80%
  • Intense actie
  • Geweldige sound
  • Prima visuele effecten
  • AI van je teamgenoten
  • Vrij lineair spelverloop

Je zou denken dat de koek toch ver op is wanneer we het hebben over games uit het WOII genre. In de afgelopen jaren zijn er tal van dit soort games gereleased waarbij het keer op keer op hetzelfde neerkwam: Duitsers neermaaien. Inmiddels zitten we in 2007 en vreemd genoeg blijft het WOII genre ons boeien. De meest vooraanstaande franchises in het genre zijn op het moment Medal of Honor, Brothers in Arms en Call of Duty. Met name Call of Duty heeft de laatste jaren een flinke fanbase weten te ontwikkelen. Inmiddels zijn we druk in de weer geweest met het derde deel uit de franchise. Of het wat geworden is lees je in deze review.

Ondanks het feit dat ontwikkelaar Infinity Ward het stokje heeft overgedragen aan Treyarch lijkt de opzet hetzelfde te zijn gebleven. Call of Duty 3 speelt zich af in Frankrijk. De nazi's hebben Parijs bezet en boezemen de inwoners flink wat angst in. Je raadt waarschijnlijk al wat er gaat komen. Als lid van de geallieerden is het aan jou de taak naar de hoofdstad te trekken en de nazi's een les te leren die ze nooit zullen vergeten. Dit doe je vanuit de ogen van vier verschillende soldaten met ieder een eigen nationaliteit. Het betreft hier een Amerikaan, een Brit een Canadees en een Pool. Over het verhaal valt verder niet veel te vertellen, maar dat is nooit de hoofdzaak geweest in dit genre.

Je begint de game met een kleine tutorial, waarin de basis wordt uitgelegd. Je moet helmen van palen af weten te schieten, een aantal handgranaten een schuur in weten te gooien, met een rookgranaat overweg kunnen, onder een aantal obstakels kruipen en voordat je het weet zit je in een vrachtwagen op weg naar het front. Eenmaal daar aangekomen beland je meteen in een vuurregen van kogels. Duitsers beschieten je van alle kanten en de intensiteit ligt vrij hoog. Het duurde dan ook even voor ik weer bij zinnen was en serieus kon beginnen. Aangezien Call of Duty 3 een First Person Shooter is, kijk je langs de loop van je wapen wanneer je een Duitser voor z'n raap schiet. Dat werkt vrij goed. De gameplay is zoals je het verwacht bij een game als deze. Je loopt, je schiet, je zoekt dekking en van tijd tot tijd gooi je een granaat richting een vijandelijke groep. Het geheel steekt prima in elkaar en de bijbehorende controls sluiten goed bij elkaar aan, waardoor je tijdens het spelen weinig problemen zult ondervinden.

Nu klinkt het alsof Call of Duty 3 een kopie is van zijn voorganger. Dit is ook niet zo vreemd aangezien het tweede deel in de franchise het erg goed deed. Desondanks zijn er toch een aantal veranderingen doorgevoerd. E├ęn van die vernieuwingen is het zogenaamde close-combat systeem. Van tijd tot tijd zal een Duitser je bij je lurven proberen te grijpen. Je kunt hem tegenhouden door bepaalde knoppen in te drukken. Erg spectaculair is het niet, maar voor de afwisseling is het zeker een leuk aspect van de game. Andere nieuwigheid is het feit dat je nu in staat bent vijandelijke granaten terug te gooien. Als er een granaat in jouw richting wordt gegooid springt een icoontje in beeld. Je kunt de granaat vlug oppakken en terug gooien. Je reactietijd zal wel van redelijk niveau moeten zijn, aangezien je anders alsnog uit elkaar wordt gerukt. Ook is het mogelijk om je volledig op de vijand te concentreren. Je kunt met je wapen inzoomen, waardoor de vijand scherper in beeld komt en de omgeving een wazig effect zal krijgen. Een leuke toevoeging, maar niet essentieel.

Een punt dat echt subliem is uitgewerkt is zonder twijfel het geluid. Zoals ik eerder aangaf is Call of Duty 3 een intense game. Keer op keer beland je van de ene benarde situatie in de andere. Overal is er chaos en de kogels vliegen in het rond alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het geluid dat erbij hoort is erg realistisch en zorgt ervoor dat je de gehele game op het puntje van je stoel zit en aan de buis gekluisterd bent. Ook kun je de vijand horen spreken, waardoor je je kunt voorbereiden op een eventuele aanval. Het geluid draagt dus werkelijk iets bij aan de gameplay. De graphics van de game zijn ook van een hoogstaand niveau. De omgevingen zien er goed uit en zowel de geallieerden als de nazi's zijn er erg overtuigend vormgegeven.

Helaas heeft de game ook met een aantal mankementen te maken. Zo is het spelverloop nogal lineair en heb je niet de mogelijkheid cutscenes weg te klikken. Je zult een filmpje dus steeds opnieuw moeten bekijken wanneer je bij een missie niet verder komt. Dit zijn echter kleinigheden. Het grootste minpunt is de intelligentie van je teamgenoten. Er zijn toch een aantal momenten geweest waarbij ik me serieus aan het ergeren was. Zo zal een missie automatisch geannuleerd worden wanneer je een van je teamgenoten om het loodje legt. Helaas willen zij nog wel eens in de weg staan, waardoor het wel eens voorkomt dat je onbedoeld je teamgenoot neerschiet. Ook hun reactie op een vijandelijke granaat is niet bijster intelligent. Soms proberen ze er naar toe te rennen en de granaat terug te gooien. Dat is geen probleem als je er dichtbij staat. Helaas komt het niet in ze op dat de granaat explodeert na een aantal seconden. Zelfs als ze er tien meter vanaf staan, doen ze een poging er naar toe te rennen en terug te gooien, met het gevolg dat de granaat in hun hand explodeert. Overigens is dit niet zo heel erg, aangezien er een nieuwe teamgenoot zal verschijnen, mocht een ander het niet overleven.

Tevens kent Call of Duty 3 een online mode waar ik vrij kort over kan zijn. Deze steekt vrij goed in elkaar. Je kunt met zestien mensen tegelijk online spelen. Dat zijn er acht minder dan bij de Xbox 360 versie het geval is, maar dat mag de pret beslist niet drukken. De gebruikelijke modes zijn aanwezig. Denk aan Deathmatch, Team Battles en andere standaard modes. Hoewel de framerate zo nu en dan wat hapert, is de game online goed speelbaar. Tevens kun je gebruik maken van voertuigen, wat zorgt voor een leuke afwisseling.

Ondanks het feit dat de game niet bijster veel is veranderd ten opzichte van zijn voorganger heeft Treyarch goed werk verricht. Je zit voortdurend op het puntje van je stoel, waardoor je als speler erg bij de game betrokken bent. De sound en graphics zijn van hoogstaand niveau en ondanks de kleine minpunten die de game bevat, blijft de game je boeien van begin tot eind. Call of Duty 3 is een uitstekende shooter en een aanrader voor alle fans van het genre.