hotness 0
News

Special: Osmo Pizza Co.

Gepost door

Geld verdienen is iets wat kinderen van jongs af aan al interessant vinden. Wanneer ik in mijn bovenbouwgroep vraag wie de kassa voor het schoolfeest wil bemannen, gaan er gigantisch veel vingers omhoog. Ondernemen is iets wat altijd ergens in mensen verstopt zit, alhoewel de drang naar ondernemen bij de een natuurlijk veel groter is dan bij de ander. Wanneer je als kind de mogelijkheid krijgt om je eigen pizzeria te runnen, dan hoef je daar geen twee keer over na te denken. En je kunt ondernemen, én je doet dat ook nog eens met een van de lekkerste maaltijden van deze planeet. Wat wil je als kind nog meer?

Eerder ontfermde ik mij al over de Osmo Coding Starter Kit, waarin je als speler kennismaakt met de wereld van programmeren. Je kunt de kit gebruiken door apps op een iPad te installeren en vervolgens de houder + bijbehorend spiegeltje te gebruiken, zodat de camera ziet wat voor attributen jij op tafel legt. Het programmeren in de Starter Kit werd vertaald naar spelwerelden waarin personages van hot naar her moeten worden verplaatst tot het maken van melodieën. De leukste feature van dit spel wat het samen programmeren. Iets dat in Osmo Pizza Co. helaas niet van de partij is. Twee kapiteins op één schip is natuurlijk zelden handig, dat moet wel gezegd worden.

We zijn geopend!


In Osmo Pizza Co. krijg je als spelers de controle over een pizzeria. De baas gaat op vakantie en zoekt een waardige vervanger. Die vindt hij aan het begin van het spel in jou. Een van de eerste missies is om de huur van de zaak te kunnen betalen. Dit doe je door gasten te voorzien van een pizza naar keuze en vervolgens hun zuurverdiende centjes te innen. Wanneer een klant jouw winkel bezoekt, zal ze jou vertellen wat ze op de pizza wil. Dit zal één ingrediënt of een combinatie van ingrediënten zijn die jij naast je iPad klaar hebt liggen in een degelijk bakje. Vervolgens zet je de pizza in de oven en kan de klant vanzelf de maaltijd gaan nuttigen. Serveren hoeft niet meer. Geld innen daarentegen wel. Wanneer je een pizza klaarmaakt, gebruik je een bijgeleverd karton waar een pizza met kaas al op is afgebeeld. Wanneer je geld moet innen, draai je de pizza om en krijg je een serveerbord waar je eventueel wisselgeld op kunt leggen. In het begin van het spel zal nagenoeg iedereen gepast betalen, maar naarmate het drukker wordt, wordt ook het hoofdrekenen lastiger. Je kunt moeilijkheidsgraad goed naar je eigen hand zetten. Wil je bijvoorbeeld alleen wisselen met hele bedragen, of mogen het ook lastige bedragen met centjes zijn die je moet wisselen? Hierdoor is er voor iedere speler wat wils. Een Junior Mode maakt het allemaal nog een tikkeltje makkelijker voor de jongere kinderen.

Net als bij de Starter Kit maakt Osmo Pizza Co. gebruik van een iPad met bijbehorende app, een standaard en een spiegeltje die je over de camera plaatst. Tenminste, je kunt deze uitbreiding ook zonder standaard en spiegeltje kopen. Je bent dan een tientje minder kwijt. De spiegel registreert goed wat je op tafel hebt liggen, iets dat ik bij de Starter Kit ook al had ervaren. Het pakket bestaat wederom uit degelijk materiaal dat niet zo snel stuk zal gaan. Ook over de manier om alles netjes in bakjes op te bergen is nagedacht. Soms heeft de camera wel eventjes de tijd nodig om alle ingrediënten op je pizza te registreren. Als je als speler dan te snel aangeeft dat alles klaarligt, dan kan het spel je soms niet bijbenen. Daarentegen geeft de game wel duidelijk aan wanneer alles op de pizza goed is gescand, dus je kunt zelf goed zien of de pizza de oven in kan of niet.


 

Hoe educatief is Pizza Co.?


Osmo presenteert zichzelf als een educatieve serie die zowaar ook kan worden gebruikt binnen de muren van het klaslokaal. Terwijl er momenteel nog niet al te veel aandacht is voor programmeren in het basisonderwijs, is de focus op rekenen nooit weggeweest. Wat dat betreft was ik erg benieuwd hoe gemakkelijk Pizza Co. was in te passen in het huidige curriculum. Osmo geeft een serie aan leerdoelen aan waaraan gewerkt wordt tijdens het spelen. Er zou gewerkt worden met optellen, aftrekken en breuken. Daarnaast moeten spelers ook de lichaamstaal van klanten aflezen, wat de communicatieve vaardigheden van kinderen verbetert.

Onder aan de streep was er voor mij één leerdoel dat met kop en schouders boven alle andere leerdoelen uitstak: rekenen met geld. Betalingen aannemen en het juiste wisselgeld teruggeven zorgde overduidelijk voor het meeste gekraak van de hersenen, want er moet zowel worden opgeteld als afgetrokken. Het rekenen met breuken kwam ik nagenoeg niet tegen. De pizza is een populair referentiemiddel om breuken uit te leggen, maar daar had Osmo meer uit kunnen halen. Kinderen die aanzienlijk veel moeite hebben om emoties van anderen te lezen, zullen wellicht wat communicatieve vaardigheden van het spel kunnen oppikken.

Conclusie


Osmo Pizza Co. is een zeer vermakelijke game die bij kinderen direct in trek is. Het runnen van je eigen pizzeria spreekt tot de verbeelding en het beleggen van de pizza’s is uiterst vermakelijk. Met name het afrekenen van de pizza’s en het aangeven van het wisselgeld heeft grote educatieve waarde, wat veel kan opleveren. Het pakket bestaat uit degelijke materialen die ook nog eens netjes kunnen worden opgeborgen in de bijgeleverde bakjes. Al met al is Pizza Co. dus een vermakelijke en (deels) educatieve ervaring die gamen met een iPad een stuk verantwoorder maakt!

0 reacties op "Special: Osmo Pizza Co."