hotness 0
News

Persverslag: Gamescom 2016

Gepost door

Gamescom 2015; met veel plezier kijk ik erop terug. De stands, de goodies, de games en de sfeer lieten alle andere perstrips verbleken. Ik werd dan ook erg onrustig toen Gamescom 2016 naderde en was als een kind zo blij toen we arriveerden.

Na het ophalen van de perspasjes dalen we af naar de begane grond, waar we worden begroet door een cosplay village, compleet met mensen in mechsuits, wapens die net echt lijken en rondborstige jongedames in kleding die nagenoeg niets aan de verbeelding over laat. Dat begint al goed!


Het veld verkennen

Maar we komen niet voor schaars geklede vrouwen, tenzij ze digitaal zijn natuurlijk, en dus bevinden we ons al snel op de daadwerkelijke beursvloer. Een bioscoop van Mafia III, een gigantische stand van Electronic Arts en een voor South Park: The Fractured But Whole zijn slechts een paar van de dingen die we hier zien.

Écht indrukwekkend wordt het pas in de volgende zaal, welke gedomineerd wordt door Blizzard. De uitgever is hier met gigantische stands voor Hearthstone, Overwatch en World of Warcraft en lijkt kosten noch moeite gespaard te hebben om de nieuwe uitbreidingen voor die games in het zonnetje te zetten. Het is echter de PlayStation-stand die mijn aandacht grijpt.


Valse beloften

Een bord toont namelijk games als Horizon: Zero Dawn en Detroit: Become Human, twee games die ik maar wat graag wil spelen. Helaas maakt mijn enthousiasme echter al snel plaats voor teleurstelling, als blijkt dat je enkel mag kijken, maar niet mag spelen. Gelukkig heeft Sony wel ander lekkers meegebracht, waardoor ik al snel aan de slag ga met AVICII | VECTOR, een muziek-game die doet denken aan Amplitude.

Spijtig genoeg kan ik niet van de game genieten, doordat ik zelfs met de koptelefoon op nagenoeg niets ervan hoor, en dat is natuurlijk erg lastig wanneer je een game speelt die je op een ritme laat werken. Gelukkig kan ik mezelf weer horen denken eens ik in de truck op de Sony-booth stap en aan de slag ga met Ronin.


Een truckload aan lekkers

In de PlayStation Truck ga ik een half uur aan de slag met Ronin, iets langer met Yakuza 0 en even lang met Amaragi. Aan Nioh kom ik helaas niet toe, omdat deze consoles voortdurend bezet zijn, en Outlast 2 laat ik links liggen omdat een horrorgame niet tot zijn recht komt in een omgeving als deze.

Eens buiten de truck ga ik nog snel even aan de slag met Gravity Rush 2, maar na vijf minuten spelen vertrek ik, omdat een ongeduldige groep van een andere persoutlet (we gaan geen namen noemen) maar blijft herhalen dat zij ook willen spelen. Ach ja, op naar Xbox!


Geen pret zonder bandjes

Eens de stand van Microsoft in zicht is, slaat mijn hart een slag over. Recore, een game die ik sinds de E3-onthulling met argusogen in de gaten hou, is hier namelijk speelbaar. De rij voor de game is niet bijzonder lang en dus sluit ik zonder twijfel aan, niet wetende dat elke groep behoorlijk lang mag spelen. En als ik dan eindelijk bijna aan de beurt ben…wordt me verzocht de rij te verlaten.

Blijkbaar mag ik Recore niet spelen zonder een rood polsbandje dat aantoont dat ik achttien of ouder ben. De baard op mijn gezicht, het perspasje om mijn nek en een ID-kaart zijn blijkbaar niet voldoende. Mopperend haal ik daarom een bandje op en sluit zuchtend weer aan in de rij, die ondertussen een stuk langer is geworden.


Niet altijd prijs

Ruim anderhalf uur later verlaat ik de kamer waar de demo van Recore speelbaar was. Tijd voor un bratwurst! Immers kun je niet echt zeggen dat je in Duitsland bent geweest als je geen vette hap hebt gehad. En tijdens het eten vang ik iets interessants op. Op de stand van Warner Bros. worden om een uur speciale, limited edition LEGO Dimensions Green Arrow figurines uitgedeeld! En als ik ergens een zwak voor heb, dan is het LEGO Dimensions. Sterker nog; Green Arrow en Supergirl zijn de enige figurines die ik op dit moment niet in bezit of gepre-ordered heb.

Een snelle blik op mijn iPhone leert me dat ik nog zeven minuten heb om bij de stand te komen. Helaas heb ik echter geen idee waar die is. Op goed geluk ren ik daarom een zaal in en zie het logo van Warner Bros. achter de booth van Nintendo. Blijkbaar ben ik op tijd, want er lijkt nog niet heel veel te gebeuren op het podium.

Twintig minuten later ligt nog steeds alles stil. Zuchtend kijk ik omhoog, waarbij mijn oog op een monitor valt met een schema. LEGO Dimensions-toernooi met speciale prijs! Om 14:00…%^&*#$@Y&*Y@#&*%Y%$&*$Y#@.


Shopping spree

Ik wil niet riskeren dat ik te laat kom bij dit evenement en daarom ga ik even geen nieuwe games spelen. In plaats daarvan besluit ik de shops te bezoeken. De winkels die hier staan ken ik grotendeels wel van beurzen als Chibicon en Tomocon. Voor een game-evenement staan er namelijk opvallend veel anime-winkels, iets waar je mij niet over zult horen klagen. Ik scoor wat Skylanders die nog ontbraken in mijn collectie, koop een t-shirt van Ori and the Blind Forest voor mezelf en een van Uncharted 4 voor de vrouw en eet nog een frietje. En nu terug naar Warner Bros.!

Tien voor twee. Het personeel is bezig met het opbouwen van een speeltafel op het podium, het lijkt erop dat ik ditmaal inderdaad op de juiste plek ben. En wanneer ik zakjes met Green Arrow uit de achterkamer gehaald zie worden, kan mijn geluk niet op. De presentator gooit t-shirts het publiek  in, waarna het hoofdevenement begint. Tot mijn spijt word ik, ondanks dat ik vooraan sta, niet uitgekozen om deel te nemen, waardoor ik niet eens een kans krijg Green Arrow te bemachtigen. Om vijf uur is er echter nog een ronde. Met een alarm in mijn telefoon ga ik dan richting de booth van Nintendo.

Seen it

De stand van Nintendo verrast me. Met name omdat redelijk wat games die er staan al beschikbaar zijn. Yo-Kai Watch, Monster Hunter: Generations en Pokkén Tournament zijn immers al even uit, terwijl Metroid al bijna beschikbaar is. Dan gaat er plotseling een belletje rinkelen. Er zouden Pokémon worden uitgedeeld op Gamescom en mijn vrouw, die sinds Go helemaal weer gek van de serie is, wilde deze graag hebben. Helaas heeft ook dit event een tijdspanne, waardoor we nog maar een alarm aanzetten.

De rest van de dag is vrij teleurstellend. Ik loop zaal in en zaal uit op zoek naar nog iets om te spelen, maar overal zijn óf de rijen te lang of zijn de demo’s te kort om er een preview over te kunnen schrijven. En voor ik het weer is het vier uur en haal ik de Pokémon-codes op.


De laatste teleurstelling

Voordat ik de code daadwerkelijk in handen heb, zijn we al even verder. Ik besluit daarom in de buurt te blijven van de stand van Warner Bros. en ga op bezoek bij hun buren van Deep Silver. Hier probeer ik The King of Fighters XIV te spelen, maar de TV staat op het verkeerde kanaal. Ik spreek hier een medewerker op aan, die duidelijk geïrriteerd is dat ik zijn gesprek onderbreek. Even later kan ik dan toch aan de slag.

Na twee potjes speel ik nog even Mount & Blade: Warband op dezelfde stand, maar na een half uur begint mijn broekzak weer te trillen en begeef ik me voor de derde keer naar Warner Bros.. Weer strooit men met t-shirts, een headset en worden er Green Arrows weg gegeven via het toernooi. Ik word echter wederom niet gekozen om mee te doen. Teleurgesteld voeg ik me bij de rest van de GameQuarter crew en maken we ons klaar om weer te vertrekken. Nog een keer kijk ik mijn aantekeningen. Vijf games kan ik previewen, ik heb een paar goodies voor mezelf en de andere helft die thuis zit, maar helaas geen Green Arrow. Gamescom 2016 kon dus wel wat beter zijn gelopen, maar alleen al de ervaring was de reis meer dan waard.

Previews van Ronin, Yakuza Zero, Amaragi, Recore en Mount & Blade: Warband zijn spoedig op GameQuarter te vinden.

0 reacties op "Persverslag: Gamescom 2016"