85%
  • Audiovisueel op en top
  • Funky Kong als optie voor moeilijkheidsgraad
  • Platformen zoals het hoort
  • Verdient Donkey Kong geen beter verhaal?
  • Weinig voor bezitters van de Wii U-versie

Na jaren van afwezigheid heb ik mijzelf als gamer, sinds de komst van de Nintendo Switch, weer verzoend met Nintendo. De Wii en Wii U waren het net niet voor mij, terwijl de Switch net dat beetje extra gaf dat mij wel over de streep trok. Mijn laatste Nintendo console was de SNES, met daarop games die mij op vroege leeftijd al grijze haren opleverde. Eén van die games was Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest. Met de komst van Donkey Kong Country: Tropical Freeze was het voor mij dus ook vooral verheugen op een trip down memory lane.

Dat kan ongetwijfeld nog niet gezegd worden voor gamers die Tropical Freeze op de Nintendo Wii U al een kans hadden gegund. De game verscheen namelijk al voor de vorige console van Nintendo, maar wist nooit de glorie te grijpen die het destijds ogenschijnlijk verdiende. Dit kwam mede door de magere verkoop van de Wii U zelf, waardoor weinig games destijds echt van de grond zijn gekomen. Hoe anders is het nu met de Nintendo Switch, waar in ieder geval elke Nintendo-game in de spotlight staat. Is het ondanks de Siberische temperaturen nu dan toch tijd voor Kong om te shinen?

Je zal Donkey Kong maar zijn…

De korte cutscene aan het begin van Tropical Freeze doet je maar weer beseffen wat een verschrikkelijk leven die Donkey Kong eigenlijk heeft. Hij kan zich niet omdraaien of één van zijn maatjes wordt ontvoerd en ook Cranky Kong overkomt nog wel eens wat. Dit keer is de reusachtige aap rustig van zijn bananentaart aan het genieten, als er vanuit het niets een vikingschip besluit om zijn eiland onder vuur te nemen. Het resultaat is een avontuur waarin je het opneemt tegen de koelbloedige vijanden die je eiland teisteren. Tijd om op oorlogspad te gaan. Kindvriendelijk uiteraard. Het is allemaal wat gezapig en kent wel erg weinig diepgang. De vraag is of we dit wel echt moeten willen, maar het zet je aan het denken met al de storytelling die veel games tegenwoordig bieden.

In verschillende werelden is het recept van Tropical Freeze hetzelfde als dat wat we gewend zijn. Springend en klauterend ga je van punt A naar punt B in een tweedimensionaal level, waarbij er op de achtergrond wel het één en ander gebeurt. Het uitspelen van een level is niet het lastigste, want het zoeken van puzzelstukjes en verzamelen van de letters die KONG vormen vraagt meer van je. Mocht je als puzzelaar alles vinden, dan speel je aan het eind een extra wereld vrij, wat weer meer waar voor je geld is.

Een nieuw jasje of een grondige renovatie?

Wie de beelden van Tropical Freeze zich voor de geest kan halen, kan zich ongetwijfeld nog herinneren dat de game er op de Wii U prima uit zag. Een kleurrijk geheel met goede physics en een oerdegelijk leveldesign. Voor de Nintendo Switch werd het grafische aspect opgeschroefd. Daar de game op de Wii U een resolutie van 720p haalde, daar geeft de Switch in dock-modus een signaal van 1080p door. Haal je de Switch als handheld uit zijn huisje, dan kun je alsnog op 720p het verhaal continueren. Vooral op de televisie spatten de kleuren van de tropische levels van scherm. Tel daar natuurlijk de soundtrack bij op die geënt is op de nostalgische geluiden van de oude delen en je gaat als liefhebber van de Donkey Kong-franchise met een glimlach op avontuur.

Maar wat heeft de game naast het nieuwe grafische plaatje nog te bieden voor eenieder die het origineel op de Wii U heeft aangeschaft? Het antwoord is: weinig. Tropical Freeze voor de Switch maakt ruimte voor de komst van Funky Kong, die met zijn surfboard over punten stekels heen kan gliden en gemakkelijk zijn vijanden kan trotseren. Daarnaast heeft hij meer levens, wat samenvattend dus eigenlijk zegt dat Funky Kong is ontworpen voor de gamers die aan wat minder uitdaging genoeg hebben. Tropical Freeze stond al bekend als pittig en met de komst van Funky Kong is er voor diegene die daar een beetje bang voor waren een oplossing. Mocht je Tropical Freeze op de Wii U dus te lastig vinden en baal je daar van? Dan kun je met Funky Kong je hart ophalen.

Scheldbuien en kapotte controllers

Als er iets is waar de franchise bekend om staat, dan is het wel de moeilijkheidsgraad. Toen ik Tropical Freeze opstartte, was ik dan ook benieuwd of mijn frustratie van Country 2 op de SNES weer de boventoon zou voeren. Het moet gezegd worden dat Tropical Freeze zijn lastige momenten kent, maar het platformen zelf vraagt zeker in het eerste deel van de game geen wonderen van je. Het vinden van alle puzzelstukken is wel een ‘hell of a job’ en zal je wel even zoet houden. Voor de doorgewinterde gamer is er dus onwijs veel werk aan de winkel om de game op 100% uit te spelen. Maar onmogelijk moeilijk moet de game zeker niet ingeschat worden.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is een oerdegelijke platformer die de Switch weer wat extra glans geeft. De game is uitdagend en zeer vermakelijk tegelijk, met een prachtige audiovisuele presentatie die ook de aanhangers van de nostalgie onder ons zal bekoren. Qua verhaal biedt Tropical Freeze eigenlijk niets. Dit is geen groot minpunt, maar zet je in het huidige landschap aan games wel aan het denken. Met Funky Kong is er een uitweg voor diegene die wat minder goed zijn in het platformen, wat Tropical Freeze toegankelijk maakt voor een heel breed publiek. Mocht je de game al grijs hebben gespeeld op de Wii U, dan is er niet al te veel wat een aankoop kan rechtvaardigen.