75%
70%
  • Uitstekende besturing op consoles
  • Vermakelijk en logisch
  • Nog enkele vervelende bugs
  • Verhaal en missies zorgen voor weinig diepgang

Wie bekend is met Team17, zal de ontwikkelaar annex uitgever onvermijdelijk linken aan de succesformule genaamd Worms. Je kunt discussiëren over het feit of die formule inmiddels niet lang en breed is uitgemolken, maar degelijk zijn de games eigenlijk altijd wel geweest. Met Overcooked leverde Team17 een andere zeer vermakelijke multiplayergame, die couch co-op in de hand werkte. Dat de multiplayer-gigant in samenwerking met Mothership Entertainment ook voor de eenzame gamer onder ons iets kan betekenen, bewijst het met Aven Colony: een RTS met het bouwen van een buitenaardse kolonie als hoofddoel.Het spel speelt zich af op Aven Prime, waar jij als beginnend leider een kolonie moet stichten.

Op Aven Prime is het niet mogelijk om in de open lucht te ademen. In plaats daarvan zijn al jouw straatjes en gebouwen afgesloten van de buitenlucht. Door middel van luchtfilters zorg je ervoor dat jouw kolonie frisse lucht heeft en zich daar prettig bij voelt. De straten kun je qua uiterlijk het beste vergelijken met de oceanium-tunnel in Diergaarde Blijdorp (voor de dierentuinfanaten onder ons). Door gebouwen met elkaar te verbinden, krijgen de inwoners de kans om van hot naar her te lopen en een nieuw bestaan op te bouwen. Hiervoor hebben ze voornamelijk een huis en een baan nodig. Het is dan ook al snel tijd voor jou om aan deze behoeften te voorzien.

De primaire levensbehoeften...

Op Aven Prime heeft je kolonie voornamelijk stroom, water en Nanites nodig. Laatstgenoemde is de grondstof die je mijnt om nieuwe gebouwen en wegen te bouwen. Stroom zorgt ervoor dat alles wat je hebt aangelegd daadwerkelijk werkt. De Nanites kunnen worden gecreëerd door koper en ijzer te delven. Naarmate de verhaallijn vordert, zal je voor verscheidene situaties komen te staan. Zo zullen er levels zijn waar je goed zult moeten overwegen wat de moeite waard is. Bij andere levels, voornamelijk in het begin, kun je wat guller zijn in het uitgeven van Nanites.

Door het voltooien van opdrachten (die je voornamelijk op weg helpen naar je einddoel), kun je soms wat extraatjes losweken. Soms mag je zelf beslissen hoe je bedankje eruit komt te zien, terwijl de andere keer het spel bepaalt wat je ontvangt. Opdrachten waar je al aan hebt voldaan voordat je ze krijgt, worden soms meteen goedgekeurd. Hierdoor ontvang je af en toe een bonus waar je geen weet van hebt.

...en de secundaire levensbehoeften

Het is wel de mens waar je mee te maken hebt, en we weten allemaal hoe mensen zijn. Terwijl je de kolonie uitbreidt met allerlei pracht en praal, zullen de inwoners steeds kieskeuriger worden. Ze zullen klagen over onder andere veiligheid, voedsel, de infrastructuur en niet te vergeten de kwaliteit van de lucht. Dit zullen ze onder andere met openbare protesten aan je kenbaar maken. Ze negeren is niet altijd een optie, aangezien je om de zoveel tijd een referendum dient te winnen. Gelukkig kun je goed zien waar je bevolking niet tevreden mee is, zodat je er adequaat naar kunt handelen.

Het is echter niet altijd een optie om al je inkomen maar te besteden aan het verbeteren van de levensomstandigheden. Soms wordt je kolonie bedreigd door buitenaardse capriolen, wat ervoor zorgt dat je soms keuzes moeten nemen in je uitgavenpatroon. Over het algemeen is dit wel goed in balans te houden, maar pas op dat je niet opeens zonder inkomsten komt te zitten. De bronnen van de planeet kunnen namelijk uitgeput zijn voordat je het weet.

Orders geven met je controller

Het is geen geheim dat het aantal RTS-games op de consoles niet is om over naar huis te schrijven is. Je kunt zeggen dat een uitgever een risico neemt door dit kleinschalige genre voor consoles uit te proberen. Aan de andere kant heb je van concurrentie weinig te duchten. De grootste angst van RTS-games op consoles is altijd de besturing. Is alles net zo goed te managen als met muis en toetsenbord. Je kunt beter de vraag stellen of dat überhaupt ooit te evenaren is, maar wat betreft de mogelijkheden van de controller zit het bij Aven Colony goed. Het menu is gemakkelijk toegankelijk en ook de camera is goed te besturen. Wat dat betreft is Aven Colony als totaalplaatje eigenlijk het meest tot zijn recht op de consoles. De concurrentie op de PC is namelijk wel moordend en de vraag is of het daar wel tegenop kan boksen. Naar mijns inziens is kent het spel daar net te weinig diepgang voor. Elke missie biedt je wel een ander idee, maar het einddoel blijft vaak hetzelfde. En het spel doet weinig moeite om hier met een goed verhaal het één en ander van te verdoezelen.

Nog even wat bijpoetsen

Niets is zo frustrerend als urenlang aan een stad bouwen, om er vervolgens achter te komen dat het einddoel niet te bereiken is. Tenminste, het einddoel behalen en vervolgens niet ‘Mission Completed’ in je beeld krijgen. Helaas is mij dit tijdens de vele uren die ik in Aven Colony heb gestoken twee keer overkomen. Op verschillende fora is te vinden dat er vaker dit soort problemen zijn voorgekomen. De ontwikkelaar reageert hier vrij snel en doelgericht op, dus de kans is aanzienlijk dat dit soort euvel zeer spoedig wordt opgelost.

Aven Colony is voornamelijk op de consoles een schot in de roos. De game is vermakelijk en steekt goed in elkaar. Veel diepgang kent het spel niet, mede dankzij een zwakke verhaallijn en de ietwat eentonige missies. Echter, de vlekkeloze besturing en de objectives buiten het verhaal om maken een hoop goed. Het spel kan op de pc kan niet tippen aan vergelijkbare concurrenten, maar op de consoles heeft het een goede positie weten te bemachtigen. De game kende tijdens het recenseren hier en daar nog wat vervelende bugs, maar de ontwikkelaar is hard bezig om deze van het toneel te doen verdwijnen. Wanneer dit gelukt is, kan er wellicht een half punt bij het eindtotaal worden opgeteld.