80%
  • Blueprints
  • NPC's...
  • Genoeg nieuws aan de horizon
  • ...tenzij je alles zelft wilt doen
  • Framerate instabiel op de Nintendo Switch

Toen het eerste deel van Dragon Quest: Builders uitkwam, was men erg benieuwd wat het spel daadwerkelijk te bieden had. Minecraft leek de markt waar Dragon Quest: Builders een beroep op deed al te hebben veroverd, maar een verhaallijn of doel ontbrak altijd bij het spel van Mojang. Het bouwgedeelte was erg grappig, ook de verschillende dingen die je kon bouwen en de tegenstanders die je tegen kon komen, echter je kreeg bijna geen waardering voor hetgeen wat je bouwde.

Dragon Quest Builders was een goed alternatief voor Minecraft, geheel in de Dragon Quest-stijl. Soms was het spel traag en moest je belachelijk veel lezen voordat je eindelijk dingen kon bouwen. Ook het spel was erg lineair, doordat je constant van de ene wereld naar de andere wereld werd gestuurd en daar de ene na de andere opdracht moest doen. Dragon Quest: Builders 2 moet daar een verschil in brengen. Doet dit het ook?

Children of Hargon

Het verhaal begint op een schip waar je in het verhaal zelf een tutorial begint. Je krijgt allemaal rotklusjes om op die manier erachter te komen wat de controls en mogelijkheden zijn. Het begint met het feit dat de slechteriken, de Children of Hargon, niet willen dat er meer gebouwd wordt door mensen. Er is echter één persoon die dat kan redden en dat is The Builder, ofwel jij. Het schip verongelukt en jij komt op een eiland terecht met twee personen. Eén is er al op nog onverklaarbare wijze. De ander lijkt ook aangespoeld te zijn.

Het eiland waar je dan bent wordt later in het spel je ‚Äúthuiseiland‚ÄĚ. Hier krijg je opdrachten om het eiland te laten opbloeien. Het eiland moet weer bruisen en dat wordt jouw hoofdtaak. Om deze taak te volbrengen zul je naar alle eilanden moeten afreizen om op die manier meer mensen te enthousiasmeren voor het verder volbouwen van je eiland.

Op de andere eilanden merk je dat er een begrafenissfeer hangt. Niemand doet meer wat. Zo wordt bijvoorbeeld op het ene eiland niet meer aan landbouw gedaan en op het andere eiland niet meer gemined. Aan jou de taak om de spirit van het bouwen van dingen (in tegenstelling tot het kapot maken van dingen), terug te brengen. Er wordt niet meer gebouwd, omdat de Children of Hargon nadat iets gebouwd is, terugkomen en het meteen kapot maken. Of in een erger geval, je komt op Prison Island.

Rocking in the free world

Daar waar het eerste deel van Dragon Quest: Builders nog erg lineair is, omdat je één eiland hebt waarin je allerlei opdrachten moet doen en dan verdwijnt naar een volgend eiland, is Dragon Quest: Builders 2 ontzettend veel vrijer. Als je op een ander eiland bent dan op het Island of Awakening (je thuisbasis), dan kun je daar altijd weer van af komen. Je hebt een schipper die je komt halen en brengen. Zo heb je de vrije keuze om te doen wat je wilt: vrij bouwen aan je eigen eiland of verder gaan in het verhaal op een eiland waar de Children of Hargon nog aan de macht zijn.

Ook is er nog een andere optie die vrij nieuw is en dat is reizen naar een bijna onbewoond eiland. Het doel is om daar materialen te herkennen om zo vrij te spelen dat je bijvoorbeeld nooit meer hout nodig hebt om iets te bouwen waar hout in voorkomt. Dit geeft een nieuwe dimensie omdat je op die manier je over bepaalde producten geen zorgen hoeft te maken om het te vinden ergens op het eiland. Bij deze sidequest kan je op ieder eiland ook één of meerdere personen tegenkomen die je weer kunnen helpen op het hoofdeiland.

Al deze eilanden en vrijheid gaan om de Nintendo Switch-versie die we hebben getest soms gepaard met framedrops. Het spel lijkt dit iets meer te hebben wanneer de Switch op de TV is aangesloten, maar ook in handheldmodus is het nog waarneembaar. Het spel kent verder, zeker bij het opstarten, soms een lange laadtijd. Daar staat dan weer tegenover dat Dragon Quest: Builders 2, eenmaal opgestart, bijna geen laadtijden meer kent.

Blueprints

E√©n van de hoogtepunten van het eerste deel waren de Blueprints. Met een Blueprint moest je aan de hand van een tekening dit nabouwen. Vaak waren de Blueprints nog kleinschalig en gemakkelijk, maar nu zijn ze enorm en uitgebreid. Dit maakt het ontzettend leuk om aan te bouwen. Bij Dragon Quest: Builders 2 is het zo dat de bewoners je meehelpen aan het bouwen van de blueprints. Hierover valt de discussi√ęren, omdat je niet de keuze hebt om het geheel zelf te doen. De enige manier is om alle materialen uit de kist te halen, maar dan blijven de bewoners zeuren om materialen. De bewoners bouwen daarnaast zo verschrikkelijk snel, dat het onmogelijk is ze bij te houden.

Er heerst sterk het gevoel dat de makers van het spel hebben gedacht dat het te veel werk zou worden als de speler een complete piramide moet nabouwen. Wij hadden graag de keuze gehad om het geheel zelf te doen of met een aantal andere bouwers. Die keuze hadden we voor ons gevoel nu alleen door een trucje toe te passen.

Al met al blijven de Blueprints een pluspunt van het spel. Je bouwt een kroeg voor een aantal miners, een rivier voor de boeren op je land en een magische boom die ervoor zorgt dat de lucht gezuiverd is voor de verschrikkelijke mondlucht van één van de monsters.

Likes

Naast veel nieuwe features die er vooral voor zorgen dat je sneller kan bouwen, vind ik het een slimme zet dat je nu likes van de bewoners kan krijgen voor het gemaakte werk. Met die likes kun je nieuwe creaties verzinnen, je basis upgraden en reizen naar bijna onbewoonde eilanden om van bepaalde materialen eindeloos gebruik te kunnen maken. Deze beloningen krijg je wanneer de bewoners lekker geslapen of zelfs gepoept hebben, maar vooral als je een nieuwe doelstelling hebt bereikt.

Er zijn nog veel meer nieuwe dingen. Zo blijft Malroth (Lord of Destruction) constant bij je om je te wapenen tegen vele tegenstanders, zo kun je water blijven gieten uit een bodemloze kruik, zodat je je eigen gracht of kanaal kunt graven. Je kan zwemmen (al stelt dit grafisch niet heel veel voor, want je zwemt niet echt, je bent voornamelijk op de bodem van het water aan het springen), je kan huisdieren houden en zelfs vrienden worden met monsters.

Het was even afwachten of een tweede deel van Dragon Quest: Builders 2 genoeg te bieden zou hebben. Hierin is het echter meer dan geslaagd. De makers hebben veel nieuwe features toegevoegd om de snelheid in het spel te houden. Dit ontbrak nog wel eens bij het eerste deel. Ook de vrije keuze voelt fijn en als een opluchting. Het spel lijkt zo oneindig groot en dat geeft eindeloos veel speelplezier. Ook de duidelijk gestelde doelen en het verhaal maken Dragon Quest Builders 2 een unieke en leuke ervaring. De behulpzame AI is niet altijd even fijn, bijvoorbeeld bij de blueprints en de lange teksten die we gewend zijn van Dragon Quest  kunnen ook tegen gaan staan, maar dit is  bekend. De Switch-versie kent wat technische mankementjes, maar dit doet weinig af aan de ervaring. Al met al is Dragon Quest Builders een succesvol vervolg op het origineel. Weet de uitgever ons ook nog voor een derde deel te verrassen?