• Multiplayer is vermakelijk
  • Maar 25 euro!
  • Presentatie is goed
  • Singleplayer is kort
  • A.I is niet altijd even slim
  • Schok dat het eerste deel met zich meebracht is er wel een beetje vanaf

Vorig jaar kwam Crysis uit, een spel dat zich vooral kenmerkte doordat het enorm hoge systeemeisen had. Dit was een goede reden voor iedereen om een nieuwe computer aan te schaffen, want het spel zag er dan ook fantastisch uit. Ook op gameplay gebied deed dit spel niet onder. Het werd dan ook goed door de pers ontvangen en het was eigenlijk wachten op een vervolg. Crysis Warhead kun je niet echt bestempelen als een ware opvolger, maar eerder als een uitbreiding. Is dit erg? Aan de prijs ligt het in ieder geval niet.

Crysis Warhead speelt zich op het zelfde moment af als zijn voorganger. Dit keer speel je echter met een ander personage genaamd Psycho. Hij geeft wat meer flair aan het spel. Verwacht niet dat hij de game zal dragen, maar zonder hem zou het spel wel een tikkie minder zijn geweest. Warhead kent nu ook tussenfilmpjes waar je Psycho in kunt bewonderen. Deze tussenstukjes zijn van een hoog niveau, hebben een goede lengte en je zult ze niet al te snel skippen. De presentatie is over het algemeen goed.

Dit is natuurlijk niet de reden waarvoor je dit spel koopt. Het spel draait natuurlijk om de actie die erin zit en deze is zeker te pruimen! De singleplayer is een grote achtbaanrit die pas stopt wanneer de credits over je scherm heen rollen. Jammer genoeg heb je de game al binnen 4 √° 5 uur uitgespeeld en dit is toch zeker kort. Vooral wanneer je nagaat dat het eigenlijk naar meer smaakt. Maar goed, de actie die in het spel zit is dus erg sterk en je zult vaak op het puntje van je stoel zitten. Het effect wordt nog eens versterkt door je nano-suit. Dit is een pak waarmee je vaardigheden beter worden. Zo kun je sterker worden, een tijdje onzichtbaar zijn en je heel snel voortbewegen. Het werkt verbazingwekkend goed en je hebt het zo onder de knie. Je kunt simpelweg een vaardigheid kiezen door een knop in te drukken en je muis te verplaatsen. Het systeem werkt heel simpel en toch blijft het boeiend genoeg om te gebruiken. Het is dus ook mogelijk om je vijanden op een originele manier te lijf te gaan.

Een ander effect dat de actie versterkt zijn de vijanden. Ze zijn best slim te noemen, alleen soms kunnen ze zich ongelooflijk dom gedragen. Zo sta je soms pal voor een vijand en dan ziet hij je nog niet. Pas wanneer je begint de schieten zal diegene actie ondernemen. Over het algemeen is de A.I niet altijd even goed. Wel zullen de vijanden naar cover zoeken en samenwerken om jou een aantal kogels in je kop te jagen. Jij kunt dit natuurlijk ook bij hun doen en dat met een flink wapenarsenaal. De wapens zijn goed gebalanceerd en hebben allemaal de mogelijkheid om aangepast te worden. Denk hierbij aan een ander vizier of een lichtje op je wapen.

Grafisch ziet de game er top uit! Het is allemaal ongelooflijk gedetailleerd. Soms zijn er bepaalde dingen die er beter uit zien dan in het vorige deel en dat terwijl Warhead nu toegankelijker is geworden op het gebied van systeemeisen. Ga nu maar niet te vroeg juichen, want je hebt nog steeds een hele goede computer nodig om het spel een beetje mooi te kunnen spelen. Je krijgt hier echter wel veel voor terug, want de omgevingen zijn erg gevarieerd. Zo wordt die mooie groene jungle op een gegeven moment in het spel bedolven onder een laag sneeuw. Het maakt niet uit in welke omgevingen je bent, want zelfs donkere gangen zien er mooi uit in Crysis Warhead. Ook op het gebied van geluid steekt deze game prima in elkaar. Zo zijn de stemmen zeker overtuigend te noemen en alle andere geluiden klinken zoals ze horen te zijn. Toch lijkt het alsof het net allemaal iets minder aanvoelt. Het is net alsof de schok die het eerste deel had nu veel minder is geworden.

De singleplayer is dus heel erg kort, maar gelukkig is er dan nog de multiplayer. Deze is zeker niet verkeerd en je kunt je er nog een tijdje mee zoet houden. Verwacht overigens niet dat je er net zolang mee kunt vermaken als de multiplayer van Call of Duty 4. Het doet eigenlijk niet echt iets vernieuwend, maar het is gewoon puur vermaak. Het wordt nog leuker en intenser doordat je de nano-suit nu ook kunt gebruiken.

Je kunt Crysis Warhead voor zo'n 25 euro in de winkel kopen en geloof me, dat is het dubbel en dwars waard. Je krijgt er namelijk veel voor terug. De singleplayer is een achtbaanrit die je het liefst in een keer wilt uitspelen. Nou is het jammer dat dit ook gemakkelijk kan, want je hebt de game al uitgespeeld in een uur of vijf. Grafisch ziet de game er natuurlijk top uit. Het is echt geweldig als je dit spel goed kunt spelen. Helaas zijn de systeemeisen nog steeds erg hoog en je hebt dan ook alle redenen om dit spel niet te kopen als je computer wat minder is. Daarentegen staat wel dat je er veel terug voor krijgt. Zo mag de singleplayer dan wel kort zijn en is de A.I niet altijd even goed, maar er zit wel een vermakelijk multiplayer bij. Crysis Warhead is het dus waard om te kopen, maar de schok die zijn voorganger bracht is wel een stuk minder.