hotness 0
News

Gratis Maar Geinig? #4

Gepost door


Hallo lezer en welkom bij dit segment genaamd: Gratis Maar Geinig?, waarin we een kijkje nemen naar de vele gratis games die je kunt vinden op het internet. Voor we beginnen, wil ik even wat regels uitleggen. Games die in dit artikel terugkomen mogen geen verdienmodel hebben, zij het door advertenties, DLC of micro-transacties. Tevens mogen ze geen aparte betaalde versie hebben of illegaal gedownload zijn en vallen zaken als open bèta’s voor toekomstige betaalde games buiten de boot. De games in dit artikel zijn aangedragen door lezers en vervolgens zijn er vijf willekeurige games uitgezocht om te behandelen. Met dat in het achterhoofd beginnen we aan ons vierde deel, waarin we beginnen met…



Heb jij je weleens afgevraagd hoe Super Smash Bros. eruit had gezien als het was verschenen op de originele Gameboy? Nee? Ik ook niet! Iemand genaamd Dan Fornace vroeg het zich echter niet enkel af, maar maakte het daadwerkelijk in de Gamemaker engine.

Een game die moet ogen en spelen als een game voor het oorspronkelijke grijze blok, gaat natuurlijk kampen met enorme beperkingen. Zo is de game volledig in verschillende groentinten, met enkel zwarte en witte vlakken als variatie en heeft het spel slechts twee knoppen, waarmee jouw karakter respectievelijk kan springen en aanvallen (al dan niet in combinatie met sprongen of de bewegingsinput). Fornace zette desondanks alles op alles om zoveel mogelijk uit de game te halen. En het resultaat mag er best wezen.

Met zes speelbare karakters, waarvan er één nooit in een Smash heeft gezeten en een volledig eigen moveset heeft, pakweg tien stages, een arcade, een endless én een versus mode is Super Smash Land een game die daadwerkelijk weleens in de winkel had kunnen liggen in de jaren negentig. Nu is het echter vooral geinig om te zien wat had kunnen zijn en wat het geworden is. Misschien leuk voor een avondje melig met vrienden of voor iets op YouTube, maar als een singleplayer-ervaring is de lol er na een uurtje wel van af.

Wil je het desondanks zelf proberen? Klik dan hier.





De tweede game van dit artikel kan feitelijk met drie woorden omschreven worden: Tetris met Sonic, hetgeen je waarschijnlijk alles vertelt dat je wilt weten. Over het Tetris-stuk wil ik het dan ook niet gaan hebben, daar ik er vanuit durf te gaan dat iedereen daar wel mee bekend is. Het is het Sonic-stukje dat enige uitleg behoeft.

Zo nu en dan tijdens het stapelen van blokjes en het wegwerken van lijnen, komt Dr. ‘’Eggman’’ Robotnik het scherm binnenvallen om roet in het eten te gooien. In het begin van de game schiet hij eens een blokje weg, maar in latere levels maakt die een gat midden in je toren die je niet een, twee drie weggewerkt krijgt. Het spel geeft je daarom ook de helden van de Sonic-serie om je te helpen.

Als je meer dan een lijn wegwerkt komt Sonic, Tails of Knuckles naar onderen vallen als een tetromino, waarbij ze elk blok dat ze aanraken vernietigen. Handig in theorie, maar in de praktijk ervaarde ik dat dit meer schade deed dan Eggman. Helaas is het gebruik van deze ‘’hulpmiddelen’’ echter niet optioneel. Maar naast dat is het Tetris zoals we gewend zijn, en die eigenlijk beter is zonder de blauwe egel.

Start hier met stapelen.





In het derde spel van dit segment komen we eens geen bekende karakters tegen die fans in hun creaties hebben gestopt. Fern Flower is in plaats daarvan een ongeveer twintig minuten lange visual novel die gedrapeerd is in Slavische mythologie en het verhaal vertelt van Dabrowka, een meisje dat graag haar crush mee uit wilt vragen naar een speciaal evenement dat men Kupala Night noemt.

Afhankelijk van je keuzes kan je verschillende eindes krijgen, die allemaal op de een of andere manier verbonden zijn aan iets bovennatuurlijks uit eerdergenoemde mythos. Erg diep gaat het echter allemaal niet. Als het resultaat van een gamejam, specifiek de MyFirstGameJam Summer Edition 2016, kan je realistisch gezien niet verwachten dat Fern Flower een hele lange ervaring zal bieden. Maar het knagende gevoel dat hier desondanks meer in had gezeten overheerst. En dat is vooral te wijten aan het schrijfwerk, dat simpelweg van een erg laag niveau is.

Ontdek Fern Flower zelf.





Precies het tegenovergestelde kan gezegd worden van It Moves, een horrorgame van GameJolt-ontwikkelaar SnowOwl, waarin het schrijfwerk juist het sterke punt is. It Moves vertelt middels een flashback het verhaal van een jongetje dat nacht na nacht geplaagd wordt door angstaanjagende nachtmerries, om vervolgens te ontwaken en te ontdekken dat er iets in zijn kamer rondsluipt. 

De manier waarop de hoofdpersoon zijn ervaringen vertelt en de ambiance van de nachtmerriesecties laten zien dat It Moves de potentie had om een uitstekende horrorgame te worden, maar helaas is de gekozen engine niet in staat om dat tot uiting te brengen. It Moves werd namelijk gemaakt in RPGMaker, dat nou niet bepaald bekend staat om zijn realistische visuals.

Als een game in Unity of Unreal Engine, een film of zelfs als een boek had It Moves mogelijk een culthitje kunnen worden, maar in zijn huidige vorm is het vooral een gemiste kans; een drie kwartier lange glimp van wat had kunnen zijn.

Griezel met It Moves.





Het programma dat ik gebruik om games voor deze artikelen uit te zoeken, is mij niet gunstig gezind als het aankomt op Pokémon-spellen. In dit vierde deel komt voor de vierde keer een spel van de Pocket Monsters voor, maar voor de vierde keer is die niet erg goed. Maar waar The Mysterious Island simpelweg een gamejam-project was en Master Edition en Cryptic Lynch voor dood waren achtergelaten voordat ze af waren, daar heeft Septo Conquest problemen van een heel ander soort.

In Septo Conquest is de regio Septo overgenomen door twee kwaadaardige dictators, die de koning gedood hebben om zijn troon te stelen. Jij was die vorst zijn zoon, en daarmee de rechtmatige opvolger van de troon. Het is daarom dat Professor Oak, de hofwetenschapper, je een Pokémon geeft om te trainen, zodat je jouw rechtmatige plek kunt heroveren.

Qua opzet is Septo Conquest dus origineel genoeg, hetgeen doortrekt naar de drie starter Pokémon: Drowzee, Machop en Skarmory. Het duurt echter niet lang alvorens er iets begint te knagen. Septo Conquest is ogenschijnlijk gemaakt door twee heren die, tenminste mentaal, net de pubertijd hebben bereikt. En dat betekent dat de dialogen doorspekt zijn met grove opmerkingen, beledigingen en geweld die zelfs humoristisch gezien geen enkele toevoeging bieden aan het verhaal. Zonde, want Septo Conquest heeft een paar lichtpuntjes.

Zo ligt de moeilijkheidsgraad, vooral in het begin van het spel, hoger dan we van Pokémon-games gewend zijn. Trainers gebruiken al vroeg in het spel Pokémon als Delibird, Lickitung en Jynx, welke traditioneel voor de end-game bedoeld waren, en de gyms zijn van een hoger level dan ze waren in Pokémon: FireRed, waarvan Septo Conquest een rom hack is. Dat is echter niet de enige reden waarom Septo Conquest niet makkelijk uit te spelen is. De game is namelijk doorspekt met bugs.

Niet zelden bevroor mijn karakter na een gevecht, bleef de game hangen, werd ik gespawnd in een muur of waren er andere rare gebeurtenissen, zoals een Ponyta met Vine Whip of een Pidgey met Fissure. Deze problemen zijn stuk voor stuk vervelend en komen steeds vaker voor naarmate je de verder in de game komt, waardoor sommige stukken nagenoeg onspeelbaar zijn. Ik heb toch doorgebeten om jullie een eerlijk oordeel te geven, en spijtig genoeg is de conclusie dat Septo Conquest de moeite echt niet waard is. De enige twee goede dingen aan de game zijn de hogere moeilijkheidsgraad en de ongebruikelijke Pokémon die je tegenkomt, maar er zijn veel betere games die dat ook doen.

Wil je de gok wagen? Septo Conquest download je hier.

Heb jij nog games die aan de voorwaarden van de inleiding voldoen en waarvan jij denkt dat meer mensen ze moeten spelen? Laat het mij weten via ons Discord-kanaal en wie weet zie jij jouw suggestie bij het volgende deel terug. Wil je eerdere delen van Gratis Maar Geinig lezen? Klik dan hier.

Disclaimer: Alle karakters, trademarks en namen in deze fangames zijn eigendom van hun respectelijke eigendomhouders en zijn gebruikt onder het fair use-principe. GameQuarter biedt de downloadlinks van de oorspronkelijke makers aan en kan de game helaas niet verstrekken als deze besluiten de game offline te halen of wanneer de oorspronkelijke eigenaar van de gebruikte assets bezwaar maakt tegen diens inhoud. Wij zullen in dat geval de downloadlink uit het artikel verwijderen.

0 reacties op "Gratis Maar Geinig? #4"