60%
30%
  • Highscore jagen
  • Thema’s
  • Skins bieden geen meerwaarde
  • Bugs en bijkomende gevolgen ervan

Gamers willen winnen. Dat is geen steek naar gamers, maar een simpel feit. Immers zijn mensen in het algemeen competitief aangelegd en willen ze altijd zichzelf en anderen overtreffen. Het is dan ook niet gek dat klassieke games als Pac-Man, Super Mario Bros. en Space Invaders spelers gekluisterd wisten te houden met iets simpels dat een highscore heet. Highscores zijn echter door de jaren heen naar de achtergrond gedrukt en vind je vandaag de dag vooral nog in arcadehallen, bullet hell games en endless runners. Blocky Bot behoort tot die laatste.

Wat je moet doen in een endless runner kun je eigenlijk al opmaken uit de titel. Het idee is dat je een eindeloos level hebt, waarin je zo ver mogelijk moet komen om een zo hoog mogelijke score te bereiken. Een fout kan fataal zijn en je terugsturen naar het startscherm, waar je opnieuw begint in de hoop je score te verbeteren.

Natuurlijk komen endless runners in allerlei varianten en in Blocky Bot moet je omhoog zien te komen. Gaandeweg dien je vijanden te ontwijken, muntjes te verzamelen en natuurlijk niet naast een platform te springen, aangezien dat je een enkeltje afgrond geeft. Baby-Mario kan de was doen.

Ren!

Alleen is dit geen Mario game en kun je niet rustig staan wachten op het juiste moment om de sprong te wagen. De bodem van het scherm zit je namelijk op de hielen en als die je inhaalt is het net zo goed game over. Je bent dus constant aan het rennen voor je leven, waarbij je in een fractie van een seconde belangrijke beslissingen moet nemen.

Welk platform ga je naar toe springen? Kun je de sprong wagen of ga je dan de vijand raken? Ga je nog snel even voor die muntjes of is dat het risico niet waard? Waarom zou je eigenlijk muntjes verzamelen? Immers dragen die niet bij aan je highscore. In plaats daarvan kun je ze in de store spenderen aan nieuwe skins voor je karakter. Zo kan je jouw vierkante robotje veranderen in een boerenkinkel, gigantisch tovenaarshoofd of Napoleon. Wie je echter krijgt is random en maakt bijzonder weinig uit. Elk karakter speelt namelijk hetzelfde.

It’s minus 9000!

Leuker zijn de thema’s die je gaandeweg vrijspeelt. Hiermee kun je het uiterlijk van de game aanpassen. Naast het standaard vrolijke uiterlijk is er een retro-, fantasy- en sci-fi-thema. Ook hier geldt echter dat de aanpassingen puur cosmetisch zijn. Maar dat geeft niet, want de drive jezelf te blijven verbeteren blijft onverminderd aanwezig. Keer op keer betrapte ik mezelf erop dat ik nog één potje zou spelen, wat er uiteindelijk tien werden. Een gebeurtenis liet me echter in een klap stoppen.

Blocky Bot heeft namelijk nogal eens te kampen met bugs. De meeste zijn niet ernstig, zoals het level dat niet opnieuw wilt starten of een skin die niet wilt laden. Maar er is een bug waar ik herhaaldelijk mee geconfronteerd werd en die de game voor mij verpeste. De bug werd getriggerd wanneer ik stierf door de onderkant van het scherm en deed mijn scoremeter terug lopen. En dat bleef die doen, tot ik de game hardhandig afsloot. Lastig, maar te overzien, ware het niet dat de score dit keer niet terug naar nul gezet werd als ik opnieuw begon. In plaats daarvan zat ik met een score van enkele duizenden negatief die ik moest wegwerken, en dat doet het scorejagen teniet.

Blocky Bot is een erg simpele endless runner, met minimale beloningen die niets bijdragen aan de gameplay. Maar dat is geen ramp, omdat scorejagen onverminderd verslavend is. Wanneer deze score echter door bugs onherstelbaar in de rode cijfers komt, is de game door zijn eigen programmatuur in de voet geschoten. Einde verhaal, ga maar terug naar huis.