Crackdown 2

Crackdown 2
09/07/2010
Third-person shooter
ja
Xbox 360

Mass Effect 2, BioShock 2, Assassin’s Creed II (PC): dit lijkt het jaar van de sequels te worden. Of wij dit erg vinden? Alles behalve! De RPG van BioWare en de Middeleeuwse opvolger van Ubisoft hebben namelijk geen windeieren gelegd. Daarnaast weet eindredacteur Dennis ons in de wandelgangen te vertellen dat BioShock 2 vooralsnog niet tegenvalt. ‘Kom dus maar op met al die vervolgen!’, scandeert hier een enthousiaste schrijver. Blijkbaar heeft mijn verlangen de knop omgezet bij ontwikkelaar Ruffian Games, aangezien ze in het tweede kwartaal met Crackdown 2 op de proppen komen.

Hoewel er bij dit vervolg een andere ontwikkelaar aan het roer staat, is er aan de fundamentele basis weinig veranderd. Dit zien we aan het cartoony stijltje dat terugkeert en aan de hoofdpersoon die weer in een derde persoonszicht gigantische sprongen maakt. Ook zijn de welbekende Orbs, die over Pacific City verspreid liggen, weer terug van weggeweest. De stad is over het algemeen redelijk intact gebleven, al zijn sommige stukken gerenoveerd en zelfs compleet verwijderd. Het grafische aspect is dan ook vanzelfsprekend van een (kleine) poetsbeurt voorzien, zodat Crackdown 2 niet aanvoelt als een herhalingsoefening.

Het interessantere verhaal, dat zich tien jaar later afspeelt, moet daar ook voor gaan zorgen. Wederom kruip je in de huid van de Agency-superagent, die in het eerste deel drie vijandige bendes had opgeruimd. Nu ligt er echter weer een ander gevaar op de loer, namelijk moordlustige freaks en zombies. Type vijanden die in grote groepen aanvallen en razendsnel zijn. Daarnaast kunnen ze even hoog als jij springen, wat voor een andere gameplay-ervaring zal zorgen. Ook behoren sommige burgers tot de nieuwe vijand, aangezien deze in opstand zijn gekomen. In Pacific City is dus een helse oorlog gaande waar jij een einde aan moet maken.

Dit doe je echter niet alleen, want Ruffian Games heeft onlangs een vierdelige coöperatieve modus geïntroduceerd. Wat multiplayer betreft houdt het hier echter niet mee op; Crackdown 2 kent ook een multiplayermodus voor zestien man. Zo is er een modus waarbij acht spelers het tegen de Freaks op nemen, wat ons doet denken aan de Horde-modus uit Gears of War 2. Verder bevat Crackdown 2 – zoals het een opvolger betaamt – een grote(re) selectie aan nieuwe voertuigen, wapens, vijanden en missies die nu meer variatie kennen.

Wat voertuigen betreft is het spel over de boeg gegooid. Zo kun je bijvoorbeeld turrets op auto’s plakken en is het upgraden van je autorijvaardigheden aangepast. Je hoeft nu niet langer meer mensen dood te rijden om punten te verdienen op dit gebied. Verder bevat Crackdown 2 nu meer optionele missies. Talloze opdrachtgevers, die ieder een eigen verhaal vertellen, liggen verspreid over de stad. Door deze verhalen te achterhalen, begrijp je meer van Pacific City, hoe deze bijvoorbeeld in handen is gekomen van de Freaks. Tot slot is de kunstmatige intelligentie (speciaal voor coöp) herschreven. Een voorbeeld hiervan zijn de Freaks, die alleen ‘s avonds actief zijn, omdat ze niet tegen zonlicht kunnen.

Verwachting

Dat Crackdown 2 alles behalve revolutionair gaat worden is niet erg te noemen. Deel één stond staat op de dag van vandaag bekend om zijn geweldige humor, de over-the-top actie en de unieke, grafische stijl. Dit vervolg lijkt zich aan dit principe te houden en verder uit te bouwen. Dat is waar een vervolg zich aan dient te houden, nietwaar?

Discord

Hot
Enquête
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner