hotness 0
News

Persverslag: Firstlook 2018

Gepost door

Na, wegens omstandigheden, een jaartje overgeslagen te hebben was het in het eerste oktoberweekend van 2018 weer zo ver: GameQuarter bezocht Firstlook. Met goede moed en een drie man sterk team reisde onze redactie naar Utrecht om te zien welke nieuwtjes we mee naar huis konden nemen en om er natuurlijk verslag van te doen.

Wat direct opviel is dat Firstlook flink gegroeid is sinds de laatste keer dat ondergetekende de beurs bezocht. De rij van reguliere bezoekers begon al vlak na de ingang van de jaarbeurs en was enkele honderden mensen sterk. Het is op zo’n moment dat je weer herinnerd wordt aan de voordelen van de pers. Wij waren immers slechts enkele minuten later al binnen.

Eerste indruk

Eens op de vloer aanbeland werden we verwelkomd door een gigantisch podium waar ongetwijfeld weer het nodige te doen zou zijn op een later tijdstip. Verder was er een ware pop-up-store van de Mediamarkt, kwam de Republic of Gamers nieuwe hardware showen (waarover onze Albert een gloednieuw artikel aan het klaarstomen is) en zagen we ietsjes verderop een hele hoop PSVR-spellen naast de Spider-Man booth staan. Genoeg te spelen dus.

Ons avontuur begon bij de booth van Bandai Namco. De uitgever van games als Naruto, Little Nightmares en Dragon Ball had het zesde deel in diens Soul Calibur-reeks meegebracht, welke op het moment dat je dit leest al uit is. Het is ook exact om deze reden dat we slechts kort bij deze stand bleven hangen alvorens apart de beursvloer te verkennen.

Overzicht

In de zaal waar we arriveerden stonden naast de eerdergenoemde gasten ook enkele booths van Square Enix en Warner Bros, die respectievelijk Kingdom Hearts 3 en Hitman 2 hadden meegenomen. Vanuit deze locatie had je ook zicht op zaal 2, waar uitgevers als Ubisoft, Nintendo, Xbox en Deep Silver hun booths hadden staan. Wat je echter vooral zag, waren een hele hoop winkeltjes die ik als regelmatige beursganger langzamerhand uit mijn hoofd ken.

De gebruikelijke verdachten als Magix Buttons, Cool2U, Red Dot Commerce, Fabion en Game-Legends hadden hun waren meegesleept naar de stad van de Domtoren en werden vergezeld door frisse nieuwe gezichten, zoals die van Famemonster. Opvallend was dat vooral de kledingwinkels relatief grote ruimtes tot hun beschikking hadden, terwijl een game als Fallout 76 enkel vertegenwoordigd was in de vorm van een fotobooth. Had de organisatie de focus verkeerd liggen of moet Firstlook nog een beetje groeien om het volgend niveau te bereiken? Wij weten het niet, maar laten we hopen dat de games op het gebied van kwantiteit in de komende jaren een inhaalslag gaan maken op de verkoopsector.

Strategisch overleg

Na het bezoeken van de indiebooth en het daar spelen van Timebenders en [Phased] tikte het klokje langzaam alweer twaalf uur aan, wat betekent dat het tijd was voor lunch en overleg. Wat hadden we gezien, waar moesten we nog kijken en wat moesten we spelen? Pokémon: Let’s Go en Kingdom Hearts 3 waren natuurlijk inkoppertjes, evenals Hitman 2, die tijdens onze scheiding al bezocht was. Verder is Super Smash Bros. natuurlijk altijd meegenomen en is Metro: Exodus ook een welkome toevoeging. En gelukkig hadden we daar ook alle tijd voor.

Zo werkte ons trio hun respectievelijke lijstje af, met voldoende tijd over om de winkels eens goed te inspecteren en met enkele leuke toevoegingen voor de verzameling nog een laatste maal richting de indies te lopen. Daar speelde we nog even Lethal League: Blaze, het vervolg op de game waar ik jaren geleden nog verliefd op werd op Firstlook, waarmee het dagje aan een einde kwam. Een prima dagje welteverstaan, al is er nog zeker ruimte voor verbetering.

Op dit artikel zullen previews volgen van Lethal League: Blaze, Hitman 2, [Phased], Timebenders, Kingdom Hearts 3, Metro: Exodus en Pokémon: Let’s Go

0 reacties op "Persverslag: Firstlook 2018"