65%
  • Introductie bad guys is goed
  • Bruce Wayne nog steeds zeer interessant
  • Keiharde actie
  • Framerate tijdens actie is slecht
  • Weinig tijd voor sommige personages

Bij ieder seizoen van een nieuwe serie is het voor velen een dilemma: ga je de afleveringen opsparen en in één ruk kijken, of kijk je ze in delen? Telltale Games is voorloper geweest op het gebied van episodische games, maar werd qua snelheid door andere ontwikkelaars ingehaald. Daarom is het nu extra fijn dat dat Batman - The Telltale Series Episode 2: Children of Arkham zo snel na de vorige binnen te hengelen is.

Is het waar?

Children of Arkham begint met een vrij clichématige intro, waarin we weer herinnerd worden aan de dood van Wayne’s ouders. Gelukkig pakt de game snel de cliffhanger van het sterke begin weer op en gaat het balletje eindelijk écht rollen. De Wayne-familie wordt namelijk gescandeerd in de media en Bruce zit tussen twee vuren in om zijn naam te redden.

Dat Bruce Wayne wederom de ster van deze game is, blijkt uit de interessante gedachtes waar je als speler mee geconfronteerd wordt. Was Thomas Wayne wel de man die hij dacht dat hij was en wie heeft de moordenaar van zijn ouders ingehuurd? Het zijn vragen waar Children of Arkham een antwoord op geeft, dat helaas nog niet bevredigend genoeg is.

Een oude vriend

Hoewel Bruce Wayne en Harvey Dent veel in beeld komen, is er in deze episode besloten te focussen op de badguys van het verhaal. Een oude vriend van Bruce Wayne, die in Realm of Shadows al even te zien was, blijkt onverwacht een bekende villain uit het Batman-universum te zijn. Gotham City staat een revolutie te wachten van de Children of Arkham, waar Bruce en zijn vleermuisgedaante persoonlijk betrokken bij raken.

De onverwachte rol van bekende karakters zoals deze en Wayne’s vader maakt dat de game tot nu toe absoluut geen cliché Batman-verhaal is. Ieder personage zou zomaar, afhankelijk van zeker twee lastige keuzes, zich anders gaan gedragen dan hoe je ze kent. Telltale Games heeft dus duidelijk haar huiswerk gedaan, waardoor zelfs een knipoog naar de Tim Burton-films niet vergeten wordt.

De overtuigende personages leveren weer uitstekend acteerwerk, maar door de significant kortere speelduur van deze episode komt niet iedereen goed tot zijn recht. Alfred verdient iets meer credit door dieper in te gaan op zijn relatie met Bruce, maar vooral de woordwisselingen tussen Selena Kyle en Bruce Wayne hadden iets langer mogen duren.

Actievolle lag

In plaats daarvan is namelijk gekozen voor een ouderwets bargevecht, waarbij de game laat zien dat het niet vies is van actie. Ook als Batman zitten er een hoop quick time events in en kun je weer voorafgaand kiezen hoe je vijanden neer mept. Vooral het begin van de game toont hoe hard Telltale’s games ook alweer kunnen zijn en dat je te maken hebt met een volwassen interpretatie van de superheld.

Door de extra dosis actie die Children of Arkham kent, wordt helaas extra duidelijk dat de game technisch nog niet optimaal is. Onze Xbox One-versie had tijdens sommige scènes erg moeite om de complexere engine aan te sturen en dat kwam de immersie niet ten goede. Dit is zonde, want het opgaan in de eenvoudige quick time events terwijl je Batman en anderen waanzinnige bewegingen uit ziet voeren is juist een sterk punt van de game.

Er ontbreekt dus wat aan variatie in de gameplay, maar wel interessant is de keuze die je krijgt om een persoon als Bruce Wayne of Batman te bezoeken. Door goed na te denken over wat de juiste keuze is, lukt het je misschien wel om meer los te krijgen dan anders het geval was. Het is te hopen dat hoe dieper we in het verhaal komen, hoe meer we na moeten gaan denken over dit soort keuzes.

De vraag is of Children of Arkham niet even gas terug had moeten nemen. Een detective-scène ontbreekt namelijk en het vraagstuk van de Wayne-familie komt na de intro amper aan bod. Aan de andere kant is Children of Arkham een zeer actievolle episode waarin een bekende slechterik op een zeer interessante manier wordt gepresenteerd. Deze twee verhaallijnen komen ongetwijfeld later samen, waardoor we eigenlijk weer snel aan de slag willen met de volgende episode.