hotness 0
News

Hoe is het met The Mighty Quest for Epic Loot?

Gepost door

The Mighty Quest for Epic Loot doolt al een tijdje rond in het land der MMO's, maar is nog altijd vol in ontwikkeling. In de zomer van vorig jaar mocht ik met de gesloten beta van The Mighty Quest for Epic Loot aan de slag. Ik mocht eens snuffelen aan dat wat Ubisoft mij te bieden had, voordat de game voor het grote publiek beschikbaar zou worden gesteld. Inmiddels is het zover en is de gesloten beta omgezet naar een open beta. Wat is in een klein jaar tijd in Opulencia veranderd?

Voor diegene die geen idee hebben wat The Mighty Quest of Epic Loot nu eigenlijk is, volgt hier een korte uitleg. The Mighty Quest for Epic Loot is een free-to-play hack ’n slash game. Een hele mond vol, maar het is niet anders te benoemen. In de game beschik je over een personage en een eigen kasteel. Met dit personage kun je andere kastelen (al dan niet van de AI) aanvallen, om zo geld en life gems te stelen. Tegelijkertijd moet jij zorgen dat jouw kasteel niet wordt geplunderd. Dit doe je door je verdediging zelf te bepalen. Welke monsters en vallen moeten jouw eigendommen beschermen tegen het kwade? Jij bepaalt!

De introductie van de game is in de loop van de tijd wat meer uitgebreid. Het idee is hetzelfde, maar het ziet er net allemaal wat meer gelikt uit. De opdrachten die de tutorial vormen en de levels die je van het begin af aan doorloopt zijn ook nagenoeg hetzelfde gebleven. Nog steeds is je eerste grote tegenstander een dikke kikker en is je tweede vijand een vuurdraak. Je zult wel wat meer objectives krijgen om te voltooien, wat je tegelijkertijd de mogelijkheid geeft om net iets sneller dingen te upgraden en te bouwen. De gegeven objectives zijn namelijk vaak niet moeilijk en meestal zul je ze behalen zonder er echt weet van te hebben.

Het is vooral de verdediging die op de schop is gegaan. Het kasteel inrichten was een tijdrovend werkje toen de gesloten beta nog bezig was, maar dit is aangepast. Daar waar je bij het upgraden van een bouwwerk eerst een wachttijd kreeg van enkele uren, daar zijn deze wachttijden nu in zijn geheel verdwenen. Wanneer je genoeg goud of life gems hebt, voltrekt de handeling zich meteen. Ideaal voor de haastige gamers onder ons. Daarnaast is de interface verbeterd, waardoor je overal net iets gemakkelijker bij kunt komen. Wederom een kwestie van tijdsbesparing. Nieuw is wel het valideren van je eigen verdediging. Je zult dus met je eigen held je verdediging moeten uittesten en bovendien kunnen doorstaan. Als je monsters links laat liggen bij het valideren, dan zullen deze niet geactiveerd worden en dus blijven slapen wanneer een andere voorbijganger je kasteel probeert te plunderen. Smokkelen behoort dus niet tot de opties. Verder zijn de vallen die je in je kasteel kunt plaatsen nu afhankelijk van een generator. Een soort contactdoos waarmee vallen geactiveerd worden en actief blijven.

Een klein jaar geleden kon je je hoofdpersonage kiezen uit een warrior, archer of wizard. Waar ik destijds frivool aan de slag ging als wizard, daar kreeg ik nu van Ubisoft de kans om met een nieuw personage aan de slag te gaan, namelijk Runaway. Runaway is een opstandige emo die van rocken houdt. Elk wapen dat je bezit is dan ook een verkapt muziekinstrument. Tijdens mijn nieuwe speelsessie raakte ik niet onder de indruk van de mogelijkheden van deze nieuwe hoofdrolspeelster. Haar aanvallen variĆ«ren erg tussen magie en pure kracht, maar nimmer kreeg ik het almachtige gevoel dat ik bij de wizard wel voelde. Dat maakt dit excentrieke personage er echter niet veel minder aantrekkelijk op. Wellicht dat enkele tieners zich er namelijk uitstekend mee kunnen identificeren. 



Een opmerkelijke wijziging in The Mighty Quest for Epic Loot is verder het gebruik van de gems, beter bekend als Blings. Deze Blings kun je kopen met geld uit de echte wereld en waren in de gesloten beta handig om wachttijden te laten verdwijnen of om monsters en upgrades simpelweg te kopen. Hierdoor hoefde je niet te wachten tot je genoeg goud en life gems had. Deze mogelijkheid is verdwenen en de mogelijkheden van de Blings zijn flink ingeperkt. Je kunt wat boosters aanschaffen of je kasteel wat meer aankleden, maar daar is ook alles mee gezegd. 

Je kunt dus stellen dat The Mighty Quest of Epic Loot uitgebreider, maar niet zo zeer veel beter is geworden. Het indelen van je kasteel heeft meer haken en ogen, maar dit kan ook als een pluspunt worden gezien. Dit maakt het namelijk moeilijker om de draak te steken met de spelregels. De interface en het verhaal zelf zijn wat aangescherpt en een nieuw personage is onthuld. De vraag is echter of deze veranderingen echt zoveel meerwaarde hebben. The Mighty Quest for Epic Loot is in de loop der tijd verbeterd, maar in plaats van een paar flinke stappen vooruit is het wel wat beperkt gebleven.

0 reacties op "Hoe is het met The Mighty Quest for Epic Loot?"