hotness 0
News

Stelling van de maand: Online multiplayer is voor mij belangrijker dan singleplayer

Gepost door

Multiplayer bestaat al sinds het begin van de gamesindustrie, maar online multiplayer is sinds een aantal jaren enorm populair geworden. De PC maakt dit al een hele tijd mogelijk, maar op de consoles is het tegenwoordig ook niet meer weg te denken. Voor sommige mensen is deze toevoeging het belangrijkste bij aanschaf van een game. In de nieuwe stelling van de maand geeft de redactie van GameQuarter hun mening over online multiplayer ten op zichte van het oude vertrouwde singleplayer.

Sander

Ik moet zeggen dat het even heeft geduurd voordat ik tot een goed antwoord kon komen. De singleplayer en multiplayer van een game zijn namelijk beide belangrijk. Als je puur gaat kijken naar waar je het beste je geld uit kunt halen, dan is een goede multiplayer wel een vereiste. Een singleplayer duurt namelijk - afgezien van RPG's - meestal tussen de tien en twintig uur. Een multiplayer kun je oneindig doorspelen. Toch zijn er games waar een online multiplayer gewoon onmogelijk is en bovendien niet zou passen.

Toch zijn er gamers die gewoon een game willen met een goed verhaal. In een multiplayer vind je dit logischerwijs niet. In dat geval staat de singleplayer dus boven de multiplayer. De singleplayer kan namelijk de kwaliteit bezitten om een speler helemaal vast te pakken en niet meer los te laten. De multiplayer kan je ook in trans houden, maar op een andere manier. Je speelt namelijk potje na potje en vergeet binnen een dag wat er allemaal tijdens die potjes gebeurd is. Ik denk dus dat het antwoord op deze stelling afhankelijk is van welk type gamer je bent.

Sebastiaan

Ik ben het voor een groot deel eens met wat Sander hierboven heeft geschreven; de stelling is puur afhankelijk van wat voor type gamer je bent. Ikzelf ben iemand die voornamelijk geïnteresseerd is in de verhaalmodus. Kijk bijvoorbeeld maar naar titels als Halo 3, Bad Company 2, Modern Warfare 2; dit zijn allemaal videospellen waar ik voor de singleplayer een moord zou doen, terwijl het bij voorbaat multiplayer-gerichte games zijn. Nee, geef mij maar een mooie verhaallijn met vooral lekker veel plotwendingen en variatie, in plaats van onbekende Amerikanen en Chinezen die mij de les lezen.

Marijn

Ik ben het totaal niet met deze stelling eens. Mijn eerste console was de Xbox 360 en aangezien ik deze na een verhuizing kocht, had de console niet meteen de beschikking over goed functionerend internet. De singleplayer van een game heeft daarom voor mij altijd op de eerste plaats gestaan, ongeacht om welke game het gaat. Bij games met een goede en qua speelduur lange singleplayer, heb ik tevens nooit de behoefte aan een multiplayer gehad. Ik ben het dan ook niet eens met wat Sander hierboven zegt. In Grand Theft Auto IV heb ik me vijftig uur vermaakt, zonder de multiplayer aan te raken. In Red Dead Redemption speelt zich nu hetzelfde scenario af. Ik heb dan ook veel respect voor ontwikkelaars die een langdurende singleplayer ontwikkelen en tevens een multiplayer in het spel stoppen. Natuurlijk hebben mijn consoles op dit moment eveneens de beschikking over Xbox Live en PlayStation Network, maar in Black Ops zal straks eerst de singleplayer meerdere malen worden uitgespeeld, voordat de multiplayer wordt opgestart.

Nicholas

Multiplayermodi brengen een mooie toegevoegde waarde aan een game. Zeker wanneer die goed uitgewerkt is, waardoor een goede competitie ontstaat. Wat mij echter opvalt is dat multiplayer steeds belangrijker wordt, maar dan vooral op het online-gebied. Steeds minder en minder games bieden de mogelijkheid om een potje tegen de vriend in de zetel naast je te spelen. Dit is toch wel een jammerlijke evolutie.

Persoonlijk vind ik niet dat elke game tegenwoordig een multiplayermodus moet hebben. Het is mooi wanneer deze wel beschikbaar is, aangezien de speeltijd in bepaalde gevallen drastisch stijgt. Toch mag de singleplayer niet te lijden hebben onder de ontwikkeling van de multiplayer-component. Een mooi voorbeeld hiervan is de laatste Call of Duty: Modern Warfare 2. Geweldige multiplayer, maar de singleplayer was erbarmelijk kort. Net als Kane & Lynch 2 die nog niet eens een goede singleplayer op poten kon zetten, laat staan een multiplayer. Heavy Rain daarentegen had een geweldig verhaal. Daar hoefde geen multiplayermodus bij dankzij de diversiteit in de game. Dergelijke games met een goed verhaal mis ik tegenwoordig wel.

Multiplayer wordt belangrijker, maar developers mogen hun ogen niet verliezen op de singleplayer of er gaan potentiële kopers verloren.

Dennis

Bij mij staat singleplayer voorop in de meeste games. Ik vind het geweldig om werelden te te verkennen en me te laten verrassen. Als je een game in de singleplayermode voor de eerste keer speelt, weet je namelijk nog niet precies wat je allemaal nog voorgeschoteld krijgt. Bij een online multiplayer weet je dat min of meer wel. Zoals Sander ook al zei, zijn multiplayer potjes minder memorabel dan goede singleplayer games.

Als ik naar mijn game collectie kijk, dan heb ik tal van online multiplayer games, maar eigenlijk zijn er slechts twee die ik regelmatig online speel: Modern Warfare 2 en FIFA 10. Hoewel ik bij de eerste wel eerst de verhaalmodus heb uitgespeeld, was voor mij de spectaculaire multiplayer absoluut de reden tot aanschaf. FIFA is gewoon een game die je tegen menselijke tegenstanders moet spelen. Of dat nu online is of offline. Zoals ik al zei, zijn dat vrijwel de enige twee games die ik online speel. De rest belandt na de singleplayer meestal direct weer in de kast, om ze eventueel later nog eens opnieuw uit te spelen.

 

0 reacties op "Stelling van de maand: Online multiplayer is voor mij belangrijker dan singleplayer"