hotness 0
News

Hands-on: PlayStation 5

Gepost door

Op het moment dat ik dit schrijf, heb ik de Xbox Series X al enige tijd in huis. En het is met enig ongenoegen dat ik zeg dat de next-gen voor mij nog niet begonnen is. Xbox Series X is een leuk speeltje met duidelijk de nodige kracht onder de motorkap, maar wist mij zover nog niet omver te blazen. Mijn verwachtingen voor PS5 waren hierdoor getemperd.

De PS5 begon al met enkele tegenvallers. Zo was een van de games die ik erbij besteld had, evenals de Pulse Headset, niet op launch day geleverd bij de lokale game-boer. Ook het opzetten ging niet zonder slag of stoot, daar de PS5 maar liefst twee keer zichzelf uitschakelde om vervolgens met een waarschuwing op te starten om de database opnieuw op te bouwen. Bijna was ik bang dat ik een defect exemplaar had gekregen.

Wat? Waar?

Eens deze hordes gepasseerd waren, werd het opeens smooth sailing. De nieuwe UI van PS5 doet duidelijk denken aan de PS4, maar heeft toch de nodige upgrades gekregen in de vorm van cards, die je laten zien wat je nog moet doen in een game, welke trophies je nog moet behalen etc. Hiernaast heb je nu de picture-in-picture mode, zodat je bijvoorbeeld een video kan kijken tijdens het spelen (handig bij een walkthrough) of niet meer uit je spel hoeft te gaan om te zien welke trophy je zojuist vrij hebt gespeeld. Het is geen revolutionaire verandering, maar er zijn genoeg toevoegingen om het fris te laten voelen. Al zorgen de kleine verschillen ook soms voor frustraties, wanneer ik uit gewoonte iets probeer te doen wat op PS5 anders werkt dan op PS4.

Waar Quick Resume hét focuspunt was in de campagne van Microsoft, koos Sony ervoor meerdere dingen aan te stippen: de gloednieuwe DualSense controller, de razendsnelle SSD en diens 3D audio. Daarom gaan we die een voor een ontleden…ware het niet dat 3D audio bij launch enkel beschikbaar is via de headset. En zoals je allicht nog wel weet heb ik die spijtig genoeg niet mogen ontvangen.

Loa… GO

Het volgende punt wat ik uitvoerig had willen bekijken is de SSD. Specifiek door Spider-Man: Miles Morales op zowel PS4 als PS5 naast elkaar te houden. Immers is dit niet enkel een van de mooiste spellen bij de launch, maar diens open-wereld werd door Sony zelf ook al meermaals als voorbeeld gebruikt. Maar ook hier liep ik tegen problemen aan.

Omdat wij al enkele dagen voor de release van de PS5 een review key kregen voor Miles Morales, mochten we aan de slag met de PS4-versie. Geen probleem natuurlijk, vooral omdat we gratis kunnen upgraden als de nieuwe console er is. Maar tot op heden is ondergetekende daar niet in geslaagd. De upgrade optie in de GameHub verschijnt niet en ook de disc van Maneater in de console steken resulteert niet in een upgrade. Sony is reeds verwittigd en vermoedelijk zal dit snel worden opgelost, maar slordig is het zeker.

Met deze gigantische kanttekening hebben we de laadtijden van de game op beide consoles vergeleken. En zoals je kon verwachten is er een wezenlijk verschil, met slechts een á twee seconden laadtijd op PS5, die niet zelden zelfs compleet het laadscherm overslaat. Maar de vraag hoe de échte PS5-versie zich zou houden blijft knagen.

DualSense

Na deze teleurstellende eerste indrukken, was ik mentaal gereed om de next-gen te gaan zien als een hardware upgrade met een hoop toeters en bellen. Maar toen startte ik Astro’s Playroom op, een kleine game die gratis op elke PS5 staat. Vergelijkbaar met Wii Sports al die jaren geleden, is het doel van deze game om te laten zien wat de DualSense zo bijzonder maakt. En ik ben overtuigd.

In ongeveer twee en half uur tijd leerde ik hoe ogenschijnlijk simpele toevoegingen als degelijke adaptive triggers, haptic feedback die Nintendo’s HD rumble doet verbleken en een fatsoenlijke ingebouwde speaker een wereld van verschil kunnen maken. Wanneer ik als mijn robotje een springveer aanspan, voel ik de weerstand en terugslag. Wanneer ik in sneeuw, in water of over hout loop, hoor ik niet enkel het verschil, ik voel het met elke kleine verandering in de vibraties. Ik ben er bang voor dat enkel first-party en exclusieve games écht deze capaciteiten zullen benutten, maar als 3D audio zo goed is als men beweert, kunnen deze controller en de headset samen voor een niveau van diepgang zorgen waar VR nog van kan leren. Next-gen is misschien nog niet écht begonnen, maar ik kijk er verdomme weer naar uit.

0 reacties op "Hands-on: PlayStation 5"