90%
  • Audiovisueel sterk
  • Genoeg content om je bezig te houden
  • Combinatie touchscreen en joy-con biedt keuzemogelijkheden
  • Ontbreken online multiplayer kan als gemis worden gezien
  • Komt Rise en Fall uiteindelijk nog naar de Switch?

Wanneer je als gamer voornamelijk fan bent van het strategische genre, dan kom je voor de beste spellen vaak uit bij de PC. De controllers van de consoles lenen zich er doorgaans niet voor om diepgaande strategiespellen goed tot hun recht te laten komen. Micromanagement is nu eenmaal gemakkelijker te regelen met toetsenbord en muis dan een controller met schouderknoppen. Ondanks dit feit besloot 2K Games om mee te liften op het succes van de Nintendo Switch, door te proberen om Civilization VI naar de hybride console te brengen. Of dit een geslaagde investering is geweest, hebben wij ondervonden.

De originele Civilization VI verscheen alweer aan het eind van het jaar 2016. In het spel is het de bedoeling om een beschaving vanaf het begin van de steentijd naar het informatietijdperk (2050) te leiden. Hierbij moet je uiteindelijk een overwinning zien te behalen. Deze overwinning is gerelateerd aan cultuur, wetenschap, religie of het veroveren van andere steden. Hierdoor heb je verschillende opties om het spel uiteindelijk tot een goed einde te brengen. Dit gebeurt weer op een iets andere manier dan we bij de eerdere delen gewend waren. Mocht je meer geïnteresseerd zijn in de inhoud en de gang van zaken in het spel, dan raden we je aan de oorspronkelijke recensie van Civilization VI te lezen!

Touchscreen of joy-con?

De turn-based strategy game die Civilization VI genoemd wordt, kan op meerdere manieren worden gespeeld. Je kunt in handheldmodus ervoor kiezen om op de map alles aan te raken wat je wilt aanraken. Het spel is daarmee redelijk gelijk aan de iOS-versie van het spel. Om te zorgen dat het spel ook in docked-modus gespeeld kan worden, kun je ook het hele spel met de Joy-Cons spelen. Ons is opgevallen dat dit echt even wennen is. Het scrollen door de menu’s vraagt de nodige vaardigheid, zeker als je alles tot in de puntjes wil managen. Civilization VI is een spel met talloze opties, die je met een muis relatief snel kunt vinden en doorlopen. Doordat alles ook met de Joy-Con bestuurd moet kunnen worden, boet het spel iets aan toegankelijkheid in. Hierbij moet gezegd worden dat de ontwikkelaar alle logische keuzes heeft gemaakt. Dit is naar onze mening de beste manier om Civilization VI op een handheld te besturen. Dat het niet zo soepel aanvoelt als de PC-ervaring, was te verwachten en moet je bij aanschaf voor lief nemen.

Voor de solist

Het ideale van Civilization VI op de Nintendo Switch is zonder enige twijfel het feit dat je bij lange treinreizen of wachttijden het spel kan spelen waar je wilt. Gezien de opties die de Switch-versie qua modi biedt, wordt er dan ook vanuit gegaan dat je alleen reist. De opties om met anderen te spelen zijn namelijk behoorlijk uitgekleed. De enige optie om samen te spelen, is door iemand in je directe omgeving ook een Switch met Civilization VI te laten aanschaffen. Zo kan er lokaal samen worden gespeeld. Een Hot Seat-modus is niet aanwezig, evenals online multiplayer. Nu moet gezegd worden dat potjes Civilization doorgaans flink wat uurtjes van je leven afsnoepen en dat naar onze mening weinig online potjes zouden worden afgespeeld op de handheld. Daar komt bij dat Civilization best wat batterij van je Switch vraagt. Na ongeveer drie uurtjes is de accu wel leeggetrokken. Een powerbank is dus wel een vereiste als je flink wat progressie in het spel wilt boeken.

Ondanks het feit dat niet alle multiplayermodi de overstap naar de Switch hebben overleeft, zijn er wel genoeg dingen die dat wel zijn gelukt. Denk hierbij aan de DLC van Australië, Polen, Perzië en Macedonië. Daarnaast zijn de bekende scenario’s van het origineel ook aanwezig. Alleen het uitbreidingspakket Rise and Fall is nog niet aan de horizon verschenen. Het is dus even afwachten of dit pakket ook naar Nintendo’s handheld komt.

Soepel en aantrekkelijk

Wie vreest dat Civilization VI op de Switch op audiovisueel gebied een hele andere ervaring zou leveren, hoeft niet bang te zijn. Natuurlijk legt de handheld het af tegen de PC-versie, maar er mag zeker niet geklaagd worden over hoe het spel er op de Switch uitziet. Qua audio is alles gewoon een-op-een overgezet, inclusief de krachtige voice over-teksten van Sean Bean. Het spel loopt soepel en zal in de endgame wel iets langer doen over het berekenen van andermans beurten, maar niet zo erg dat het stoort.

Civilization VI op de Switch doet weinig verkeerd. Overal waar een keuze voor moest worden gemaakt, heeft redelijk tot goed uitgepakt. Audiovisueel gezien is de overstap geslaagd en ook qua content heeft het spel genoeg te bieden. Of deze Switch-versie uiteindelijk minder DLC en ondersteuning zal krijgen dan het origineel, is even afwachten, gezien het feit dat Rise and Fall nog niet geport is. De besturing is even wennen met de Joy-Dons en touchscreen, maar dit zal uiteindelijk wel goed komen. Civilization VI is het sterkst in de handheldmodus, aangezien beide controls daarin gecombineerd kunnen worden. Voor de multiplayer hoef je Civilzation VI voor de Switch niet aan te schaffen, maar mocht je regelmatig tijd hebben tijdens treinreisjes en in wachtruimtes, dan is dit wellicht iets voor jou.