70%
  • Bruce Wayne in de hoofdrol
  • Bekende stemacteurs en personages
  • Plan van aanval en detective-sènes
  • Constante herinnering aan dood Wayne's ouders
  • Actie is té vergevend waardoor druk ontbreekt

Telltale Games is een van de studio’s die maar niet lijkt te kunnen stoppen met het uitbrengen van goede games. Na hun doorbraak met The Walking Dead heeft de studio een flinke lijst met licenties op zich genomen en hun inmiddels bekende verhalende formule op toegepast. Toen het nieuws naar buiten kwam dat ook Batman een eigen game kreeg, waren liefhebbers van de vleermuisman toch even op hun hoede. Want: kan een superheld met zoveel vertelde verhalen wéér garant staan van voor succes?

Bruce Wayne: The Game

Het is een gewaagde zet van Telltale om niet een van de vele bestaande verhalen te vertellen, maar daar inspiratie uit te halen voor een eigen, moderne kijk op het Batman-universum. Op veel manieren is deze keuze ook de juiste geweest, aangezien het een zeer interessante twist geeft aan het verhaal van een miljonair en playboy die besluit op eigen houtje de straten van Gotham schoon te vegen van gespuis.

Wat er juist zo nieuw is aan de manier waarop het verhaal verteld wordt, is dat Bruce Wayne een zeer grote rol speelt in het maken van keuzes en het voeren van dialogen. Wayne is zeer invloedrijk en van essentieel belang voor de verkiezingscampagne van Harvey Dent. Hij wordt belaagd door de media, bedreigd door maffiabazen en twijfelt als beginnende Batman aan zijn eigen motieven en methoden. Wanneer een nog onbekend iemand het voorzien heeft op de goede naam van de Wayne-familie, begint het balletje te rollen en is Bruce Wayne genoodzaakt om toch weer zijn pak aan te trekken.

Bekende gezichten

Als Wayne moet je constant schakelen tussen de consequenties voor zijn imago en die van kandidaat-burgemeester Harvey Dent, zijn alter-ego en het uitvinden van de waarheid. Dit maakt het maken van keuzes iets ingewikkelder, maar het is nog te vroeg om te zeggen of het ook veel invloed gaat hebben op het tot nu toe sterke verhaal. Wel kunnen we nu al stellen dat het aantal zaken waarmee je rekening moet houden nog nooit zo hoog is geweest en deze aflevering een sterk begin is van de serie.

Het verhaal wordt onder andere gedragen door uitstekend acteerwerk van bekende namen zoals Troy Baker als Bruce Wayne (die overigens ooit The Joker en Two-Face insprak), Richard McGonagle (Sully uit Uncharted) als Falcone en nog een aantal personages als Harvey Dent en Selena Kyle. Allen zijn erg overtuigend en zijn nét niet zo gelijk aan de comic-versies dat ze lastig te doorgronden zijn bij het sluiten van bondgenootschappen. Het enige puntje van irritatie is tot nu Alfred, omdat die er mede voor zorgt dat de game maar blijft herhalen dat de ouders van Wayne vermoord zijn, terwijl dat voor de game ook wel duidelijk was.

Automatische piloot

In A Realm of Shadows maak je voor het grootste deel keuzes als Bruce Wayne, maar uiteraard is het Batman die voor de nodige actie zorgt. Zoals inmiddels wel bekend moet je tijdens de lekker filmische gevechten tijdens quick time events op de juiste toetsen drukken om bewegingen uit de voeren. In Batman voelt het echter deze keer niet aan alsof je invloed hebt op de gevolgen van gemiste kansen, aangezien slechts bepaalde momenten de dood betekenen. Zeker omdat The Walking Dead en The Wolf Among Us tijdens actie voor zweethanden konden zorgen, is het deze keer een stuk relaxter om de held in actie te zien met vuisten of gadgets. Toch had de lading van deze momenten eenvoudig opgevoerd kunnen worden door niet zo vergefelijk te zijn.

Zeker omdat je voorafgaand aan de finale van de twee uur durende episode als Batman de kans krijgt om een aanvalsplan samen te stellen door middel van interactie met de omgeving. Gooi je een inspiratieloos kunstwerk naar de bewaker of vind je dat zonde en laat je een designlamp boven op zijn hoofd vallen? Het zorgt voor wat extra invloed om de manier waarop je vijanden de stuipen op het lijf jaagt als je ze belaagt in een gebouw. De scène waarin dit gebeurt wordt nog een tikkeltje meeslepender gemaakt door de nieuwe engine met licht- en regeneffecten in combinatie met de prachtige comic boek-stijl.

Deze tactiek zorgt overigens ook ervoor dat Batman letterlijk de eindjes aan elkaar knoopt als detective. Wanneer het verhaal opgang komt loopt Batman (vrij langzaam) rond op een plaats delict waar bewijsmateriaal wordt onderzocht en links moeten worden gezocht tussen voorwerpen in de omgeving. Niet alle links geven je de benodigde informatie, maar met logisch nadenken kom je al snel tot de juiste oplossing. Het is een leuke manier om zelf uit te zoeken wat er in hemelsnaam gebeurt en een leuke afwisseling op de actie en het socializen als Bruce Wayne.

Telltale’s Batman is lastig te beoordelen op een enkele episode, maar Realm of Shadows laat zeker zien dat ze op de goede weg zijn. De moderne kijk en het eigen verhaal komt extra goed uit de verf door Bruce Wayne centraal te stellen en het acteerwerk is prima in orde. De actie als Batman zit er goed in, maar door de vergeeflijkheid van de gameplay zit er totaal geen druk achter. Tot slot zorgen de nieuwe engine en de detective-scène voor nieuwe gameplay en laat het zien dat er zeer veel potentie is voor alweer een topgame.