hotness 0
News

Vijftien jaar Worms

Gepost door

Het is alweer vijftien jaar geleden dat de agressieve wormen van ontwikkelaar Team 17 de wereld van games voor het eerst bestormden. De wormen hebben vele hoogtepunten gekend, maar ook de nodige dieptepunten. De moordlustige wormen zijn na al die jaren nog steeds te vinden op menig pc en daarom blikken wij eens terug op het vijftienjarig bestaan van de turn-based strategy game.

Het verhaal van Worms vindt zijn oorsprong in 1995, waar Andy Davidson op het idee kwam om de games Cannon Fodder en Lemmings met elkaar te combineren. Elke speler moest een aantal personages tot zijn beschikking hebben, waarna een gevecht moest volgen. Al snel bleek Team 17 dé geschikte ontwikkelaar voor Worms. Team 17 werd in 1990 opgericht en had al enkele succesvolle games op haar cv staan, maar van het succes dat Worms hen bracht had de ontwikkelaar nooit mogen dromen.

In 1995 kwam de eerste Worms op de markt. De game zou eerst de naam Total Wormage dragen, maar werd later alsnog aangepast naar Worms. De gameplay van Worms is tot op de dag van vandaag nog vrijwel identiek. Twee of meer teams stranden op een landschap en gaan met elkaar de strijd aan, totdat één van de teams volledig is uitgeroeid. In eerste instantie was de titel enkel beschikbaar voor de Amiga, maar later kwam de game ook naar de PC en andere platformen.



De eerste Worms titel smaakte naar meer en daarom kwam Team 17 in 1997 met Worms 2. Een titel die tot op de dag van vandaag nog ongekend populair is. Het leek erop dat Worms de wereld had veroverd. In de vier jaren daarna kwamen Worms: Armageddon en Worms World Party uit. Ook deze titels werden weer goed ontvangen door de critici. Het wapen arsenaal van de wormen breidde zich langzaam uit en ook grafisch maakt de game kleine stapjes.

Na Worms World Party ging er echter iets mis. Ontwikkelaar Team 17 besloot om de klassieke formule van Worms aan te tasten. De game ging in 2003 namelijk 3D. Het idee was logisch, maar tegelijkertijd onlogisch. De trouwe fanbase was niet te porren voor de nieuwe aanpassingen. Vervolgens verloor de serie zijn glans. Ontwikkelaar Team 17 geloofde er nog in en bracht na Worms 3D ook nog Worms Forts: Under Siege en Worms 4: Mayhem uit, beide in 3D.



In 2006 leek de ontwikkelaar begrepen te hebben dat 3D het niet ging worden en daarom stapte Team 17 in 2006 terug op de 2D formule met de game Worms: Open Warfare, welke zorgde voor het debuut van Worms op de PlayStation Portable en Nintendo DS. Vervolgens kwam Worms naar de consoles via het PlayStation Network en Xbox Live en werd de game weer in de armen gesloten. Afgelopen maand is Worms: Reloaded uitgekomen voor de PC en lijkt de serie weer zijn glans te herwinnen.

Maar wat is er nu eigenlijk zo leuk aan Worms? Wat is er leuk aan het afmaken van elkaar? Volgens ons is het belangrijkste ingrediënt van Worms de ongelofelijke funfactor. Bundel deze factor samen met de gezonde dosis humor die de serie met zich meebrengt en je hebt al snel een flink aantal gamers aan je zijde. Met wapens als het oude omaatje, de bananabomb, de bazooka en natuurlijk de heilige handgranaat heeft de ontwikkelaar een ongelofelijk arsenaal ontwikkeld die je een enorme variatie aan wapens biedt. De hoge funfactor van de game komt vooral tot zijn recht wanneer de multiplayer van Worms wordt gebruikt. Niets is namelijk leuker dan het afmaken van je vrienden en kennissen op de meest gestoorde manieren. Nergens anders kun je namelijk je vrienden verslaan door een vliegend schaap of een kamikaze aanval.

Worms heeft ons in de loop der jaren veel plezier geleverd. Het begon allemaal met rozengeur en maneschijn, waarna de ontwikkelaar even een stap in het diepe zette door de game op te fleuren met de 3D techniek. Gelukkig heeft Team 17 zich daar snel van hersteld en is Worms weer terug waar het moet zijn: namelijk aan de top van de strategy games.

0 reacties op "Vijftien jaar Worms"