hotness 0
News

Persverslag: gamescom 2019

Gepost door

Op het moment dat je dit leest is gamescom 2019 allicht nog in volle gang. Het avontuur zit er voor onze redactie echter alweer op. En, zoals elk jaar, delen we graag met jullie wat we gezien hebben op de dinsdag, die speciaal voor VIP’s, Trade Visitors en pers is vrijgehouden.

In tegenstelling tot voorgaande jaren is ons team ditmaal niet met de auto afgereisd naar de Koelnmesse. Met onze perstickets kregen we dit jaar namelijk ook kaartjes voor het openbaar vervoer, waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Immers is dit beter voor het milieu en beter voor onze redacteurs, waarvan sommige nogal eens wagenziek willen worden.

Wachten

Een nadeel van deze reiswijze, is dat we ditmaal niet de beurs via het dak konden betreden, waar de doorstroom ontzettend snel is. Ons avontuur begon dit jaar daardoor met drie kwartier wachten in de aankomsthal en daarna onze persidentificatie ophalen. Maar uiteraard mag dat geen domper zijn op het bezoeken van ’s werelds grootste gaming evenement. Omdat we echter wel even genoeg rijen hadden gezien, besloten we te beginnen in hal 10.1, waar indie’s proberen hun product aan de man te brengen.

Onze verkenningstocht van deze vloer begon met de joviale heren van Event Horizon. Zij brachten hun Dark Envoy mee naar Keulen en daagden spelers uit om de multiplayer te proberen tegen een van de developers om kans te maken op een mooie prijs. Ondergetekende wist de match te winnen – maar vermoedt nog steeds dat ze hem hebben laten winnen – en heeft het t-shirt dat hij gewonnen heeft aan terwijl hij deze tekst tikt.

In dezelfde rij staat een booth waarvan het personeel hun uiterste best doet om de aandacht te trekken. Draagtassen met een opblaasbare knuppel worden bij de ingang uitgedeeld en wie naar binnen loopt om hun spellen te proberen, wordt overladen met goodies. Van de vier games die tentoon werden gesteld probeerden wij er slechts drie, het recent verschenen Fury Survivor: Pixel Z, en de spoedig te verschijnen Witch Weapon en Abyss Blade, welke allen enkel op mobiele devices zullen verschijnen. Toen we wachtten op een kans om de vierde te proberen, maakten onze magen namelijk duidelijk dat het tijd was om te gaan ontbijten.

Groter goed

Met een muffin en een broodje in de maag begaf GameQuarter zich naar de grotere zalen, waar we begonnen met Watch_Dogs: Legion. Helaas bleken zich achter de deuren van de stand geen demopods te bevinden, maar een live gameplay-demo die werd gespeeld door een medewerker van de uitgever. Interessant, maar niet bepaald materiaal voor een artikel, daar het grotendeels overeenkwam met de E3-beelden.

Bij de buren hadden we meer geluk. Bandai Namco had groots uitgepakt met tientallen schermen, waarop we One Piece: Pirate Warriors 4 en Code Vein mochten spelen. En slechts een klein stukje verder konden we ook aan de slag met Asterix & Obelix XXL 3 en Trine 4: The Nightmare Prince; twee co-op games die we als team tackelden.

Omdat elk van onze redactieleden natuurlijk zijn of haar eigen verlanglijstje heeft, gingen we hierna gericht verder. De volgende halte: Planet Zoo, wiens stand was ingericht als een lounge area, compleet met bankjes en waaiers. Een prettige verrassing voor wie even moet bijkomen van de drukte. Maar helaas hadden wij die luxe niet. Wij stopten namelijk snel een bratwurst naar binnen en speelden nog Monkey King van THQ Nordiq, alvorens naar een afspraak met Nintendo te gaan.

Me-time

In een afgesloten kamertje kregen twee van onze redacteurs de kans om allerlei demo’s onder handen te nemen. Zo speelden we Luigi’s Mansion 3, Layton’s Mystery Journey: Katrielle And The Millionaires’ Conspiracy DX, Daemon X Machina en Pokémon: Sword & Shield. Ook Super Lucky’s Tale en The Witcher 3: Wild Hunt waren aanwezig, maar gaven op grafische wijzigingen na niet echt voer voor een degelijk artikel.

Wat wel meer dan de moeite waard bleek, was een indie-titel waar we hierna bij toeval bij uitkwamen: Shing!. In deze kleurrijke beat ‘em up worden traditionele controls overboord gegooid en ligt de focus vooral op toegankelijkheid en plezier. En dat tweede hadden we in overvloed toen de demo spijtig genoeg ten einde kwam. Helaas zagen we toen echter ook dat de beurs niet lang meer open zou blijven en dus grepen we nog snel de kans aan om twee spellen mee te pakken. De hekkensluiters zijn daarom dit jaar Ghost Blade HD en Trigger Witch van eastasiasoft, die wederom bevestigen dat we graag meer hadden gezien. Allicht dat we volgend jaar met een groter team af kunnen reizen?

Previews van Dark Envoy, Witch Weapon, Abyss Blade, One Piece: Pirate Warriors 4, Code Vein, Asterix & Obelix XXL3, Trine 4: The Nightmare Prince, Planet Zoo, Monkey King: Hero is Back, Luigi's Mansion 3, Katrielle And The Millionaires’ Conspiracy DX, Daemon X Machina, Pokémon: Sword & Shield, Shing!, Ghost Blade HD en Trigger Witch zullen in de komende dagen op de website verschijnen.

0 reacties op "Persverslag: gamescom 2019"