• Geluid van de bovenste plank
  • Hoop sfeer
  • Grafisch in orde
  • Historisch correct
  • Kleine foutjes in het realisme
  • Minimum gebruik van physics

Brothers In Arms: Road to Hill 30 is een van de langverwachtste shooter van 2005. Nu zal je misschien wel zeggen: een WOII titel langverwachtste shooter van 2005? Inderdaad, want BiA is geen shooter zoals Call of Duty, of Medal Of Honor. BiA is een teambased tactical shooter, die zich vooral richt op het echte realisme. We zullen eens zien wat het geworden is.

Brothers in Arms (BiA) werd ontwikkeld door Gearbox Software, die al eerder zijn naam verwierf met titels zoals Halo: Combat Evolved (PC versie) en die schitterende uitbreiding voor Half Life: Opposing Force. Natuurlijk, bij Gearbox zit er niet echt iemand die veel verstand heeft van hoe de soldaten te werk gingen in WOII, dus klopten ze aan bij kolonel op rust John Antal, die Gearbox zou begeleiden bij het maken van de game.

Na dat ze John Antal hebben aangewerfd, hebben ze bij Gearbox ook nog de tijd genomen om eens naar Normandi√ę te reizen, en daar 1000en foto's en filmpjes te maken, om die dan rechtstreeks te converteren in het spel. Het resultaat is dan ook verbluffend. Bepaalde gebouwen en omgevingen zijn net zoals in de realiteit,dus als je al in Normandi√ę bent geweest, wees niet verbaasd als je sommige gebouwen en omgevingen herkent in het spel. Naast de trip naar Normandi√ę is de volledig crew naar de wapenstand vertrokken, om er de echte wapens die ze in WOII gebruikten (inclusief de Panzefaust) te gaan bestuderen en zelf af te vuren. Daarvan hebben ze dan allerlei info uit gehaald, en hebben ze de geluiden van de wapens in het spel gezet.

Maar met die ton aan informatie en gegevens heb je natuurlijk geen spel, en dat is precies wat Gearbox Software zo goed in is: uitstekende games afleveren. Voor BiA werd geen nieuwe engine ontwikkeld, maar werd beroep gedaan op de unreal engine. De graphics zijn dan ook zeer degelijk. Verwacht geen graphics van het niveau van kleppers zoals Half-Life 2 en DoomIII maar eerder realistische graphics. Normandi√ę wordt op prachtige wijze op je scherm getoverd, boven je hoofd zie je vliegtuigen vliegen,.... Meer info lees je verder in deze review

BiA speelt zich af tijdens D-Day, Normandi√ę, en is gebasseerd op een waargebeurd verhaal. Jij bent Sgt. Matt Baker van de 101st Airborne, die gedropt wordt over Normandi√ę. Maar iedereen raakt verspreid, en je eerste objective is dan ook je volledige squad terugvinden. Wanneer je iedereen bijeen gezocht hebt, kan het spel echt beginnen. Bij het begin van elke missie zie je een titel die nogal veel doet denken aan Band Of Brothers. Zoals gezegd is BiA geen shooter zoals Call Of Duty waar je door de levels rushed. Doordat BiA vooral mikt op het realisme ligt de spelsnelheid traag. Ook zul je geen croshair hebben (je kan hem wel aanschakelen, maar de gamers die het realisme verkiezen doen het natuurlijk zonder). Meestal heb je beschikking over 2 units, die je heel makkelijk kunt bevelen ergens naar toe te gaan, of vijanden aan te vallen.

In BiA leg je vlug het loodje als je rushed op je eentje. Het is de bedoeling dat je squad gebruikt om je missie te volbrengen. Mensen die het niet gewoon zijn om een tactical based shooter te spelen, zullen niet al te veel moeite hebben om het onder de knie te krijgen. Ook kan je in het begin een tutorial selecteren, maar tot mijn verbazing kan je het zelf eens niet uitproberen. In de tutorial zul je merken dat het flanken en supressen een belangrijke tactiek is in het spel. Voor wie de term 'flanken' en 'supressen 'compleet onbekend is: Wanneer je tegenover de duitsers staat, laat je je squad strategisch plaatsen en laat je ze vuren op de vijand zodat zij dekking moeten zoeken (supressing fire), zodat jij kan sluipen naast bv een muur, en de vijand kan uitschakelen langs de kant (flanken). Wanneer je zoiets lukt zonder health van jezelf en je squad krijg je een kick die je nog nooit hebt meegemaakt. Je kan je squad makkelijk dekking laten nemen tegen een muur, een wand,.. door gewoon met je command toets op de dekkingsplaats te klikken. De AI zal automatisch weten hoe hij zich moet plaatsen. Is het een hoge muur, zullen ze gewoon recht blijven staan, is het een klein muurtje zullen ze gebukt tegen het muurtje gaan zitten. De bewegingen die de AI maakt (je squad en Duitsers) zijn heel waarheidsgetrouw en zullen net zo zijn als in het echt.

De AI in het spel is heel degelijk, zowel die van je maten, als die van de duitsers. Alhoewel ik soms zag dat mijn squad zich niet plaatste waar ik wou, en dat is hatelijk, geloof me. Zeker als je weet dat je niet kan saven waar je wil, en je mannen zich domweg in de vuurlinie werpen en één voor één afgeslacht werden door de MG42.

De MG42 van in CoD en MoH is niets in vergelijking met die van in BiA. Dit keer is de MG42 een echte pest, dodelijk en hij kan je afmaken met een paar schoten. De boodschap is dan de ene unit van je squad dekking te geven voor de andere unit om bv een straat over te steken. Het is echt geweldig als je mannen over de straat ziet lopen met schierende MG42 kogels om hen heen. Dan is het jouw beurt om dekking te geven aan de andere unit. Wanneer dit gedaan laat je je 2 units van je squad jijzelf dekking geven, en zo kom je met wat zonder kleerscheuren de straat over. De adrenaline die in je lichaam pompt is ongelooflijk. Wanneer jij je verplaatst met je squad naar een andere locatie, zul je de Duitsers heerlijk mee zien schuiven, om toch maar niet in een slechte situatie te komen. Ook de 'krauts', hoe ze het meest van de tijd genoemd worden door de Amerikanen in het spel, zullen zichzelf in zo veilig mogelijk situaties zetten, dus zullen zij ook dekking achter allerhande objecten. Gaande van tonnen tot een strohalm

En hier komen we aan een groot minpunt in het spel. Wanneer de vijandelijk AI (en je eigen squad) achter dekking staat, en ze komen bv boven het muurtje om te vuren, is het bijna onmogelijk om een voltreffer te schieten. Niet omdat je er naast ziet, je mag dan al recht op het hoofd mikken, de helft van de tijd zal je de vijand niet raken. Flanken is dan de boodschap, hoe moeilijk het ook is. Ook wanneer de AI achter hout, stro,.. gedekt zit, zal je ze niet kunnen raken, wat eigenlijk ook niet veel goed doet aan het realisme. Nu we toch bezig zijn met de negatieve punten van het realisme hier nog een mooi voorbeeld: ze hebben bij Gearbox zolang met de wapens geschoten en bestudeerd, en toch zijn ze een heel belangrijk element van de M1 garand vergeten: geloof het of niet, maar je kan als je bv nog 3 kogels hebt, kan je M1 herladen! Dit tot grote ergenis van de fans. Wanneer je M1 garand leeggeschoten zul je ook niet het typische 'kling' horen van wanneer je magazijn er uit springt. Ook zal de ammo van je squad hun wapens nooit opgeraken. En het is nog niet afgelopen: ze willen bij Gearbox het realistischte WOII spel op de markt brengen, maar toch zal je een 10tal kogels van je Thompson in een duitser moeten pompen vooraleer hij het loodje neerlegt.
Maar versta me niet verkeerd, het is en blijft de meest realistische WOII shooter ooit. Maar het realisme brengt ook nog een ander element met zich mee: het gore gehalte. BiA bevat uitstekende ragdoll physics zodat de duitsers realistisch het hoekje om gaan, ook al geeft dat soms resultaat tot vrij gruwelijke scenes. Bij granaatinslagen en kanons van een tank gaan ze nog een stapje verder. Verwacht je dan maar aan afgerukte benen en armen. Ook zit er een in het spel het nodige gevloek, en daarom is het spel 16+ gerated.

Zoals je in het begin hebt kunnen lezen maakt het spel gebruikt van de Unreal engine. Deze engine tovert mooie beelden op je scherm die je werkelijk het gevoel geeft dat je echt in Normandi√ę bevindt. De stad Carentan is een echt pareltje geworden. Ook de textures mogen gezien worden, al lijken ze op sommige momenten wat verouderd, maar echt storen doet het nooit. Ook de wapens zien er waarheidsgetrouw uit, al moet ik zeggen dat de Kar98 nogal zwak uitgevallen, evenals het effect van het schot van de Kar98 valt nogal zwak uit. De gezichtsanimaties zien er schitterend uit, en tonen uitstekend de emoties van je squad afhankelijk van in welke situatie je bevind. Ook de rookeffecten zijn een van de mooiste die ik ooit in een FPS gezien heb. Op de achtergrond zie je de Duitse flakkannonnen ( Kanon om vliegtuigen neer te halen, schitterend voorbeeld hiervan is B17:the flying fortress). Meest van de tijd loop je in grasvelden, en wanneer grasdetail op hoog staat, zal je grafische kaart het geweten hebben. Verwacht je dan maar op de mindere systemen aan een waar schokfestijn.

Naast de grafische kwaliteiten valt ook de het audio gedeelte van het spel op. Brothers In Arms heeft ten eerste een schitterende soundtrack die je hoort in het menu, en doet denken aan de soundtrack van Band Of Brothers. Ook de geluidseffecten ingame zelf is indrukwekkend. De voice acting is uitstekend, en is zeer goed ingesproken.
Wanneer je rondloopt hoor je in de achtergrond mortierinslagen, geweerschoten,... die de sfeer alleen maar ten goede komen. Doordat Gearbox de originele geluiden van de wapens heeft opgenomen, is het resultaat dan ook uitstekend. Een puntje van kritiek die ik heb is dat wanneer er vliegtuigen boven je hoofd vliegen, je soms gewoon niets hoort. Maar echt storend is het niet.

Het spel heeft 4 verschillende niveaus: easy,medium, difficult en ten slotte authentic. De laatste kan je maar spelen wanneer je het spel uitgespeeld hebt op difficult, dit waarschijnlijk om de levensduur te rekken. Zelf heb ik het spel gespeeld op difficult, en heb het ongeveer uitgespeeld op een 10-12 uur. Wanneer je een level uitgespeeld hebt, krijg je allerhande nieuwe extra's. Dit is meestal historische achtergrond van WOII, en ik garandeer, lees het allemaal, want het is allemaal heel interessant. Deze extra's gaan van info over wapens, tot historische achtergrond over verschillende missies die je zonet hebt gespeeld.

Wanneer je de SP uitgespeeld heb kan je online aan de slag. Hierin kan je met 2 spelers Normandi√ę onveilig maken. Het ene team zijn de duitsers, het andere de Allies. Net zoals in de Singleplayer heb je √©√©n of 2 units tot je beschikking, net zoals je tegenstander. meestal moeten de Allies iets gaan vernietigen of capturen, en de duitsers verdedegen. Niet echt origineel, maar het staat wel garand voor uren spelplezier. Want niets is zo leuker om je tegenstander in de val te lokken en ze dan gewoon afmaken. Je kan de maps beginnen bestuderen en zo je mannen inclusief jezelf strategisch plaatsen.

Brothers In Arms is dus wel degelijk de meest realistische oorlogservaring ooit naar mijn mening, fans van Call of Duty en Medal of Honor zullen eerst nog wat moeten wennen aan de controls, maar eens je er mee wegbent, staat je een helse ervaring te wachten. Maar toch heeft het spel zijn minpunten, die toch wat doorwegen op de score. Al bij al, een dikke aanrader.

26%
37%
12%