Deus Ex: Human Revolution (The Missing Link DLC)

85

• Intrigerende missie
  • Verbeterde graphics
  • Meer Deus Ex
  • Nogal veel heen-en-weer geloop

Deus Ex: Human Revolution kreeg van ons een verdiende 94% en nu is de eerste downloadable content (DLC) beschikbaar. Deze bestaat uit een volledig nieuwe missie genaamd The Missing Link. Met een prijskaartje van ‚ā¨10,99 vragen wij ons af of deze toevoeging een meerwaarde kan bieden.

Het verloop van Deus Ex: Human Revolution vertoonde halverwege de verhaallijn een hiaat in de vorm van een "A few days later..." tijdsaanduiding. Het hoofdpersonage Adam Jensen leek in die periode probleemloos op een schip van één locatie naar een andere te reizen, maar nu blijkt dat die reis niet zonder problemen verliep. De eerste DLC voor Human Revolution heet The Missing Link en toont ons dat Jensen werd ontdekt en gevangengenomen door de paramilitaire organisatie Belltower.

Al zijn wapens en mechanische aanpassingen zijn weg, en dus moet hij van het schip zien te ontsnappen om vervolgens uit te zoeken wat er allemaal gaande is op een mysterieuze marinebasis. De verhaallijn van The Missing Link past dus in die van Human Revolution, maar weet ook zichzelf staande te houden. De nieuwe tegenstanders van Jensen zijn interessant en fans van de originele Deus Ex zullen zich zeker verblijden over enkele verwijzingen naar welbekende personages.

Narratiegewijs situeert The Missing Link zich dus pal in het midden van Human Revolution, maar deze DLC wordt als een volledig op zichzelf bestaande missie beschouwd. De originele game wordt dan ook niet aangepast, en The Missing Link wordt apart gelanceerd (het is dus niet nodig om Human Revolution eerst tot een bepaald punt te spelen). Wat wel handig is dat de controls van Human Revolution automatisch worden overgezet naar The Missing Link. De DLC is dus na aankoop meteen klaar om gespeeld te worden.

Eidos Montréal wil met The Missing Link spelers de kans geven om met een vernieuwde Jensen aan de slag te gaan. Zoals eerder aangegeven is hij zijn mechanische aanpassingen kwijt, maar krijgt hij al snel de kans om daarin opnieuw te investeren. Dat biedt de mogelijkheid om snel nieuwe aanpassingen te proberen die eerder gericht zijn op de onmiddellijke situatie en niet op een langere termijn. Dit past perfect in de toch wel aanzienlijke spelduur van The Missing Link (ongeveer vijf uur).

De marinebasis waarop de DLC zich grotendeels afspeelt bestaat voornamelijk uit industri√ęle gangen en claustrofobische laadruimtes. Vrij typische levels voor een videogame dus, maar daarom niet minder interessant. Vooral het uitzicht op de stormachtige zee is heel indrukwekkend. Er zijn natuurlijk meerdere paden doorheen de levels, en het aanbod aan keuzes blijft aanzienlijk hoog. Ook het eindgevecht biedt meerdere opties dan enkel brute kracht, waarmee het grootste minpunt van Human Revolution verholpen wordt.

Daartegenover staat dat vele missies in The Missing Link niet meer zijn dan "fetch quests", nl. het verzamelen van allerhande items. Dit spreidt zich dan nog over meerdere levels, waardoor Jensen vaak op zijn schreden moet terugkeren en eerder verkende gebieden opnieuw betreden. Er zijn geen laadschermen, maar wel enkele "biometric scans" tussen de levels die snel vervelend kunnen worden. Het is echter geen onoverkomelijk nadeel.

The Missing Link is de aankoop zeker waard. Human Revolution vertoonde een ver doorgedreven graad van kwaliteit, en die schemert ook hier door. Fans van Human Revolution mogen deze intrigerende DLC niet aan zich voorbij laten gaan.