Dragon Quest VI: Realms Of Reverie

Reviewers score:

80

Audiovisueel
90%
Presentatie
60%
Gameplay
86%
Duurzaamheid
80%
  • Old Skool JRPG
  • Grote spelwereld
  • Grafisch compleet opnieuw gemaakt
  • Minigames
  • Keuzes zijn illusies
  • Equipment niet zichtbaar
  • Vijanden zeer inwisselbaar

Ten tijde van de NES en SNES werden Japanners overladen met JRPG’s. Games als Dragon Quest en Final Fantasy werden met bosjes tegelijk gereleased. In Europa waren dergelijke games echter erg zeldzaam. In het westen was nauwelijks animo voor de gecompliceerde Japanse creaties. Maar tijden veranderen en het JRPG’s genre heeft door de jaren heen veel zieltjes gewonnen. Steeds vaker weten de games van Japanse makelij de weg naar Europa te vinden, en steeds meer oude klassiekers krijgen een heruitgave op de handhelds. Square-Enix, als grootste uigever van dergelijke games geeft daarin het goede voorbeeld. De nieuwste heruitgave is Dragon Quest VI: Realms Of Reverie.

Het grote probleem met heruitgave is dat het vaak een letterlijke overzetting is met hoogstens een lichte grafische update. Square-Enix heeft echter het moeilijke pad bewandeld en de graphics een rigoureuze make-over gegeven in een stijl die nog het meest aan Pokémon Black & White doet denken. De omgevingen zijn in compleet 3D en via de L en R knoppen via alle kanten te bekijken. Hiertegenover staat dat karakters een semi-3D look hebben met een pixelig randje. Bovendien is het verhaal hier en daar wat aangepast om het duidelijker en logischer te maken. Nog steeds begin je als een schoffie in een afgelegen dorpje. De inwoners mogen volgens de wet de grenzen van het dorp niet verlaten, de omgeving is gevaarlijk en bewoond door monsters. Maar zoals elke wet bezit ook deze een maas. Eens per jaar moet er in een nabije stad een kroon worden gehaald om aan de berggodin te offeren. Dit jaar is het jouw beurt en zo begint je avontuur.

Als je bij het huis van de kroonmaker belandt, blijkt hij al een tijdje vermist te zijn. Gedreven als je bent, ga je hem zoeken en bijkans beland je daarbij in een paralleluniversum. Om de verrassing niet te bederven, zal ik geen details verklappen, maar de berggodin gebiedt je om de wereld van de duivelse Murdaw te verlossen, een demon die beide werelden teistert. Het verhaal is evenals de personages onderhevig aan de Japanse stereotypes. Zo heb je een koene held, een grofgebekte dommekracht, een lady, een heiligboontje en de tomboy. Een RPG zou geen RPG zijn zonder een scala aan keuzes. Vaak hebben keuzes verstrekkende gevolgen maar helaas gaat dit voor Realms Of Reverie niet op. Je zult wel een aantal keuzes moeten maken maar in realiteit zorgt dit er alleen voor dat het gesprek iets anders loopt zonder enige invloed op de verhaallijn. Zonde maar hiertegenover staat wel de leuke paralleltwist. Dingen die je doet in de ene wereld hebben invloed op de andere. Je redt de koning in de ene wereld, dikke kans dat de koning in de andere wereld je opeens als een van zijn topsoldaten behandelt.

Zoals het een JRPG van de oude stempel betaamd zijn gevechten turn-based met simpele opties als Attack, Magic, Defend en Items. De tegenstanders zijn willekeurig in soort en aantal en worden geinitialiseerd door Random Encounters. Zo nu en dan zijn er bossfights die beetje bij beetje leiden tot de grote finale tegen Murdaw. Voor je dit gevecht kunt winnen zul je veel moeten grinden en zorgen dat je equipment up to date blijft. Helaas is je equipment niet zichtbaar waardoor het toch een beetje afbreuk doet aan de beleving. Draagt je held een zweep bij zich? Leuk maar wij geven gewoon een zwaard weer. Een ander punt is dat er veel verschillende monsters zijn maar dat het toch vooral variaties zijn van de basismonsters.

Met het hoofdverhaal ben je pak 'm beet 25 uur bezig als je niet teveel bezig bent met randzaken. Maar na het hoofdverhaal heb je slechts een fractie van de totale spelwereld gezien. Ga je beiden werelden verkennen en alle opdrachten voltooien dan mag je nog wel een 75 uur op de teller erbij tellen. Een handheldgame met maar liefst honderd uur spelplezier erin dus. Tel hier nog een X aantal uur bij als je van minigames houdt, want ook deze zijn er genoeg te vinden in de spelwereld. Wat te denken van een Casino of Slime skiën? Echt plezier in een old skool jasje dus.

 

Conclusie

Als fan JRPG’s mag je Dragon Quest VI niet missen. Als fan van RPG’s in het algemeen moet je je afvragen wat je leuk vindt aan RPG’s? Als je van een goed verhaal, verkennen en looten houdt, is Dragon Quest iets om te overwegen. Houd je niet van Random Encounters, Turn-Based Combat en Japanners met vreemd haar dan kun je beter verder zoeken.

Discord

Enquête
Meer nieuws
0%
Meer recensies
14%
Meer video-content
29%
Meer previews
0%
Meer prijsvragen
29%
Meer van alles
29%
Totaal aantal stemmen: 14 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner