90%
  • Audiovisueel fenomenaal
  • Veel, soms gewaagde, vernieuwingen
  • Niet alle vernieuwingen even helder
  • Tutorial schiet aanzienlijk tekort
  • AI kent zijn zwakke kanten

De Nederlanders staan er om bekend dat ze over het algemeen alles beter weten. Of het nu gaat over politieke beslissingen of over het voetbal dat het Nederlands Elftal op de mat legt, er zijn genoeg dingen waar over gesteggeld kan worden. Hoe zou het zijn als je zelf de touwtjes in handen zou hebben over alles waar ook maar beslissingen over genomen kunnen worden? Het is iets wat al vijfentwintig jaar kan in het computerspel Civilization, waarbij we inmiddels al bij het officiële zesde deel zijn aangekomen.

Civilization is een turn-based strategy game die al sinds jaar en dag staat als een huis. Elke editie weet wel hoge gemiddeldes te behalen op het gebied van beoordelingen en weet ook met elke editie weer iets toe te voegen waar de doorgewinterde fanbase lyrisch van wordt. Civilization V was een zeer succesvolle game en de vraag was dan ook waar Firaxis Games de focus nu op zou leggen. Het antwoord was verrassend, met onder andere een nieuwe stijl en de toevoeging van verfrissende gameplay-elementen. Maar of al deze toevoegingen de game alleen maar ten goede zijn gekomen…?

Een nieuwe weg voor het oog

Wie de trailers van Civilization VI al een beetje heeft gevolgd, weet dat het nieuwe deel grafisch wat veranderingen heeft ondergaan. Het spel is namelijk veel kleurrijker geworden en kent een meer cartoonachtige stijl, iets wat we bijvoorbeeld ook bij Civilization Revolution hebben gezien. De stijl zorgt voor een interessant kleurenpallet en is een lust voor het oog. De keuze om de wereldwonderen eens goed in de spotlight te zetten pakt hierbij goed uit. Ook de leiders van de beschavingen zijn erg gedetailleerd en brengen het spel nog meer tot leven. Het oor wil echter ook wat, en ook dit zintuig wordt niet in de steek gelaten. Elke beschaving heeft zijn eigen soundtrack die zich, naarmate het spel zich ontwikkelt, ook ontwikkelt. Hierdoor eindig je met bombastische muziekstukken, terwijl je aan het begin van een spel van een rustig deuntje kunt genieten. Er gebeurt immers nog niet zoveel op de aardbol.

Districten en politieke agenda’s zetten de toon

De grootste vernieuwing in de gameplay van Civilization VI, is de toevoeging van districten. Deze districten focussen zich op de essentiële pijlers van Civiliz  Een Holy District focust zich op Faith, terwijl een Campus je Science brengt en een Encampment militaire voordelen heeft. Deze districten eisen allemaal hun eigen tegel op rond je nederzetting, waarvoor een boerderij of visserij dus het veld zal moeten ruimen.  De hexagons spelen nu een belangrijkere rol, want het indelen van deze districten vraagt een knap staaltje management. Bepaalde plekken bieden namelijk ook bonussen voor districten. Zo krijgt een Holy Site meer inkomsten als het naast een berg is gelegen. Het zou wel jammer zijn als daar net een Luxury Resource voor het oprapen ligt, niet?

De interactieve en gedetailleerde leiders brengen subtiele vernieuwingen met zich mee. De oorlog verklaren kan je veel negatieve punten opleveren. De zogeheten ‘Amenities’ zullen verdwijnen of je niks meer opleveren, wat voor ongelukkige steden zal zorgen. Je doet er dan ook verstandig aan een oorlog te plannen. Eerst een paar bedreigingen de deur uit doen voordat je tot actie over gaat. Door vriendjes te worden met anderen krijg je een inkijk in de agenda. Waar wordt Roosevelt wel en niet vrolijk van? Over het algemeen is de AI in Civilization VI niet zo van het oorlog voeren, dus zullen ze zich ook vaak tegen je keren wanneer dit wel het pad is dat je wilt bewandelen.

De vraag is natuurlijk waar de AI dan wel voor kiest. De meest gewilde speelstijl is zonder enige twijfel het stichten van een religie en deze over heel de wereld te verspreiden. Hordes aan missionarissen verschijnen aan je voordeur. Je zult er dan ook snel bij moeten zijn om dit een halt toe te roepen. Wanneer het stichten van een wereldreligie de AI niet gemakkelijk af gaat, zal deze wat gaan zwemmen. In het begin van het spel is dat niet zo duidelijk, maar wanneer er veel aan micromanagement moet worden gaan, valt het des te meer op. Het kan op militair gebied dan zomaar zijn dat je met tanks tegenover ruiters komt te staan.

Civilopedia had wat uitgebreider gemogen

Zoals elke editie heeft ook deze editie weer een prachtige Civilopedia waar je in kunt bladeren om te weten te komen wat de regeltjes zijn. Na het spelen van de tutorial ben je namelijk wel bekend met de basis, maar daar houdt al snel op. De laatste fase van het spel wordt nimmer uitgelegd, waardoor je dus aangewezen bent op je ervaring met Civilization of het enthousiast speuren in de Civilopedia. Helaas is hierin niet alles te vinden. Verschillende facetten van het spel worden beperkt toegelicht, wat voor de nodige frustratie kan zorgen. Het internet staat al bol van de vragen over handelsroutes, Luxury Resources en Amenities. Firaxis Games zou er goed aan doen de Civilopedia deze vaagheden te laten oplossen, of de tutorial aanzienlijk uit te breiden. De huidige manier van werken zorgt er namelijk vooral voor dat de gamers die bij dit deel willen instappen, al snel met de handen in het haar zitten.

Civilization VI is zonder twijfel een dijk van een game. De game biedt vernieuwingen die over het algemeen de spijker op de kop slaan. Helaas zijn niet alle vernieuwingen even duidelijk uitgelegd, waardoor het dus tijd zal kosten voordat de game echt op waarde kan worden geschat. Audiovisueel is er voor een nieuwe weg gekozen. Dit zal de één meer bevallen dan de ander, maar zorgvuldig ontwikkeld is het wel. De AI kent hier en daar wat eentonige manoeuvres en zwakheden, maar redt zich over het algemeen prima. Wat dat betreft is de decennia oude leus van Civilization nog steeds van kracht: ‘’Just one more turn…’’