hotness 0
News

GameQuarter op Eurogamer Expo | Dag 2

Gepost door
 
De Eurogamer Expo gaat mooi verder, en GameQuarter blijft u op de hoogte houden van de nieuwste games en ontwikkelingen. Onze indrukken van de eerste dag kunt u hier lezen. Vandaag kijken we naar Prey 2, Call of Duty: Modern Warfare 3, Uncharted 3: Drake's Deception en Batman: Arkham City.
 
Prey 2
 
 
Chris Rhinehart, de creative director van Human Head Studios, kwam hoogstpersoonlijk Prey 2 voorstellen, het vervolg op het intrigerende Prey uit 2006. Bij het inplannen van deze sequel stond het ontwikkelingsteam voor een moeilijke kwestie. De sleutelomgeving van de eerste Prey, de Sphere, werd namelijk vernietigd door Tommy, het hoofdpersonage. Waar moet Prey 2 zich dan afspelen? Rhinehart en zijn team kwamen zo op het idee om de relatie tussen jager en prooi om te draaien. Waar Tommy achterna werd gezeten door moordlustige aliens, is het nu aan Killian Samuel om allerhande gespuis op de hielen te zitten.
 
Killian was een marshal aan boord van een vliegtuig dat tijdens de eerste Prey door de Sphere werd ontvoerd en ontmanteld. Prey 2 opent met het wrak dat uiteengehaald wordt door de wachters van de Sphere, en Killian moet zich met zijn dienstwapen verdedigen. Deze korte intro doet aan als een doordeweekse cover shooter, en voor hij het weet wordt Killian bewusteloos geslagen door onbekende aliens. Later blijkt dat hij een huurling is geworden op Exodus, een verre planeet die permanent vast zit op de schaduwlijn van de zon waarrond ze draait. Dat wil zeggen dat de helft van Exodus voortdurend baadt in zonlicht, terwijl het in de andere helft eeuwig nacht is. Killian bevindt zich in een stad die zich pal op die scheidingslijn bevindt. De stad wordt in zijn volle glorie getoond in een stijl die door Rhinehart “alien noir” wordt genoemd. De vergelijking met het Los Angeles van 2019 in Blade Runner is vlotjes gemaakt.
 
Al snel wordt duidelijk dat Kilian geen herinneringen meer heeft na zijn ontvoering door de Sphere. Hij vult zijn dagen met het achtervolgen van criminelen, waardoor hij natuurlijk zelf ook een doelwit wordt. Halverwege de game zal hij dan Tommy uit de eerste Prey tegen het lijf lopen, waardoor hij in een complot verwikkeld geraakt. Ter illustratie toont Rhinehart een korte demo die zich ergens in het begin van Prey 2 afspeelt. Killian is op het spoor van enkele louche types. Hij heeft hiervoor een hele resem aan talenten en mogelijkheden.
 
Vooreerst kan hij via een scan-modus rondspeuren naar dynamische "bounties". Die hebben geen beding op de overkoepelende verhaallijn, maar kunnen steevast aangegaan worden om wat extra centen te verdienen. Ook kan hij zogenaamde DNA sporen volgen, waardoor hij meer inzicht krijgt in de omstandigheden van bepaalde voorvallen. Om de stad te doorkruisen kan Killian gebruik maken van enkele moves die niet ver van Mirror’s Edge verwijderd zijn. Wat Prey 2 dan wel doet is de combat onlosmakelijk aan die moves koppelen. Rhinehart noemt dit “agile combat”, en Killian kan bvb. zijn wapen gebruiken terwijl hij van een rand hangt te bengelen. 
 
Dit alles geeft de indruk dat Prey 2 een compleet andere richting uitgaat dan zijn voorganger, en dat is een zeer moedige keuze. Rhinehart is trots op zijn creatie; nu maar afwachten of het aanslaat.
 
Call of Duty: Modern Warfare 3
 
 
Deze game heeft geen introductie meer nodig. De wachttijden bij de rijen alleen al zijn een indicatie van de populariteit die de Call of Duty games genieten. Bezoekers konden zich met z'n tweeën wagen aan de nieuwe Spec Ops Survival modus, en dit in de map die wordt getoond in deze officiële trailer. Wat meteen opvalt is dat aan de kernformule amper gesleuteld is. Naast de gebruikelijke toevoegingen in de vorm van nieuwe wapens en gadgets draait het in Modern Warfare 3 nog steeds om hectische actie. 
 
De vergelijking met Battlefield 3 blijft nooit ver weg, en vele gesprekken op de vloer handelen daarover. Voorlopig heeft het er alle schijn naar dat Modern Warfare 3 vertrouwt op een bewezen aanpak en daardoor niet bijster veel vernieuwing biedt. Battlefield 3 daarentegen betracht enige innovatie en komt over als een strakkere en intensere ervaring die er ook nog eens fenomenaal uitziet op grafisch gebied. Modern Warfare 3 ambieert een filmisch uiterlijk, en met die ambitie indachtig is het passend om te stellen dat de game alle elementen van een Michael Bay film omvat, terwijl Battlefield 3 eerder aanleunt bij The Hurt Locker. Wie even terugblikt naar de geschiedenis zal echter geen twijfel hebben bij het feit dat Modern Warfare 3 weerom hallucinante verkoopcijfers zal boeken. Of Battlefield 3 daar een deuk in kan slagen, kan enkel de toekomst uitwijzen.
 
Uncharted 3: Drake's Deception
 
 
Uncharted 3, één van de meest geanticipeerde games van 2011, was natuurlijk ook aanwezig. Richard Lemarchand, de hoofdontwikkelaar bij Naughty Dog Studios, kwam hoogstpersoonlijk een nieuw level voorstellen dat onmiddellijk volgt op Nathan Drake's onfortuinlijke vlucht. Hij bevindt zich in het midden van de Rub al Khali woestijn, en hiervoor moest Naughty Dog met technologie op de proppen komen om geloofwaardig zand weer te geven. Hier zijn ze ongelofelijk goed in geslaagd. De sneeuw in Uncharted 2: Among Thieves verbleekt in vergelijking met de manier waarop schijnbaar individuele zandkorrels worden opgeworpen onder Drake's voetstappen. 
 
Lemarchand toonde ook een deel van het Cruise Ship level om aan te tonen hoe de programmeurs erin geslaagd zijn om volledig beweegbare platformen te creëen. Deze technologie werd in Uncharted 2 gebruikt voor het welbekende vuurgevecht op een rijdende trein, en het platform in kwestie heeft ditmaal de omvang van een cruiseship. Ook Nolan North, de stem achter Nathan Drake, was ter plaatse om wat meer uitleg te geven over zijn bijdrage. Wat meteen opvalt is dat zijn normale stem die van Drake is; hij moet ze daarvoor niet vervormen. In combinatie met zijn gevoel voor humor en neiging tot improvisatie zorgt dit voor een naturel die zelden gezien is in de wereld van voice acting. Naughty Dog probeert om op alle vlakken de vorige Uncharted te overtreffen, en daarvoor trekt het alle registers open. Het resultaat zal zich eind dit jaar laten kennen.
 
Batman: Arkham City
 
 
Rocksteady Games, de ontwikkelaar van het succesvolle Batman: Arkham Asylum, legt momenteel de laatste hand aan diens opvolger. Batman: Arkham City hanteert een gelijkaardige formule maar trekt de game wereld volledig open. In een aparte sessie kwam Rocksteady een minder besproken aspect presenteren: de Riddler quests. Deze slechterik uit het Batman universum was al aanwezig in Arkham Asylum, maar enkel als een ongezien personage. Nu krijgt hij echter een grotere rol toebedeeld die naast de overkoepelende verhaallijn op eigen tempo aangepakt kan worden.
 
Ter illustratie start Rocksteady een demo op die op dezelfde plaats begint als deze beelden. Batman gaat echter niet op zoek naar Catwoman, maar neemt even de tijd om een Riddler trophy te vinden. Dat leidt hem naar een aparte puzzelkamer waar hij binnen een bepaalde tijd een gijzelaar moet redden. De Riddler wordt als personage via een serie van zulke uitdagingen uitgediept, en Rocksteady belooft dat Batman hem ditmaal in levende lijve zal kunnen aanpakken met deze woorden: "You will be able to put your hands around the Riddler's scrawny little neck". Dat belooft dus.
 
---
 
Daarmee is Dag 2 achter de rug, maar we zijn nog lang niet doorheen alle games. Kom morgen zeker terug voor meer kleppers, waaronder The Elder Scrolls V: Skyrim, Asssassin's Creed: Revelations, en Hitman: Absolution.

 

0 reacties op "GameQuarter op Eurogamer Expo | Dag 2"