Persverslag: EpiCon 2014

In Den Bosch werd de zomereditie van EpiCon gehouden, een beurs waar de nieuwste games, de nieuwste films, eSports en Cosplay te zien zouden zijn. GameQuarter besloot af te reizen naar Den Bosch om verslag te doen van dit evenement.

Drie kwartier voor de opening van EpiCon staan Sil en ik voor de deuren van de Brabanthallen. Zo vroeg mogelijk daar zijn leek ons slim, zeker na de enorme wachtrij die we al hadden meegemaakt toen we naar FirstLook gingen. Bij EpiCon lijkt dit echter niet zo het geval want we zijn één van de eersten die in de rij staan. Een tijdje later is de rij al iets langer, maar lang hoeft niemand te wachten om naar binnen te komen. Net voor de opening worden we verwelkomd door wat cosplayers in Star Wars-pakken en ook aan de bezoekers is te zien dat dit ook een verzamelpunt is voor cosplayers.

Nadat de deuren dan eindelijk worden geopend melden Sil en ik ons bij de persbalie en krijgen we al meteen de eerste goodie van de dag: een code voor The Walking Dead Season 2. Tegen een gratis game zeggen wij natuurlijk geen nee. Nadat we de beursvloer oplopen, gaan we maar zo snel mogelijk naar de booth van 2K, waarbij we denken dat daar de grootste drukte zal zijn de hele dag. Een Engels sprekende ontwikkelaar verwelkomt ons als we Borderlands: The Pre-Sequel! gaan spelen en na een paar minuten lopen we weer zeer tevreden weg. Daarna splitsen we ons op. Ik besluit om Evolve maar eens uit te proberen en Sil gaat de vloer verkennen. Na een half uur te hebben gewacht krijg ik een introductiefilmpje voor mijn kiezen en mag ik zo’n tien minuten lang Evolve spelen. Met ongelooflijk gemixte gevoelens over Evolve loop ik weg van de booth van 2K en ga ik maar eens kijken wat de rest van EpiCon mij te bieden heeft.

Na een rondje te hebben gelopen over de beursvloer weet ik één ding zeker: mensen die enkel van AAA-titels houden blijven hier niet lang zoet. Naast 2K is namelijk als grote uitgever enkel Warner Bros. aanwezig, welke enkel games heeft die al lang uit zijn. Capcom staat op de kaart, maar is niet te vinden op de vloer. Ok, op naar de indiegames dan maar.

‘Ik zie allemaal wel leuke games, maar die zijn allemaal enkel voor de PC’, meldt de teleurgestelde consolegamer Sil aan mij. Eventjes kijk ik om me heen en wijs ik naar de booth van Guns, Gore & Cannoli, een actieplatformer. ‘Dat lijkt op een Xbox 360-titel’, zeg ik. Sil rent enthousiast naar de booth en al snel zie ik pure liefde ontstaan. ‘Deze game moet ik hebben’, zegt mijn collega enthousiast. Is deze beurs toch nog ergens nuttig voor. Nadat we beiden genoeg gespeeld hebben, lopen we naar No Time To Explain, een Xbox One- en Xbox 360-titel. Het gaat om een humorvolle game waarin je met een geweer een weg moet banen door verschillende levels. Ik vraag naar een releasedatum, echter krijg ik als releasedatum ‘wanneer hij af is’. Gelukkig is de titel al verkrijgbaar op Steam, welke wij maar al te graag willen aanraden.

Sil heeft alweer een nieuwe liefde gevonden wanneer hij op zoek gaat naar nieuwe goodies. De beursvloer is gevuld met heel wat kleine kraampjes die producten van anime verkopen, waarbij er zelfs twee kraampjes zijn die zwaarden verkopen. Je moet er maar van houden, wat Sil duidelijk doet. Hij praat uitgebreid met de mensen van Aniway, terwijl hij de opdringerige verkopers van Abunai afwimpelt. Op dit moment blijkt het gebrek aan een pinautomaat bij Epicon een probleem, waardoor een abonnement op Aniway afsluiten voor Sil uitgesloten blijft. Als de verkopers hier echter lucht van krijgen, krijgt hij een rekeningnummer om achteraf te betalen, want ook zij hadden al veel mensen horen klagen over het cash only-beleid dat lijkt te heersen. ‘Wat was je eigenlijk van plan om te gaan eten,’ vraagt Sil. Ik maak duidelijk dat ik hier gewoon een hotdog wilde kopen, maar mijn collega meldt meteen dat ze hier redelijk hoge prijzen vragen voor eten. Een frietje kost drie euro en voor een frikandel moet je twee euro neerleggen. Een prijs die je bij de meeste beurzen ook moet betalen, maar het blijft nog steeds veel. Mijn portemonnee is nog steeds aan het huilen door de Steam Summer Sale, waardoor ik besluit om niks te kopen.

Genoeg rondgelopen, ik ben een redacteur van een gamesite dus ik wil ook games spelen! Op naar de indiebooth. Ik zie een indiegame die meteen mijn aandacht trekt. Nadat ik op ‘play’ klik, crasht de game. Een verlegen ontwikkelaar rent op mij af en roept naar wat mensen om te helpen met het probleem. Nadat de ontwikkelaar het voor elkaar heeft gekregen om het probleem op te lossen, begin ik met spelen. Een game over een groep vissen die wat puzzels moet oplossen verschijnt voor mijn neus. Het zag er interessant uit, maar nadat ik het voor elkaar kreeg om een bug te activeren die mij verbood om verder te spelen, gaf ik het maar op.

Nu zag ik een écht interessante indiegame waar ik ook al eens over had gehoord: Roche Fusion, een shoot-em-up. Bij dit genre gaat het eigenlijk maar om één ding: knallen alsof je leven ervan afhangt. Roche Fusion is vergelijkbaar met games die je vroeger maar al te vaak tegenkwam. Je speelt als een ruimteschip die hordes aan vijandelijke ruimtewezens en ruimteschepen moet verslaan. Roche Fusion was één van de meest indrukwekkende games op EpiCon, waardoor ik maar al te blij was toen ik hoorde dat deze game momenteel te spelen is in een open beta. Weer wat te doen in de zomer.

We gaan maar weer de beursvloer verder ontdekken. Terwijl ik langs de booth van Game Of Thrones loop zie ik heel wat mensen die enthousiaster zijn dan ik. Er wordt gevochten met zwaarden en mensen kunnen op de foto gaan met de Iron Throne. Leuk voor de Game of Thrones-fan, maar aangezien ik nooit series kijk loop ik weer verder. Nu loop ik langs een groot scherm waarop een wedstrijd van Starcraft II wordt gespeeld. Zelden heb ik zo’n enthousiast publiek gezien, maar opnieuw is dit niet interessant voor mij. MSI is de laatste onbekende booth die ik ga bekijken. Hier toont MSI vol trots hoe mooi games eruit kunnen zien op de computer. Games als Wolfenstein: The New Order en Watch_Dogs worden gespeeld, maar mijn gamershart die nieuwe games wil proberen wordt opnieuw niet tevreden gesteld.

‘Hebben we nou echt alles al gehad?’, vraag ik aan Sil. Nadat ik een bevestigend antwoord krijg, kijk ik op mijn mobiel om de tijd te bekijken. Hierdoor kom ik erachter dat ik me in totaal drie uur zoet heb kunnen houden op deze beurs. Ik besluit om nog even met Sil wat kraampjes te bezoeken die vol liggen met producten over anime, maar daarna vertelt mijn collega me dat hij maar eens naar huis gaat. Nadat ik Sil overtuigd heb om nogmaals Borderlands te spelen, gaat hij mee. De Engelse ontwikkelaar verwelkomt me enthousiast omdat hij ziet dat ik voor een tweede keer kom. Nadat we opnieuw herinnerd werden dat The Pre-Sequel een game wordt die we in de gaten moeten houden, besluit Sil toch maar om naar huis te gaan.

Voor mij is het nog te vroeg om naar huis te gaan, waardoor ik nog maar eens in de rij ga staan bij Evolve, onder het motto dat dit potje beter moet gaan worden dan mijn vorige potje. Echter stap ik drie kwartier later opnieuw teleurgesteld uit de booth van 2K. Evolve heeft me nog steeds niet overtuigd. Ik besluit ook maar eens naar huis te gaan en kijk op de klok om te kijken hoe lang ik heb vol heb kunnen houden. Dat is me vier uur gelukt.

Waarom is het me maar vier uur gelukt? De organisatoren van EpiCon zijn er simpelweg niet in geslaagd om een goed evenement te organiseren. Er is geprobeerd om veel groepen aan te spreken. Gamers, cosplayers, eSports-liefhebbers en filmliefhebbers hadden allemaal wat te doen. Het probleem is echter dat gamers en cosplayers waarschijnlijk niet acht uur lang zoet bleven aan alles wat er te beleven viel in EpiCon. eSports- en filmliefhebbers konden dat wel, maar dan moest je wel een échte fan zijn van je hobby. Acht uur lang naar een groot scherm kijken waar wedstrijden worden gespeeld of acht uur lang naar films kijken, ik vraag me af hoeveel mensen dat kunnen.

EpiCon had een tekort aan nieuwe games. De organisatie is er niet in geslaagd om grote uitgevers te trekken naar haar beurs. Dat is ook moeilijk voor een nieuw evenement, maar het leek wel alsof 2K de enige uitgever was die EpiCon serieus nam. Dat de Dutch Game Garden heel wat indiegames toonde was erg tof aangezien ik weer wat nieuwe titels ontdekt heb, zoals Roche Fusion en No Time To Explain. Echter wist EpiCon verder maar weinig te boeien. Een voordeel was wel dat je op Evolve na helemaal nergens hoefde te wachten, waar veel andere beurzen nog wel wat van mogen leren.

PS. Previews van Evolve, Borderlands: The Pre-Sequel!, Guns Gore & Cannoli, Roche Fusion en No Time To Explain zullen spoedig op de website verschijnen.

Reacties

David Dejaeghere (Q Administrator) op Zondag 13 juli 2014 om 22:13

Mooi verslag Luuk!
 

Natascha Huijs op Dinsdag 15 juli 2014 om 22:37

Epicon is leuk om eens een keer gezien te hebben, als je voor het eerst naar een beurs gaat zoals ik. Daar heb je het verder ook wel mee gehad.

Wel moet ik zeker zeggen dat Roche Fusion de leukste game was die ik heb mogen spelen en dat ze de game ook op een leuke en enthousiaste manier aan mij hebben getoond. (Ik ben nog een paar keer teruggelopen naar de stand om weer even een potje te mogen spelen.) Ook zeker een thumbs up voor de mensen van Aniway, waar ik ondanks het pin probleem toch nog een abbo heb kunnen afsluiten en een gesigneerd exemplaar van het boek Pindakaas en sushi heb kunnen kopen

Natascha Huijs op Dinsdag 15 juli 2014 om 22:37

Een leuke actie van Dark dragon books vond ik dat ze tekenaars hadden meegenomen en je dus een tekening kon laten maken van je favoriete karakter.

Qua goodies en en ander gamespul was er dus genoeg om te zien. Helaas had ik toch wel wat meer games verwacht. Die hoop ik op de volgende beurs die ik ga bezoeken toch wat meer te mogen zien. Ik ben het dus ook zeker met Luuk eens.

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner