Met 52 karakters en meer stages dan ooit kun je Super Smash Bros. for Wii U en 3DS terecht de meest complete Super Smash tot op heden noemen. Maar dat  weerhield fans er niet van om te klagen over wat de game niet had.  Nintendo heeft DLC echter volledig omarmd en ondertussen  hebben we een paar nieuwe stages en karakters die we los van de game  kunnen kopen. GameQuarter zoekt voor je uit of die de moeite waard zijn.
 
 Te beginnen met outfits voor Mii-karakters, al valt er niet veel over te  zeggen. Het zijn immers exact dat: outfits. Buiten een ander uiterlijk  bieden ze niets en dat maakt ze vrij overbodige én dure cosmetische DLC,  waar we geen punt aan willen verbinden. Immers is het vooral bedoeld voor mensen die zich graag willen uitdossen als een bepaald karakter, zonder enige meerwaarde qua gameplay. En aan sentiment is natuurlijk geen prijskaartje te hangen.
Subscore: 0%

 Mewtwo
Mewtwo was waarschijnlijk het karakter waar de meeste  commotie om was. De legendarische Pokémon was een favoriet in Melee,  maar was in Brawl plotseling nergens meer te bekennen. De hoop van een  toevoeging in Super Smash Bros. for Wii U & 3DS was stilletjes  vervlogen, tot Sakurai hem uit het niets aankondigde als DLC. En met dat  hek open volgde al snel de Smash Ballot, waar gamers hun eigen verzoeken in kunnen dienen.
 
 Mewtwo’s moveset in Super Smash 4 verschilt niet bijster veel van zijn  originele verschijning in Melee. Enkele moves zijn aangepast  qua schade of knockback zodat het uitgebalanceerd is ten opzichte van  de nieuwe karakters, maar de aanvallen zijn verder identiek op Shadow  Ball en Disable na.
 
 Shadow Ball deed in Melee tijdens het opladen een klein beetje schade  aan vijanden die hiermee in contact kwamen, net zoals Lucario’s  Aura Sphere. Dit is echter niet langer het geval in het vierde Smash  deel. Vergelijkbaar doet Disable geen vijanden die al versuft zijn  lanceren. Het bereik van de aanval is echter wel iets groter geworden.
 
 De grote verandering is natuurlijk het feit dat Mewtwo ditmaal een Final Smash heeft, waarbij hij transformeert in Mega Mewtwo Y, die een  Psystrike uitvoert tegen diens vijanden. In eerste instantie lijkt het  amper effect te hebben, tot de geraakte vijanden na een korte vertraging  alsnog gelanceerd worden.
Subscore: 85%

 Roy
Roy is na Mewtwo en Dr. Mario het derde karakter dat verdween na Melee,  maar terugkeert in Super Smash 4 en is het perfecte voorbeeld van wat  mensen een ‘’clone character’’ noemen. Een clone character is een karakter  wiens moveset erg lijkt op die van een ander karakter en dus een variatie op diens vechtstijl biedt in plaats van echt nieuwe gameplay. Voorbeelden  hiervan zijn Lucina, Dark Pit en Dr. Mario in de standaard-versie van  Super Smash Bros. for Wii U en 3DS.
 
 Roy is de kloon van Marth en Lucina en in zekere zin Ike. Toch biedt hij  als strijder voldoende unieke dingen om zijn toevoeging in de game te  rechtvaardigen. Roy is namelijk een beest geworden in zijn afwezigheid,  en dan hebben we het niet over zijn volledig geupdate uiterlijk. Zijn  aanvallen zijn veel krachtiger dan ze waren in Melee, maar ze komen wel  met een addertje onder het gras.
 
 Fanatieke Smashers weten ongetwijfeld dat Marth en Lucina’s aanvallen  sterker zijn als je de vijanden raakt met de punt van het zwaard. Dat  wil je bij Roy juist voorkomen. Zijn aanvallen zijn vlak bij de schede  het sterkste, wat logisch is aangezien hij een ander type zwaard  gebruikt die hij bovendien vaak onderhands gebruikt.
 
 Dit betekent dat je met Roy constant heel dicht bij de vijand moet zijn,  wat je natuurlijk in een kwetsbare positie plaatst. Roy is dus geen  slimme keus voor gamers die het liever veilig spelen, ondanks dat het  karakter behoorlijk snel is en dus wel de vlucht kan nemen als het te  heet onder de voeten wordt.
 
 Het laatste grote punt dat besproken moet worden is zijn Final Smash:  Critital Hit. Hoewel de uitvoering hiervan doet denken aan de andere  Fire Emblem-karakters in Smash 4, zijn er enkele cruciale verschillen.  Zo kan Critical Hit alle vijanden om Roy heen meenemen in de aanval,  maar enkel als ze héél dicht bij hem staan, want het bereik is  behoorlijk matig. Dat geldt overigens ook voor zijn sprongkracht.
Subscore: 80%

 Ryu
Van de vier DLC-karakters is Street Fighters Ryu de enige nieuwkomer en  het perfecte voorbeeld van de toewijding die Masahiro Sakurai en zijn  team hebben voor de Super Smash games. Zijn houding, aanvallen en  speelstijl zijn immers tot in detail uitgewerkt en sluiten perfect aan  op Street Fighter II, waar deze Ryu op gebaseerd is.
 
 Zo kent Ryu bijvoorbeeld verschillende varianten van zijn  kenmerkende Hadoken, maar ook de Tatsumaki Senpukyaku en Shoryuken. Het  sterkste punt van Ryu is echter de manier waarop hij speelt. Als een  deelnemer uit een fighting game, is de nadruk bij Ryu gelegd op het maken van combo’s, waarbij sommige moves kunnen worden gedaan via  de knoppencombinaties uit de Street Fighter games voor extra kracht.
 
 Bovendien hebben zijn aanvallen drie varianten aan de hand van hoe lang je de aanvalsknop ingedrukt houdt. En dat zorgt voor een interessante dynamiek. Het gebruiken van  een sterkere variant van een aanval kost net iets meer tijd, zelfs voor  geoefende spelers. En tijd is cruciaal in een game als Super Smash,  waarin een fractie van een seconde een wereld van verschil kan maken.  Spelen met Ryu is slim spelen en de risico’s afwegen in een mum van  tijd.
 
 Zelfs als het om Final Smashes gaat heeft Ryu een unieke behandeling  gekregen. Hij heeft er namelijk twee. Shinku Hadoken wordt gebruikt als  je geen vijand in de buurt hebt en vuurt een gigantische Hadoken over  het veld, vergelijkbaar met Mario’s Final Smash. Als je vlak bij een  vijand staat kun je echter Shin Shoryuken gebruiken, een vrij zekere one-hit-kill aanval.
Subscore: 95%
 
 Lucas
Voorlopig het laatste DLC-karakter is Lucas van Mother 3. Lucas  verscheen origineel in Brawl als een kloon van Ness en werd erg gemist  toen hij afwezig was in het vierde deel. Nu hij terug is zal echter niet  iedereen blij zijn.
 
 Lucas was namelijk vooral populair  doordat hij enkele glitches had die uitgebuit konden worden om een oneerlijk voordeel te krijgen.  Maar die glitches, zoals de bekende Zap Gun, zijn allemaal verwijderd  in de nieuwe versie van Lucas. Bovendien zijn een aantal van zijn  aanvallen generfd (verzwakt), zodat het beter balanceert ten opzichte  van de andere karakters. Dit zorgt ervoor dat Lucas nog meer als tevoren  voelt als een kloon van Ness, wat prima is als je zijn getweakte  aanvallen boven die van Ness verkiest. Maar van de vier DLC-karakters is  het wel de minst interessante.
Subscore: 65%
 
 En dan nog iets
Er is nog een belangrijk iets wat voor alle DLC-karakters geldt. Maar  omdat ik er niets voor voel dat vier keer te herhalen wil ik het hier  bespreekbaar maken. En dat is dat de DLC-karakters niet  als DLC-karakters voelen. De strijders komen niet enkel tevoorschijn in  multiplayermatches, maar zijn ook gewoon vertegenwoordigd in de Master /  Crazy Hands modi en de True All-Star Mode, die met vier extra karakters  weer een beetje lastiger is geworden. Het prijskaartje van de  DLC-karakters is vrij hoog, maar gerechtvaardigd als je ziet wat je  ervoor terug krijgt. Vooral omdat je bij Ryu ook nog een nieuwe stage  krijgt: Suzaku Castle.
 
 Suzaku Castle mag dan niet de meest bijzondere stage zijn in Super Smash  Bros. For Wii U en 3DS, maar het is wel een sfeervolle. Met een feudaal  kasteel in de achtergrond en borden met kanji in de stage, heb je echt  het gevoel in Japan te strijden. En daar is meer van te zeggen dat de  terugkeer van Dream Land.





Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie