hotness 0
News

GameQuarter op Eurogamer Expo | Dag 3

Gepost door

Zo, de Eurogamer Expo is aan zijn einde gekomen. Het was een fantastisch ontmoetingspunt tussen ontwikkelaars en gamers, en de snelle groei die dit evenement gekend heeft is een passend eerbetoon aan een industrie die blijft verbazen. Vandaag kijken we nog naar o.a. Assassin's Creed: Revelations, The Elder Scrolls V: Skyrim, en Hitman: Absolution. De indrukken van de voorbije dagen kunt u hier en hier terugvinden. Welaan dan!

Assassin's Creed: Revelations

 

De sessie rond de volgende Assassin’s Creed begon met een herwerkte versie van deze trailer: de muziek werd vervangen door een monoloog van Ezio waarin enkele details van de verhaallijn werden meegedeeld. Hij moet op zoek naar de link tussen hemzelf, Altaïr en Desmond, en daarom trekt hij naar Masyaf, de thuisbasis van de Assassins. Die is onder het bewind van de Templars gevallen, wat leidt tot het vertonen van deze demo. De ontwikkelaars maakten hierbij van de gelegenheid gebruik om wat meer uitleg te geven over het nieuwe bommensysteem.

De hoofdbrok van de sessie was echter een inzicht in de visuele stijl van Revelations en hoe die het verhaal beïnvloedt. De game zal zich voornamelijk in Constantinopel afspelen, een stad die wordt omschreven als “het kruispunt van de wereld”. Sterke invloeden van zowel Europa als Azië komen hier in botsing, en dat toont in de beelden die we voor ogen krijgen. De ver doorgedreven graad van historische correctheid lijkt ook hier een sterke rol te spelen. Ezio zal in deze stad ook een nieuwe Brotherhood in het leven moeten roepen. Daarnaast zal Revelations meer informatie geven over de rol van Altaïr, en dit door het uitspelen van enkele gebeurtenissen die zich vóór de eerste Assassin’s Creed afspeelden.

Tenslotte lichtten de ontwikkelaars de invloed van Desmond wat meer toe. Aan het einde van Assassin's Creed: Brotherhood kwam hij in een diepe coma terecht, en de enige manier om zijn leven te redden was zijn koppeling aan de Animus, het toestel dat hem toestaat om de herinneringen van zijn voorvaders te herleven. Desmond moet zo op zoek gaan naar een "nexus point", iets wat de lotgevallen van hemzelf, Ezio en Altaïr op elkaar zal afstemmen. Reken dus maar op heel wat puzzelwerk binnen de Animus. In November zal Revelations het persoonlijke verhaal van Ezio afronden en de weg vrijmaken voor een volledig nieuwe Assassin's Creed.

The Elder Scrolls V: Skyrim

Om aan te tonen dat The Elder Scrolls zich buiten het PC-platform begeeft, was deze langverwachte game enkel speelbaar op de Xbox 360. De beschikbare demo is dezelfde die hier wordt uiteengezet door Bethesda. Wat meteen opvalt is dat de graphics meer variëren in kwaliteit dan de beelden die we reeds voor ogen krijgen. De omgevingen zelf zijn uitermate gedetailleerd, maar andere aspecten hebben dan weer een duidelijke deuk gekregen (wellicht om de game vlot te laten lopen op de Xbox 360-architectuur). Vooral de textures zijn zichtbaar minder scherp. Dit is natuurlijk een pre-release demo, dus alles kan nog veranderen.

En laten we wel wezen, hoewel een belangrijk deel van het ontwikkelingsproces zijn graphics natuurlijk bijzaak. Het is de gameplay die er meer toe doet. Op dat gebied komt Skyrim heel gestroomlijnd over. Vooral de first person controles waarbij de LT en RT knoppen overeenstemmen met de linker- en rechterhand respectievelijk zijn zeer intuïtief. Bij het hanteren van spells moesten we wel meteen aan de plasmids van BioShock denken. Het vlot combineren van wapens en spells is uitermate handig en we waren er onmiddellijk mee weg. In deze en andere opzichten heeft het er alle schijn naar dat Skyrim zijn beloftes zal kunnen waarmaken.

Hitman: Absolution

 

IO Interactive was ook aanwezig, en dit met een demo van Hitman: Absolution, de zesde telg in de welbekende serie. Deze sessie was enkel toegankelijk voor 18-jarigen en ouder, en dat werd meteen duidelijk na het zien van de demo. De game is zo mogelijk nog heftiger en brutaler dan zijn voorgangers. Hakan Abrak van IO gaf wat meer uitleg over Glacier 2, de motor waarom Absolution draait, en ging daarna meteen over tot het spelen van een demo op een PlayStation 3.

Agent 47 zit in een avontuur verwikkeld dat veel persoonlijker is dan voordien. In Chicago wordt hij achternagezeten door de politie, en hij moet snel ontsnappen via een verlaten bibliotheek. De politie valt echter binnen, en Agent 47 moet heelhuids zien te ontsnappen. Abrak maakt daarvoor onmidddellijk gebruik van een coversysteem dat zich niet lijkt te onderscheiden van de meeste third person coversystemen waarmee we al bekend zijn. Het blijkt echter een vrij handige toevoeging, en Agent 47 weet zich naadloos tussen de patrouillerende politiemannen te manoevreren. 

Hij kan nu ook gebruik maken van Instinct, een zichtmodus die meteen doet denken aan de Detective-modus van Batman: Arkham Asylum. Daarmee kan hij niet enkel alle naburige vijanden zien, maar ook de paden die zij zullen volgen. Hierdoor kan Agent 47 hen gemakkelijker ontwijken, of nog beter, vallen leggen. Een leuke toevoeging is dat vijanden nu opmerkzaam zijn wanneer een van hun collega's plots verdwijnt. Wanneer Abrak de stealth-aanpak beu is neemt hij een gijzelaar en gebruikt hij die arme drommel als levend schild om de uitgang te bereiken. Na een korte schietpartij wordt hij via enkele daken achterna gezeten door een helicopter. Het was zeer indrukwekkend om te zien hoe de neerstroming van de helicopter alle losse objecten rondstrooide in een oorverdovende windvlaag. 

Daarna weet Agent 47 een ander gebouw binnen te dringen, waar hij een eenzame politieman ontdoet van zijn kleren om als vermomming te dienen. Zo kan hij doodleuk langs de andere agenten naar buiten wandelen, waarna de demo eindigt. Wat ons opvalt is de bewering van Abrak dat de hoofdzaak van Absolution "freedom of choice" is. De demo kwam echter over als een vrij lineair pad van A naar B, wat in de verf werd gezet door o.a. het gebruik van cutscenes. Deze kunnen natuurlijk contextgevoelig zijn, maar we konden niet meteen andere paden en manieren ontwaren om dit level tot een einde te brengen (iets wat Abrak ons op de borst spelde). Dit is natuurlijk maar een indirecte indruk, en we kijken ernaar uit om ons ongelijk te krijgen wanneer Absolution uitkomt in 2012.

Bioware & Star Wars: The Old Republic

 

Bioware was ook aanwezig om wat meer licht te werpen op de aankomende MMORPG Star Wars: The Old Republic. De grote bazen Greg Zeschuk en Ray Muzyka gaven in een sessie meer uitleg over hun bedrijf, waardoor de informatie over The Old Republic vrij beperkt bleef. De geschiedenis van het bedrijf werd uit de doeken gedaan aan de hand van een terugblik op enkele van hun meest invloedrijke games, waaronder Baldur’s Gate, MDK, Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic, Jade Empire en natuurlijk de Mass Effect reeks. Ook gingen ze in op hun ontwikkelingsproces en de filosofie die daarachter schuilt. 

Het enige nieuwtje rond The Old Republic bleek een officiële aaankondiging van de releasedatum. De game zal in Europa op 22 december gelanceerd worden. Amerika kan er twee dagen eerder al mee aan de slag. We werden evenwel vergast op een toegangspas tot de eerste beta, en daar zullen we te zijner tijd  zeker en vast onze indrukken over geven.

 

De rest van de expositieruimte

De Eurogamer Expo stond natuurlijk niet enkel open voor de grote namen van de industrie. De vloer was ook bezaaid met allerhande kleinere standjes. Zo was er de Indie Games Arcade, waar enkele onafhankelijke ontwikkelaars hun creaties tentoon mochten stellen. Rock, Paper, Shotgun mocht kiezen wie op de vloer aanwezig mocht zijn én welke indie game als winnaar bekroond zou worden. Dat werd uiteindelijk Pineapple Smash Crew.

Achterin de zaal stond een aantal computer op een rij, en daar bleek een compilatie van de voorbije "Game of the Year" edities beschikbaar te zijn. Bezoekers konden genieten van enkele welbekende games waaronder Unreal Tournament, Deus Ex, Half-Life 2, Portal en Psychonauts. Onze nostalgieklieren werden daarna nog meer gestimuleerd op de Retro Games Arcade, waar de échte klassiekers speelbaar waren. Games zoals Super Mario Bros, Double Dragen en zefls Pong waren op hun originele platformen beschikbaar. Hebben we op een NES spelcartridge moeten blazen om die aan het werk te krijgen? Reken maar.

---

En daarmee is zowel de Eurogamer Expo als onze aanwezigheid daar tot een bevredigend einde gekomen. Dit evenement krijgt steeds meer aanzien, en vooral zij die er rondliepen zullen geen twijfel vinden in de veronderstelling dat het volgend jaar nóg groter en beter zal zijn. Tot dan!

 

 

0 reacties op "GameQuarter op Eurogamer Expo | Dag 3"