• Multiplayer
  • Chaos
  • Stemacteurs
  • Personages
  • Singleplayer
  • Vechtsysteem snel eentonig

Anarchy Reigns is een beat ‘em up van Platinum Games, waarbij de nadruk niet ligt op het kapot slaan van computergestuurde vijanden, maar op de online multiplayer. Anarchy Reigns is daarmee één van de weinige beat ‘em ups die dat doet. Kan Anarchy Reigns het beat ‘em up genre weer leven in blazen?

Je kunt bij Anarchy Reigns kiezen om met de multiplayer of de verhaalmodus aan de slag te gaan. Het grootste gedeelte van de gameplay bevindt zich in de multiplayer, maar om het grootste gedeelte voor de multiplayer te unlocken, moet je het verhaal eerst twee keer uitspelen. In de verhaalmodus kun je kiezen om met Jack(bekend van MadWorld) of met Leon te spelen. Leon is een man in een wit pantser en Jack de man met een kettingzaag aan zijn arm. Sommige mensen noemen Anarchy Reigns de spirituele opvolger van MadWorld, maar dat is een beetje te veel eer.

Als je eenmaal door de cut scenes van het begin heen bent, sta je buiten. Je zal buiten constant worden aangevallen door de vijanden. Met het verslaan van je vijanden krijg je punten. Hoe hoger je score wordt, hoe meer missies je vrijspeelt. Dit kan je een indruk geven dat je in een open wereld bent, maar dat blijkt niet zo. Hoewel je af en toe kunt kiezen om een Free Mission te doen, zal je niet veel afwisseling vinden in de gameplay. Elke missie draait alleen maar om het kapot slaan van je tegenstander(s).Dit doe je door iemand te grijpen, of door een normale of harde aanval uit te voeren. Af en toe kun je je woede activeren, waardoor jouw personage een speciale aanval uitvoert.

Het is helaas jammer dat Anarchy Reigns al snel in herhaling kan vallen. Dit gebeurt vooral snel in de singleplayer. Hoewel het spel geen uitgebreid vechtsysteem heeft, maakt Anarchy Reigns dat een beetje goed met de opvallende persoonlijkheden van de personages, gedetailleerde cut scenes en een uitgebreide multiplayer. Van de verhaalmodus moet Anarchy Reigns het ook niet hebben, want het is moeilijk om het verhaal te volgens, als je het überhaupt een verhaal kan noemen.

De multiplayer is eigenlijk waarvoor je Anarchy Reigns kan halen, want Platinum Games heeft het spel eigenlijk als multiplayer brawler in de markt gezet. Tijdens de verhaalmodus zal je personages ontgrendelen voor de multiplayer. Dit is jammer, want de singleplayer kan al snel wat saai worden. Elk personage speelt net een beetje anders, maar in het geheel spelen ze allemaal hetzelfde. De multiplayer moet het hebben van de vele game modi; zoveel mogelijk helikopters kapot maken, rugby-modus, co-op modus en nog veel meer. De multiplayer is leuk, maar kan soms ook onoverzichtelijk zijn als je bijvoorbeeld met zestien man de free for all modus doet. Dan wordt het al snel continu knoppen rammen.

We begonnen de recensie met de vraag: “Kan Anarchy Reigns het beat ‘em up genre weer leven in blazen?”. Eerder gezegd is Anarchy Reigns eigenlijk een brawler-partygame waarin je zoveel mogelijk chaos moet aanrichten. De singleplayer valt al snel in herhaling, maar de opvallende persoonlijkheden van de personages maken dit een beetje goed. De multiplayer is vermakend, maar is soms te onoverzichtelijk. Als je naar een goede beat ‘em up zoekt, dan is deze game niet aan te raden, maar als je een game zoekt waarin je alles kapot wilt slaan die niet moeilijk is, dan is Anarcy Reigns voor een tijdje leuk.

26%
48%
20%