hotness 0
News

Retrospective: Worms 2

Gepost door

''Jou krijg ik nog wel!'' en ''Donkey Donkey, my kingdom for a Donkey!''. Zomaar twee oneliners uit het fenomenale Worms 2, welke in 1998 het levenslicht zag. Worms 2 stond (of zelfs staat) garant voor een avond met veel plezier en de nodige buikkrampen. Alleen al het wapenarsenaal van de wormen liet je happen naar lucht. Omdat Worms 2 voor menig gamer veel plezier heeft opgeleverd, blikken wij nog eenmaal terug naar de succesvolle titel van ontwikkelaar Team 17.

Worms 2 was een echte bestseller. De game vloog over de toonbank, omdat mensen graag met de suïcidale en roemzuchtige wormen aan de slag gingen. Worms was sinds het eerste deel al vrij bekend, maar na Worms 2 werd de reeks definitief op de kaart gezet. Maar weinigen zullen nooit van de titel hebben gehoord. Niet wonderbaarlijk, want de wapens van Worms waren zo geniaal bedacht, dat de game niet onopgemerkt kon blijven. De tientallen wapens waren te gek voor woorden. Graag neem ik met jullie daarom in een vogelvlucht het arsenaal door.


De 'Concrete Donkey' – oftewel het standbeeld van een ezel - kon een wedstrijd beslissen. Door het wapen simpelweg uit de lucht te laten vallen werd alles dat onder de ezel terecht kwam versplinterd. Daarnaast had je natuurlijk het vliegende schaap, welke met een rode cape door de lucht te besturen was om vervolgens in te slaan als een bom. En natuurlijk had ik een favoriet, namelijk het oude omaatje. Dit wapen liet je simpelweg naar de tegenstander lopen en met een druk op de spatiebalk ontplofte het omaatje en was het leven van de vijandige worm voorbij. Maar wie Worms zegt, zegt de Heilige handgranaat. Een 24-karaats gouden bol met een kruis erop. Deze bom gooide je bij een tegenstander in een kuil. Na een paar seconden zong een heel koor''HALLELUJAH!'' en vervolgens was er een kale plek in de map te vinden. Het geniale koor klonk bij elke kill nog prachtiger, waardoor het wapen als nel gebombardeerd werd tot het favoriete wapen van velen.



Mocht ik het hele arsenaal willen toelichten, dan zou ik de scroll button van menig muis doen laten overlijden. Elk wapen heeft namelijk iets unieks en dat maakte Worms zo mooi. Één van de sterke punten van Worms was het samenstellen van eigen teams. Door simpelweg namen te verzinnen, een vlag te kiezen, een taaltje te selecteren en een graftombe uit te kiezen kon je een geheel eigen team op de been brengen. Je kon je creativiteit dan ook volledig de vrije loop laten. Teams als Fruit United en Hollywood Stars waren dan ook geen uitzondering. Zinnen als ‘’Banaan fragged Tom Cruise’’ waren het logische gevolg. De stemmetjes die in Worms 2 verwerkt waren zijn van een enorm hoge kwaliteit. De voice actors verdienen dan ook een grote pluim voor het inspreken van de vele stemmetjes.

De singleplayer van Worms 2 was eigenlijk bedoeld om je voor te bereiden op het echte werk, namelijk tegen je vrienden spelen. Een paar tutorials hier en daar en wat gevechten tegen de computer vormden de singleplayer. Wilde je echt roem en eer vergaren, dan moest je de andere gasten uit de straat uitnodigen voor een potje Worms 2. De echte tacticus kwam meestal als winnaar uit de strijd. Het sulletje van de groep was meestal als eerste weg, aangezien iedereen zijn of haar eerste aanval altijd op hem of haar lanceerde.

Worms 2 is een game die op de dag van vandaag nog steeds voor de nodige buikkrampen zorgt. De game heeft een enorm hoge fun factor en kent weinig gebreken. Uiteraard is Worms 2 het leukste met meerdere mensen. De kans dat Worms 2 vandaag de dag nog op menig PC te vinden is lijkt dan ook erg groot. Het is jammer dat Windows 7 wat tegenstribbelt bij het installeren van de klassieker, maar voor alles is een oplossing. Schroom dan ook niet om de game weer eens onder het stof vandaan te halen om weer een avondje ouderwets te lachen. Met zijn allen achter een computer kruipen om elkaar het leven zuur te maken zal immers nooit vervelen.

0 reacties op "Retrospective: Worms 2"