hotness 0
News

De Groene Bril

Gepost door

  Het lijkt er op dat gamesbedrijven tegenwoordig stevige oogkleppen opstaan hebben, oogkleppen die vooral gemaakt zijn uit dikke pakken geld. Natuurlijk, het zijn bedrijven, die moeten toch geld verdienen? De vraag is echter, wat is nog ethisch verantwoord als je kijkt naar wat je tegenwoordig nog voor je geld krijgt. De gamesmarkt wordt niet meer gedreven door de gamers en hun wensen. Nee, het zijn de mannen in donkere pakken die achteraan het lokaal zitten bij de aandeelhoudersvergaderingen die met de scepter zwaaien. Zij moeten het geld dat ze in de bedrijven gestopt hebben, zien opbrengen. Zij bepalen wat er gebeurt.

De grote bonzen bovenaan de top van uitgeverijen weten dit maar al te goed. Zij moeten ook constant vrezen voor hun positie, want o wee als er niet genoeg geld in het laadje zou komen om de aandeelhouders te bekoren. Dat zien we genoeg met de meest recente evolutie van de populaire shooter Battlefield 3. Nog geen twee jaar terug had DICE met veel zwier verkondigd in een artikel dat het nooit of te nimmer geld zou vragen voor een map pack, maar bij het openen van Battlelog vandaag zien we toch iets helemaal anders. Heuse DLC pakketten stonden al gepland voor de release en die zouden allemaal betalend zijn. 

De editor voor Frostbyte 2

Laten we ook de Premium service niet vergeten die onlangs nog werd doorgevoerd, waarbij je alle map packs, die dus allesbehalve gratis zijn, in één keer kan kopen aan een verminderde prijs. Het lijkt er op dat het standpunt van DICE door de gehaktmolen werd gehaald van zodra EA Games zag hoe gamers met bosjes de Elite service van COD aankochten aan belachelijk hoge prijzen. Ik zie zo de dollartekens in hun ogen floepen op het moment dat ze beseften hoe groot het succes van Battlefield 3 wel was. En zie; gamers lieten eerst luid protest horen tegen het idee achter de Premium Service van BF3, maar nog voor het gemor verstomd was haalde menig onder hen toch hun portefeuille boven om in het Premium uitmelkbootje te stappen. EA Games kan maar in hun handen wrijven bij het zien van hun bankrekening. Zeg nu zelf, dat gele mes dat je bij het pakket krijgt is toch wel die 50 extra euro's waard zeker. 

Enkele weken later viel de bom echter, de aankondiging van Battlefield 4 dat er reeds eind 2013 aan zit te komen. En ondanks het besef dat ze bekocht zijn zullen ze opnieuw hun portefeuille uithalen als een kudde schapen en de cyclus kan herbeginnen. Maar toen verscheen een lichtpunt aan de hemel, een heuse donderslag is wat je het eigenlijk kan noemen. Vanuit het niets werd een mod voor het spel ArmA II, dat uit 2009 dateert, enorm populair. Wat meer is, de mod is gratis te spelen voor iedereen die het basisspel bezit en wordt actief ondersteund door Bohemia Interactive, maker van de ArmA reeks en dus ook ArmA II. Het spel dat tot de release van de mod een omzet had verwezenlijkt die verbleekt bij die van een blockbuster als Battlefield 3, verkocht in de laatste maanden zodanig veel dat het constant aan de top stond van de meest verkochte games van Steam. Zelfs tijdens de summersales is het spel niet uit de top 10 en vaak de top 5 van de sales geraakt.

Zelfs deze zombie snapt er niets van

Terwijl de heren van DICE hun geld op DLC pakketten gezet hebben en weigeren modtools uit te brengen voor hun nieuwe game, ziet Bohemia dus een verdubbeling en op termijn waarschijnlijk zelfs verdriedubbeling van hun omzet door een mod die plots erg populair bleek te zijn. Tot daar het argument dat modtools financieel niet interessant kunnen zijn voor een spel. In de tijd van Battlefield 1942 werden een serie mods vrijgegeven, waarvan Forgotten Hope en Desert Combat menig gamer naar het spel dreef en de speelduur ervan heeft verlengd, om er maar enkele te noemen. Dat Battlefield 3 geen modtools ontving is voor velen nog steeds een niet te begrijpen beslissing geweest, wat bijvoorbeeld kan gestaafd worden met de omzetcijfers van ArmA II die explodeerden door een succesvolle mod. 

Het is een teken van de community, een teken dat ze het beu zijn om uitgemolken te worden. Een teken dat ze het beu zijn om voorgekauwde herhalingen te spelen waar hun handje wordt vastgehouden tijdens het spelen door middel van een overvolle hud die alle mogelijke hints en tips naar hun kop slingeren. Het is tijd dat developers en uitgevers eens een stevige stap achteruit zetten en hun praktijken gaan herzien, want er komt een dag dat gamers het geld dat ze nu nog aan Premium Services en aanverwanten spenderen, aan nuttiger zaken zullen uitgeven. En dan zal het te laat zijn.

0 reacties op "De Groene Bril"