die echter het hardste riepen om diens terugkeer waren vervolgens de Mexicanen, die een geliefd karakter zagen verdwijnen uit hun naam, maar daar nooit om gevraagd hadden.

In China hebben ze zelfs een speciale term voor deze grotendeels blanke links-extremistische beweging, die bedreiging, treiteren, publieke vernedering en geweld gebruikt om hun beeld van ‘’verdraagzaamheid en empathie’’ uit te dragen: baizuo. Natuurlijk wil ik daarmee niet zeggen dat iedereen met een linkse oriëntatie een ‘’baizuo’’ is of deelneemt in dit giftige gedrag. Net zoals bij rechts-extremisme en religieus-extremisme is het een kleine minderheid, maar wel een die zo luid is dat ze voor menig persoon het de facto beeld zijn geworden van deze gehele groep en invloed hebben op de mildere hoofdgroep. Dan krijg je onzin als From Software die een probleem zou hebben met gamers met een beperking.

Even terugcirkelen

Ik weet dat het een omweg is geweest, maar gezien de gevoeligheid van het onderwerp en de nuance die erin zit, vond ik het belangrijk om duidelijk te maken dat ik niet iedereen over een kam wil scheren als ik zeg: ‘’tief toch een eind op.’’

From Software zou ableism in de hand werken. Waarom? Vanwege Sekiro’s karakter die een kunstarm heeft? Of omdat er in Bloodborne misvormde wezens zitten? Nee, het is nog veel debieler dan dat: From Software zou ableism in de hand werken omdat diens games te moeilijk zijn voor spelers met een fysieke beperking. Hierdoor kunnen ze niet van de spellen genieten en worden ze buitengesloten. So what?

Het argument doet denken aan de discussie van een tijd terug, waarbij een journalist lobbyde voor een easy mode voor Dark Souls. Niet omdat die een beperking heeft, maar omdat het te lastig was en die niet genoeg vrije tijd had to git gud. In essentie is het probleem echter hetzelfde: de games van From Software sluiten niet aan op wat de spelers in deze voorbeelden aan tafel kunnen brengen. Het gevolg is dat ze er niet van kunnen genieten.

In The Last of Us: Part II was er een breed scala aan accessibility-opties, naast een LGBTQ+ positieve vibe met een homoseksueel, biseksueel en transgender karakter. De game had inclusiviteit als een maatstaaf en dat viel niet bij iedereen goed, met een hele hoop ophef als gevolg en een ware flamewar tussen zij die linkse ideologie aanhangen en zij die de politieke correctheid helemaal zat zijn. Van mij persoonlijk had het niet gehoeven, maar ik zal de game echt niet laten liggen omdat er mensen van een andere geaardheid inzitten. Maar zelfs al was dit voor mij wel een onoverkoombare drempel, dan nog zou ik het niet in mijn bolle kop halen om er stennis over te maken, want net als bij het Dark Souls-voorbeeld zouden het dan mijn normen en waarden zijn die niet matchen met het spel. Dat kan ik Naughty Dog niet kwalijk nemen.

Het punt

Het punt wat ik wil maken is dat niet elke game voor mij, voor jou of voor wie dan ook is. Ik zal nooit FIFA spelen, maar dat betekent niet dat de serie dan maar moet verdwijnen. Accessibility in games is prima, maar het feit is ook dat niet elk spel zich ervoor zal lenen. From Software-games vereisen dat een ‘’gezond’’ persoon tot het uiterste wordt gedreven om de obstakels van diens games te overwinnen en door concessies te doen uit naam van toegankelijkheid wordt die creatieve visie in gevaar gebracht. Dat is waar in mijn ogen de lijn ligt. De creatieve visie van het ontwikkelteam is ten alle tijden het meest belangrijke deel van een game en wanneer deze in geding komt door compromissen met belangengroepen te maken, is het tijd om de hakken in het zand te zetten. Een Naughty Dog wil andere seksuele voorkeuren uitlichten? Dat is hun goed recht. Maar het is ook het goed recht van andere devs om dat niet te doen. En als jij daar een probleem mee hebt, is die game gewoon niet voor jou (en dat is prima).

Let op: Deze column reflecteert de mening van de auteur, niet van GameQuarter in zijn geheel. De inhoud van dit artikel is gebaseerd op feiten en onderzoek, maar wordt vergezeld door de subjectieve kijk van de auteur en dient daarom als dusdanig te worden gelezen.

0 reacties op "Column: Niet elke game is voor jou (en dat is prima)"