70%
  • Veel meer tijd voor karakters
  • Zeer sterke tweede helft
  • Plottwist die het verhaal nog interessanter maakt
  • Komt als losse aflevering langzamer op gang
  • Nog steeds framedrops

Hoe verder je in een episodische game komt, hoe minder aandacht deze krijgt. Bij de eerste episode is alles nog nieuw en springen mensen aan boord, terwijl bij deze derde aflevering van Batman – The Telltale Series de andere groep wacht tot hij volledig is afgerond in december. Na een achtbaanrit van een tweede episode, neemt New World Order wat gas terug, wat hem best ten goede komt.

Dubbel in de knoop

Het is even graven in het geheugen bij het opstarten van de game. Wat was er ook al weer gebeurd met Bruce en zijn potentieel corrupte familie? Wat was die terroristische organisatie, Children of Arkham? Vragen waar je gelukkig een handje bij wordt geholpen door de terugblikken of hints in goede dialogen tussen karakters.

Bruce Wayne zit als superheld dubbel in de knoop. De Children of Arkham krijgen steeds meer controle over de stad en plannen een aanslag die iets te maken heeft met de drugs die mensen al eerder door liet draaien. Bruce raakt hier door de grote vleugels van Wayne Tech zelf bij betrokken, waardoor hij in deze aflevering flink wat van zijn achterban dreigt te verliezen. Dit maakt hem kwetsbaarder dan ooit en zet de toon voor een aflevering die het verhaal een aardige draai geeft.

Karakterontwikkeling én actie

New World Order neemt namelijk flink meer de tijd om personages hun zegje te laten doen, iets waar vorige keer een gebrek aan was. Op deze manier lijken de episodes elkaar prima aan te vullen, maar komt deze derde individueel wel wat traag op gang. Er zijn veel dialogen en betrekkelijk weinig keuzes die je maakt in het eerste deel. De vriendschap tussen Harvey Dent en Bruce Wayne staat op het spel door de schietpartij bij de verkiezingen, maar ook zien we een Lucius die eigenlijk doet wat hij moet doen en bepaalt Selena Kyle het leeuwendeel van het plot.

De actie is in dit eerste uur dan ook wat minder omvangrijk. Je moet een keuze maken om Harvey weer eens uit de stront te halen of de agent die jou bijna doorzeefde met kogels. Langzamerhand komt de boel op gang, doordat Wayne uitvindt wat de Children of Arkham van plan zijn en ze ogen en oren hebben in heel Gotham City. Het persoonlijke aspect van de game is nog steeds de beste reden om de serie op te pakken, hoewel je eigenlijk weinig vrijheid krijgt om direct te kiezen om situaties als Batman aan te pakken.

Waar de eerste helft van de game meer op karakterontwikkeling focust, komt er in het tweede deel ook een hoop actie bij kijken. De villain die kort werd getoond in Episode 2: Children of Arkham, wordt nu eindelijk uit de doeken gedaan. Het gevecht waarin Batman tegen deze schurk hard tegen hard gaat, is flink genieten en de meest creatief geanimeerde tot nu toe. In principe is het plan van deze leider van de terroristische organisatie vrij bekende kost voor het Batman-universum, maar de plottwist aan het einde van de aflevering deed onze mond openvallen en zet alle verhoudingen met alle personages weer op scherp.

Geen verrassingen

Qua gameplay is heeft de game geen verassingen. De vorige keer miste een scène waar je als detective te werk gaat, maar gelukkig is dit weer terug. Ook deze keer moet je bewijsmateriaal aan elkaar linken om zo een scenario in elkaar te zetten en verder te kunnen met het verhaal. Ditmaal komt er wat meer denkwerk bij kijken dan in Realm of Shadows, maar echte uitdaging is net als in de gehele game niet aanwezig.

Dit geldt ook voor de gevechten, die helaas weer zorgen voor framedrops en andere problemen. Sinds de vorige review hebben de vorige episodes al netjes een patch gekregen om de boel wat beter te laten lopen, maar New World Order is op dit moment erg ruw. Deze problemen doen zich ook voor tijdens dialogen, die je soms echt even uit de game halen. Dat is jammer, want buiten dat de game er nog steeds beter uitziet dan vorige Telltale-games, blijft het verhaal ons nog steeds opzuigen.

Episode 3: New World Order neemt meer tijd om karakters als Harvey Dent, Selena Kyle en Bruce Wayne in de spotlight te zetten, maar maakt tegelijkertijd een minstens zo interessante voortgang in het verhaal. Dit gebeurt weliswaar op een wat langzamer tempo met vervelende framedrops, maar toch kunnen we niet wachten op de volgende twee episodes.