hotness 0
News

Stelling van de Maand: een multiplayer is bij elke game een meerwaarde

Gepost door

 


Voor mij hangt dat van het type game af. Games als Battlefield en Call of Duty hebben altijd een toffe multiplayer, en dat zorgt voor een langere speelduur. De echte fans kunnen er zelfs zolang mee bezig blijven tot het volgende deel uitkomt. Het is wel jammer dat de singleplayer van deze reeksen vaak kort is, zo wordt er op deze manier een mouw aan gepast. Tevens vergeten ontwikkelaars soms dat niet iedereen aan online gaming doet, om welke reden dan ook. Dit tezijde gelaten, Assassin's Creed: Brotherhood bevatte voor de eerste keer in de reeks een multiplayer. De game had het eigenlijk niet per se nodig, maar het was er wel. Het was extra leuk omdat de multiplayer helemaal zijn eigen ding deed, alles paste perfect in het concept van de reeks. Vaak is het een meerwaarde, als de opzet tenminste goed is.


Ik vind de multiplayer in het geheel zelden een waardevolle toevoeging. Maar ja, ik ben ook het type dat zich het liefste stort in een meeslepend singleplayer avontuur van epische proporties. Een MMO zal je mij dan ook nooit zien spelen. Het aantal games dat ik in multiplayer speel zijn een select aantal. Pokémon Black, Skylanders, Super Smash Bros. Brawl, Mario Kart DS, Soul Caliber IV en ik denk dat je het dan ook wel zo'n beetje gehad hebt. Ik kan het plezier van multiplayer echter wel in zien. Maar als je al je vrienden met gemak verslaat in elke game, terwijl ze ook gamers zijn, haalt het plezier onderuit. En online multiplayer is nu eenmaal iets wat me nooit heeft kunnen bekoren, teveel noobs en gasten die het voor anderen verpesten.

Dave Van Steenbergen:

Een multiplayer is voor mij zeker niet nodig. Het voornaamste is een sterke singleplayer waar ik toch eventjes aan bezig ben. Neem nu Half-Life en Half-Life 2, prachtige games waar ik de multiplayer niet van speel. Dit zijn dan ook games die gefocust zijn op de verhaallijn. Maar als het spel meer draait om de multiplayer mogen ze voor mijn part in de sommige gevallen zelfs de singleplayer weglaten. Ook vind ik een multiplayer amusanter om de simpele reden dat je je er veel langer mee kunt bezig houden. Ik speel nog altijd Counter-Strike 1.6 bijvoorbeeld en kan m'n draai er in vinden. Voor mij gaan multiplayer games even sterk op als singleplayer games, maar een multiplayer is zeker geen vereiste zolang de singleplayer zeer sterk is.

Jeroen Niesten:

Interconnectiviteit en het ontstaan van games met een online multiplayer hebben, voor een groot stuk, gezorgd dat de game-industrie vandaag zo een hoge vlucht heeft genomen. De meest populaire games leggen de focus op coöperatieve en competitieve gameplay: denk maar aan Call of Duty, World of Warcraft, FIFA en Halo. Het zijn games die gewoon leuker zijn om tegen menselijke tegenstanders te spelen dan tegen door artificiële intelligentie aangedreven vijanden. Daarnaast is het vanuit het standpunt van de ontwikkelaars en uitgevers voordelig dat zulke games langer worden gespeeld en minder snel op ebay terechtkomen.
De groeiende focus op multiplayer heeft voor ongerustheid gezorgd bij gamers zoals ik, die houden van een filmische ervaring en zich graag laten meeslepen in een verhaal en een creatief uitgewerkte speelwereld. Voor een stuk is die bezorgdheid gegrond: bijna de helft van de games die nu ontwikkeld worden zijn generische shooters met multiplayer en de pure singleplayer games zoals Dead Space, Bioshock en Metroid Prime kregen een halfslachtig uitgewerkte multiplayer ( hoewel dat gelukkig niet ten koste ging van de kwaliteit van de singleplayer).
De laatste tijd zijn er echter games gemaakt die mij doen inzien dat een creatief bedachte multiplayer een verrijkende ervaring kan opleveren: samen met vrienden de puzzels uit Portal 2 doorworstelen of de zandvlakten van Borderlands onveilig maken is gewoon meer fun dan de singleplayer, je creativiteit botvieren in Little Big Planet en je levels delen met de wereld is absoluut verslavend en de unieke online gameplay in Demon’s Souls en zielsverwant Dark Souls laat zien dat het incorporeren van een multiplayer de singleplayer intenser kan maken. Nu maar duimen dat Bioware dat ook kan klaarspelen met Mass Effect 3!


Eigenlijk is het erg simpel. Sommige games koop ik voor de singleplayer, andere puur voor de multiplayer. FIFA koop ik ieder jaar, maar tegen de computer spelen doe ik eigenlijk nooit. De interactie met een menselijke tegenstander is hetgeen dat mij aanspreekt. Of je nu thuis tegen een vriend speelt, of online, iedere wedstrijd is anders en het is een stuk spannender. Games als Mario Kart en Mortal Kombat speel ik ook het liefst tegen vrienden. Natuurlijk speel je de singleplayer, maar dat is puur om content te unlocken. Zodra ik alle karts of vechtersbazen heb, speel ik de singleplayer niet meer.

Andere games daarentegen speel ik vooral om de singleplayer. Bijvoorbeeld games als Uncharted, BioShock of Zelda draaien puur om het hoofdavontuur. Sommige van die spellen bevatten wel een multiplayer, maar meestal houdt het bij mij op na een of twee keer spelen en grijp ik toch weer terug naar games als FIFA of Call of Duty. De laatstgenoemde is er zelfs een waarbij de singleplayer in de schaduw staat van de grootse multiplayer.


Hoewel ik vroeger vaak multiplayer spellen heb gespeeld (voornamelijk Half-Life en mods zoals Counter-Strike en Day Of Defeat) haal ik tegenwoordig meer plezier uit single player games met een doordringend verhaal. Ik ben sowieso geïnteresseerd in narratie, en dat komt simpelweg meer doorsijpelen bij single player. Gelukkig zijn er steeds meer en meer games die een verhaal verweven in hun multiplayer component, maar die zijn vooralsnog dun bezaaid.

Tegenwoordig móét een game een multiplayer modus hebben om commercieel mee te kunnen spelen. Vanuit datzelfde commercieel standpunt is een multiplayer modus iets wat spelers blijft aantrekken. Een single player game heeft maar aantrekkingskracht tot op een bepaald punt, en enkel DLC of een volledige sequel kan die kracht in leven houden.

Vanuit dat oogpunt wordt het pijnlijk duidelijk wanneer ofwel een singleplayer ofwel een multiplayer component maar een losse toevoeging is wanneer de game zich duidelijk toelegt op één van de twee kanten. Had Dead Space 2 multiplayer nodig? Had Unreal Tournament 3 single player nodig? Zodus ga ik akkoord met Dennis: het hangt af van de game zelf of multiplayer nodig is. Het is jammer dat de markt zich die vraag niet stelt, maar enkel kijkt naar wat het meeste opbrengt.

 

0 reacties op "Stelling van de Maand: een multiplayer is bij elke game een meerwaarde"