75%
  • Audiovisueel immersief
  • Origineel in haar puzzels
  • Kort en krachtig
  • Besturing werkt niet altijd mee
  • Te kort voor azijnzeikers

Soms komen er van die mysterieuze titels op je pad waarvan je denkt: ‘’Die ga ik in de gaten houden!’’. Ik heb het hier niet over blockbusters die met een noemenswaardige reclamecampagne meer jou opzoeken dan jij hen, maar de kleine, subtiele titels die jouw aandacht verdienen. Titels waar je zelf voor op onderzoek moet uitgaan of er iets nieuws bekend is geworden. Waar ik dit eerder met Little Nightmares had, had ik dat ook met A Fisherman’s Tale van Innerspace VR. Heb ik achteraf gezien terecht het spel in de gaten gehouden tijdens de ontwikkeling of zat er ik er dit keer compleet naast?

In A Fisherman’s Tale gaat het over een vuurtorenbewaker die een rustig leventje leeft. Elke ochtend staat hij op om zijn tandjes te poetsen, het houtkacheltje aan te steken en de boel af te stoffen. Daarnaast werkt hij gretig aan zijn miniatuurwerkje, wat zijn huis en tevens vuurtoren moet imiteren. Een schaalmodel van daar waar hij al zijn levensdagen doorbrengt. Naast deze hobby neemt hij zijn taak als vuurtorenwachter uiterst serieus en het begint erop te lijken dat er een beroep op zijn kunsten zal worden gedaan: er komt een storm.

En de originaliteitsprijs gaat naar…

Het is tijd om te gaan slapen, maar wanneer je wakker wordt, is er iets vreemds aan de hand. Het raam is gebarricadeerd en een groot anker verspert de weg naar de volgende kamer. Wat is er gebeurd? Je weet dat je het zelf niet bent geweest, maar wie dan wel? Al snel kom je erachter dat je in je eigen schaalmodel tot leven bent gekomen. Dit vormt het startsein voor een avontuur waarin verschillende werelden naast elkaar leven. Alles wat jij in het schaalmodel namelijk uitvoert, gebeurt ondertussen ook in de grote wereld en vice versa. Het is het hoofdingrediënt van de puzzels die je laten uitvogelen hoe je het beste uit beide werelden kan halen. Door het verschil in grootte kun je voorwerpen kleiner en groter maken, zodat ze geschikt zijn voor het formaat dat jij nodig hebt. Het is een concept dat voor ingenieuze en tevens originele puzzels zorgt.

Deze puzzels stijgen in waarde door de manier waarop ze gepresenteerd worden. In de kleurrijke wereld van A Fisherman’s Tale is het één groot feest om de verschillende vertrekken van de vuurtoren te verkennen. Ook de uitstapjes buiten de vuurtoren zijn prima vormgegeven. Naast het grafische plaatje zit het qua audio ook wel snor. De voice acting is vermakelijk, alhoewel sommige verschillende personages wel duidelijk door dezelfde persoon worden ingesproken, maar dan met een ander accent. Met magische achtergrondmuziek probeert het spel je eigenlijk één grote droom te laten beleven beleven. En hier slaagt het, voor zolang het duurt, zeker in.

Een middagdutje

Want de droom van A Fisherman’s Tale is duidelijk veel korter dan je zou wensen. Een droom die je liever nog wat langer zou beleven. Tussen een uur en anderhalf uur ben je wel door het verhaal heen, waarna de replay/waarde relatief laag ligt. Het maakt het spel daarmee eigenlijk een prima kennismaking met VR. Met de schappelijke prijs waarvoor A Fisherman’s Tale wordt aangeboden, is er weinig reden tot klagen over de lengte van het avontuur. Waar wel over te klagen valt, is de besturing met de PlayStation Move controllers. A Fisherman’s Tale speelt zich nagenoeg het gehele spel af in zeer krappe ruimtes. Dit heeft zeker zijn charme en zorgt voor een intensere ervaring, maar voor de motion controls is dit funest. Regelmatig gaan handen door muren heen en vallen objecten door de grond heen. Meermaals heb ik levels opnieuw moeten starten, doordat er iets fout was gegaan met de motion controls. Het is een aardige smet op het geheel, maar tegelijkertijd zorgt de magie van het spel dat je hier redelijk vergevingsgezind in bent.

Ja, ik ben blij dat ik A Fisherman’s Tale in de gaten heb gehouden en heb mogen ervaren. Het was een kort, maar magisch avontuur dat de mogelijkheden van VR uitstekend benut. De krappe ruimtes waarin het verhaal zich afspeelt, botsen soms met de besturing, wat voor de nodige frustratiemomenten heeft gezorgd. Het totaalplaatje naast deze besturing zit echter zo degelijk in elkaar, dat je als liefhebber hier doorheen moet kijken. A Fisherman’s Tale is een zeer vermakelijke ervaring die zich uitstekend leent als kennismaker met PlayStation VR.