De Oculus Rift is de laatste dagen steeds meer onderwerp van gesprek.  Mark Zuckerberg, het brein achter Facebook, kocht namelijk Oculus VR op,  het bedrijf achter de Oculus Rift. Wat is de Oculus Rift? Waarom de  plotselinge interesse in dit futuristische en technologische  hoogstandje? Wat kan men ermee en wat hoop ik dat men ermee zal gaan  doen? Wellicht klinkt het allemaal wat vaag, maar het enthousiasme zal  na het lezen lastig te temperen zijn. Een Virtual Reality-bril is  namelijk cool. Heel cool, wanneer je begint te fantaseren. 
 
 Wanneer ik heel eerlijk mag zijn (en dat mag), is mijn interesse rondom  de Oculus Rift pas vrij recent ontstaan. Onlangs zag ik het tv-programma  ‘De Wereld Draait Door’ waarin de Oculus Rift werd gedemonstreerd. De  presentator zette het gevaarte op zijn neus en nam plots plaats in een  achtbaankarretje. Keek hij naar links, dan keek hij ook in de simulator  naar links. Keek hij omhoog, dan… Enfin, je snapt het. Na afloop  vertelde de meneer die de Oculus Rift meenam over de bril. Hij vertelde  welke mogelijkheden er zouden ontstaan en wat we zouden kunnen doen  wanneer we een Oculus Rift in ons bezit zouden hebben. Een aantal  mogelijkheden deden mijn gamershart toch sneller kloppen. 
 
 Voordat ik jullie echter verlekker met deze mogelijkheden, wil ik eerst  in een notendop vertellen wat het verhaal achter de Oculus Rift is. 
 
 De afgelopen twee jaar heeft de Oculus Rift zich opgewerkt tot  marktleider op het gebied van virtual reality. Virtual reality simuleert  een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen  'onder te dompelen' in een ervaring. Palmer Luckey, toentertijd een  16-jarige Californiër, begon met het verzamelen van oude vr-brillen. In  zijn garage haalde hij deze brillen uit elkaar om ze te kunnen  analyseren. Aan de hand van deze analyses wist hij zelf een ontwerp te  maken. 
 
 Dit ontwerp werd opgepikt door John Carmack. John staat bekend wegens  ‘Doom’. John was ook bezig met virtual reality, maar raakte uiterst  gecharmeerd van Luckeys ontwerp. Hij regelde een prototype welke tentoon  werd gesteld op de E3 van 2012. 
 
 Dit ontwerp resulteerde in een Kickstarterproject. Kickstarter is een  website waarop mensen hun ideeën of projecten kunnen plaatsen. Wanneer  een bezoeker hier brood in ziet, kan hij geld doneren om zo het project  te financieren. Is het streefbedrag behaald, dan kan er daadwerkelijk  worden gewerkt aan het project. Op één augustus 2012 plaatste Luckey  zijn project op Kickstarter. Zijn streefbedrag? 250.000 Amerikaanse  pegels om ‘de eerste volledig meeslepende virtual-realityheadset voor  video games’ te kunnen ontwikkelen. Binnen vier uur was het streefbedrag  al binnen en na 36 uur was er al een miljoen binnen. Uiteindelijk stond  de teller op $2,437,429. Heb jij met andere woorden ook een tof idee,  bijvoorbeeld een scheerapparaat dat je op je lichaam kunt plaatsen en zo  alles scheert zonder dat jij ook maar een vinger hoeft uit te steken,  schroom dan niet. 
 
 Het project was dusdanig populair dat er nog twee extra  investeringsronden kwamen. Hierdoor kon Luckey, die zijn hele hebben en  houden onder het bedrijf Oculus VR heeft geschaard, rekenen op een  slordige bijdrage van zowel zestien miljoen als 75 miljoen dollar,  dankzij Andreesen Horowitz en Ben Horowitz. 
 Hoe staat de Oculus Rift er vandaag de dag voor? Er zijn inmiddels  75.000 testversies voor verschillende ontwikkelaars besteld. Bovendien  is Oculus VR overgenomen door Facebook. Vele vraagtekens heersen rondom  deze overname, maar is volgens Zuckerberg gemakkelijk te verklaren. 
 'We willen beide bijdragen aan een meer open en aaneengesloten wereld en  we zien beiden virtual reality als de volgende stap daartoe.' 
 Zo. Je voelt je nu waarschijnlijk verlicht, geëmotioneerd en  gepassioneerd. Maar voel je je al enthousiast? Borrelen de ideeën al  volop in dat bescheiden brein of zit je nog steeds te denken aan dat  saucijzenbroodje van laatst? 
 
 De mogelijkheden van de Oculus zijn vrij groots. Laat ik jullie meenemen  door een fantasie. Één waarin je je een shooter opstart, bijvoorbeeld  Call of Duty of Battlefield, maar dan met levensechte graphics. Je  speelt met een aantal vrienden en begeeft je op het digitale slagveld.  De kogels, brokstukken en stofwolken vliegen je om de oren. Je kijkt  naar links en ziet één van je vrienden gehurkt achter een muurtje. Hij  schreeuwt je toe dat er verderop twee vijanden in het huisje zitten.  Rechts van je zie je een andere vriend, die samen met jou opstoomt  richting het desbetreffende huisje. Je verschuilt je naast je deur. Je  kijkt omhoog en ziet de zon fel schijnen. De stofwolken trekken langzaam  weg. Verderop staat een auto uit te branden en klinken er  geweerschoten. Plots klinkt er een sluipschuttersschot. De kogel slaat  naast jou en je vriend in. Paniekerig kijk je om je heen terwijl je de  benen neemt. Links en rechts wisselen elkaar in hoog tempo af. Je zoekt  alles af. De balkons,muurtjes, deuropeningen, kiertjes, huizen, auto’s..  
 
 Misschien speel je Grand Theft Auto, maar dan met een first-person  perspectief. Auto’s zoeven aan alle kanten voorbij, evenals de vele  flatgebouwen en voetgangers. Er is zoveel te zien. Kijk je naar voren,  dan zie je het stuur dat je vasthoudt en moet je je focussen op het  verkeer. Wanneer je echter tijd hebt om even om je heen te kijken, zie  je een zonsondergang aan de ene kant en de schittering van diezelfde zon  op het water aan de andere kant. Of je koopt natuurlijk een hot dog en  bekijkt dat duivelsvoedsel eens van dichtbij terwijl de verkoper een  flinke laag mosterd op het worstje verspreid. 
 
 De Oculus Rift kan echter ook worden toegepast op films. Beeldt je eens  in dat je een film kijkt met de Oculus. Je zit als het ware in de film  en kan min of meer bepalen wat je ziet. Wil je de focus meer leggen op  Tom Cruise, dan kijk je richting hem, terwijl je het gevecht aan de  andere kant van het scherm op deze manier minder tot niet ziet. Ook zou  het misschien mogelijk worden om met zijn tweeën in een virtuele ruimte  naar een film te kijken via de Oculus Rift. Zie je het voor je? De één  zit in Trinidad en Tobago, de ander in Leeuwarden, maar toch kijk je  samen naar een film in eenzelfde ruimte. Misschien zie je elkaar zelfs  wel zitten!
 
 Bij ‘De Wereld Draait Door’ gebruikte ze een achtbaansimulator, maar het  kan natuurlijk ook een parachutesprong zijn. Misschien is er zelfs een  toepassing mogelijk ten opzichte van Goat Simulator. Misschien bekijk je  de volgende keer een E3 door een Oculus Rift of bestel je je kleding in  een digitale winkel, waarin je daadwerkelijk door de winkel lijkt te  lopen. Huisbezichtigingen hoeven geen uren in beslag meer  te nemen,  evenals het winkelen voor meubels. Beeldt je eens in dat je geen  kaartjes kon krijgen voor dat One Direction concert, maar dat je het  concert toch kan bijwonen via de Oculus Rift. Denk eens aan F1-races,  een straaljager, een bokswedstrijd, Time Square, musea, een letterlijk  kijkje achter de schermen… 
 
 Mogelijkheden genoeg, lijkt me? Welke mogelijkheden zie jij graag verschijnen? Schroom niet!
Laatste artikelen

Nieuws
Cattle Country wordt nog knusser met de gratis Family Life update
door Peter Beckers

Nieuws
Schrijf je nu in voor de Arknights: Endfield beta test II
door Peter Beckers

Artikel
FunQuarter #598
door Sil Hendriks

Nieuws
Maak maar vast wat ruimte, want de bestandsgrootte van Call of Duty: Black Ops 7 is bekend
door Stefan van den Broek

Nieuws
Echoes of the Living fix is nogal...opmerkelijk
door Sil Hendriks
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie