80%
  • Goede humor
  • Genoeg aan content!
  • Een RTS, maar dan net even anders
  • Game is soms net iets te gemakkelijk
  • Verschil in besturing tussen werelden ongemakkelijk

Eerlijk is eerlijk: Dungeons 3: Complete Collection is voor mij een kleine sprong in het diepe geweest. Mijn kennis over de franchise was zeer beperkt en ook het genre, dat eigenlijk meerdere genres combineert, was mij onbekend. Toch was ik meteen getriggerd toen we de kans kregen om een stempel op dit spel te plakken. In de essentie hebben we te maken met een real-time strategy game en dat is iets wat wel in mijn straatje ligt. Of Dungeons 3 dat uiteindelijk in zijn geheel ook zou liggen, moest ik nog uitvinden. Dungeons 3 is van oorsprong namelijk niet nieuw. Het spel verscheen immers als in 2017 op de markt. Sindsdien zijn er heel wat DLC-pakketten uitgekomen die samen op het aantal van zeven komen. Hierdoor heb je dus met een vrij uitgebreid pakket te maken, aangezien alles voor deze Complete Collection is gebundeld. Maar wat heeft Dungeons 3 eigenlijk al jaren in zijn kern te bieden?

Dungeons 3 is een RTS-game waarin je twee werelden in de gaten moet houden, namelijk de underworld en overworld. In de onderwereld ligt jouw basis. Je bent in Dungeons 3 namelijk de bad guy. In deze basis ontwikkel je hoofdzakelijk troepen om in de overworld de boel over te nemen. Je zoekt echter ook naar goud om je leger te betalen en mana om speciale eenheden te ontwikkelen. Daarnaast kun je met de nodige grondstoffen ook vallen ontwikkelen die het spel meteen een tower-defense laagje geven. Met enige regelmaat wordt je dungeon namelijk aangevallen door troepen die je met een ingenieus gangenstelsel flink kunt laten omlopen. Dit gangenstelsel kun je volbouwen met allerlei typen vallen, waardoor je soms niet eens zelf in je dungeon aanwezig hoeft te zijn om tegenaanvallen te weren.

In de overworld kun je niks bouwen. Je kunt daar, zoals het een RTS betaamt, je troepen commanderen en vijandelijke punten vernietigen of overnemen. Het besturen van je manschappen in de onderwereld gaat een stuk lastiger. Je kunt namelijk alleen eenheden oppakken en neergooien in de buurt van de vijand, waarna ze automatisch tot aanvallen over gaan. Liever had ik gezien dat het besturen van je manschappen hetzelfde werkte als in de overworld, maar dat is een designkeuze geweest.

In Dungeons 3 zijn er praktisch gezien twee modi: skirmish of campaign. Je kunt met beide helemaal alleen aan de slag gaan, maar je kunt ook met één vriend of vriendin aan de slag gaan. Het moet wel gezegd worden dat Dungeons 3 van oorsprong al geen moeilijk spel is. Het tegenovergestelde zelfs. Wanneer je met twee spelers bent, waarbij de één zich volledig op de dungeon focust en de ander in de overworld acteert, is het helemaal peanuts. Kleurrijk en bombastisch avontuurtje Dungeons 3 is een kleurrijk geheel dat wordt aangevuld met een bizarre verhaallijn. De verhaallijn neemt zichzelf namelijk totaal niet serieus. De verteller neemt iedereen op de hak en verwijst naar games en films waar menig game-nerd van zal smullen. Het is de stijl van Dungeons 3 die niet iedereen even leuk zal vinden, irritant zelfs, maar persoonlijk kon ik er wel om lachen. Oké, soms is de verteller iets té aanwezig, maar het idee erachter kan ik zeker waarderen. Zoals gezegd is dit alles in een kleurrijk geheel omgetoverd. Het spel ziet er zelfs drie jaar na dato nog prima uit. Wat dat betreft lijkt het spel de tand des tijds goed te hebben doorstaan en is het geen gekke keuze geweest om een totaalpakket uit te geven. Een totaalpakket dat vooral meer missies aan je voorschotelt.

Wat valt er te kiezen?

Het minst opvallende gedeelte van de DLC is een skirmish map-pakket. Dit zorgt ervoor dat de levensduur van skirmish ietwat wordt verlengd, daar er meer te kiezen valt. De echte eyecatchers zitten hem natuurlijk in de DLC.

In Once Upon a Time is het tijd om ons sprookjesachtig te gedragen. Het is hoog tijd om een goedaardige fee om te leggen, omdat deze de helden in de overworld ondersteunt. Dit is een op zichzelf staande campaign.

In Clash of Gods, wat ook een campaign is, ga je met acht missies aan de slag. Deze zullen je ongeveer tien uur bezighouden. De DLC bevat nieuwe spells en gameplay-elementen, alhoewel de missies die je moet voltooien wel redelijk gelijk zijn aan die van de originele campagne.

Famous Last Words is wellicht niet de grootste DLC, maar wel één van de grappigste. In deze DLC neem je het op tegen de voice-over van het spel, die jou meer dan zat was. Een leuke insteek die een glimlach op je mond zal toveren. Tenzij je de humor van het spel bij voorbaat al irritant vond natuurlijk.

In Evil of the Carribean ga je de piraat uithangen. In eerste instantie lijkt het op een vakantie, maar hoofdrolspeelster Thalya kan er helemaal niet uitrusten. Een missie die waves aan vijanden op je dungeon afstuurt zorgt ervoor dat het tower defence element even centraal staat.

An Unexpected DLC is één van de pakketten die je wat meer uitdaging voorschotelt. In de drie nieuwe missies zul je onder andere vanuit meerdere kanten worden aangevallen. Er zal dus een flink beroep worden gedaan op je managementskills.

De laatste DLC, Lord of the Kings, bevat eveneens drie missies, maar wel met de nodige variatie! De laatste missie heeft namelijk de nodige MOBA-invloeden en dat hadden we in deze mate nog niet eerder gezien in Dungeons 3.

Al met al is Dungeons 3: Complete Edition een prima te verantwoorden aanschaf. De basisgame is zeker vermakelijk en zit prima in elkaar. Het spel neigt er wel net iets te vaak naar om te makkelijk te zijn. Dit kun je wel verhelpen door de knop ‘Hellish’ aan te klikken. De DLC duren niet al te lang en zijn voor fans van het basisspel een prima toevoeging. Wat dat betreft is Dungeons 3: Complete Edition prachtige kans om kennis te maken met de franchise, want wie weet ligt er nog een vierde deel in het verschiet?

26%
37%
12%