Call of Duty: World at War

Call of Duty: World at War
14/11/2008
First-person shooter
ja
PC, PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 2, Wii

Mosterd na de maaltijd was een veelgebruikte term in de reacties bij de aankondiging van Call of Duty: World War. Het vijfde deel uit de populaire shooterreeks situeert zich namelijk wederom ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en de vraag is of wij daar nog wel op zitten te wachten. Op een soortgelijke vraag van een journalist op de Games Convention gaf de ontwikkelaar Treyarch daarop een vrij nuchter antwoord: we willen het WOII-thema herdefiniëren, want we dachten dat alles nog wat beter kon.

En dat is ze geraden, vooral na het gigantische succes van Call of Duty 4: Modern Warfare. Want eerlijk is eerlijk: de Call of Duty-games van Treyarch (Big Red One en Call of Duty 3) zijn van stuk mindere kwaliteit dan die van Infinity Ward (Call of Duty 2 & 4). Met World at War proberen ze deze reputatie te herstellen en dat lijkt ze, getuige de beelden en de gegeven informatie, goed te lukken. Ze hebben dan ook een al fantastische engine onder hun beschikking, te weten die van het vorige deel.

Het verhaal van World at War speelt zich dit keer niet af binnen de grenzen van Europa, maar strekt zich zoals de titel beaamt over de hele wereld. Met name het oosten komt uitvoerig aan bod en zijn we dan ook veel te vinden in de jungles van Azië. ‘De jungles van Azië belooft een geweldige achtbaanrit te worden vol spanning en sensatie’, aldus Noah Heller, senior producer van Treyarch. De Japanners zijn in World War de grote slechteriken en Treyarch heeft bij deze jarenlange ontwikkeling goed zijn huiswerk gedaan en ontdekten dat de Jappen ‘schijt aan alles hadden’ en het een eer vonden om te sterven voor hun keizer. Hierdoor zal je extreem moeilijke veldslagen tegemoet moeten gaan en zal je altijd om je heen moet kijken voor sluipende spleetogen die je bespringen vanuit de bosjes. Tevens bevindt de vijand zich op onverwachte plaatsen, zoals hoog in de bomen. Qua referentiekader zal deze nieuwe Call of Duty gezien de chaos en de spanning een fonkelnieuwe ervaring bieden!

Voor de mensen die niet zo te vinden zijn in de ‘thriller-taferelen’ van deze kamikaze-soldaten, heeft de ontwikkelaar een gloednieuw wapen ontwikkeld: de vlammenwerper. Met de vlammenwerper kun je hele bossen (en dus ook jungles) afbranden waardoor je tegenstander zich niet meer kan verschuilen. Het vuur verspreidt zich gezien de filmpjes erg realistisch en het lijkt ons erg leuk om ermee te gaan werken. Het wapen is ook in de multiplayer-modus beschikbaar, die te vergelijken valt met die van CoD 4, alleen zijn er nu ook voertuigen beschikbaar. Om te voorkomen dat dit wapen te sterk wordt heeft Treyarch een weersysteem in de game verwerkt die je munitie als sneeuw voor de zon kan doen verdwijnen. Ook nieuw in de game is dat je eindelijk kan zwemmen. Hetgeen ook weer de nodige extra grafische details met zich meebrengt.

Om het spel, vanwege de angstaanjagende kamikazesoldaten, niet al te eng te maken hebben ze naast de vlammenwerper ook de Rode Campagne in het spel gevoegd. Hier speel je met het Rode Leger van de Russen op Europees grondgebied en is het vooral knallen, knallen, knallen. De muziek die bij deze chaos komt opzetten is zeer gepast en is een prachtig element uit de game. Loop je bijvoorbeeld oplettend door de Japanse jungles, dan zal er soortgelijke muziek als in Alone in the Dark gespeeld worden. Ben je echter bezig met een grootschalige oorlog, dan wordt je vergezeld met geweldige, bombastische muziek!

De grootste vernieuwing in Call of Duty: World at War is echter de vierdelige coöperatieve modus. Met vier vrienden kan je de verhaalmodus volgen en uitspelen. Teamwork is in deze modus een vereiste omdat je met een nieuw soort vijand te maken hebt. Ren je als een kip zonder kop door de jungles van Azië dan neem je niet alleen zelf een groot risico, maar ook je teamgenoten hebben nu een probleem. Het is dus van belang om goed met elkaar te communiceren en gebruik te maken van ieder z’n specialiteiten (de vlammenwerper is zoals gezegd een handig hulpmiddel).

Verwachting

Tot nu toe weet Treyarch erg te verassen met wat ze laten zien van deze nieuwe Call of Duty. De vernieuwingen zoals de vlammenwerper en de coöperatieve modus zijn simpel erg vet en de game lijkt grafisch nóg mooier te worden dan Call of Duty 4. Het dynamisch weersysteem speelt daar een grote rol in. Deze zal gelukkigerwijs ook te vinden zijn in de multiplayer-modus, die ongeveer hetzelfde zal zijn als het vorige deel, wat natuurlijk alleen maar goed is. Helaas moet ik afsluiten met een verrassende opmerking: World at War wordt 18+ omdat je ledematen eraf kunt schieten en soldaten kunt verbranden. Maar dat is stiekem toch wel érg vet!

 

Discord

Hot
Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner