30%
  • Mooi ontworpen levels
  • Enorm repetitief
  • Camera
  • Onnauwkeurige controls
  • Met meerdere spelers te chaotisch

Het Nederlandse Playlogic zal voor velen ongetwijfeld onbekend in de oren klinken, maar de kleine uitgever verdient dit keer de aandacht dankzij Fairytale Fights, een game waarin sprookjesfiguren en sprookjeswerelden centraal staan. Kun je sinds je klein was de sprookjes uit het sprookjesboek hardop dreunen, simpelweg omdat je ze zo vaak hebt gehoord? Misschien is Fairytale Fights dan wel iets voor jou. Alleen wel als je je jeugdsentiment aan diggelen wilt helpen, want de ontspoorde blikken, het 16+ label en de in twee├źn gehakte konijntjes op het doosje verraden dat men weinig waarde heeft gehecht aan het navertellen van leerzame verhaaltjes.

Het idee achter Fairytale Fights is in ieder geval goed: het verhaal draait om de vier afgedankte sprookjesfiguren Roodkapje, Sneeuwwitje, Jaap (uit Jaap en de Bonestaak) en de Naakte Keizer, die elk hun populariteit willen terugwinnen door er eens flink op los te slaan. De game bestaat voor het grootste gedeelte uit hack and slash-elementen waarbij je de keuze hebt uit meer dan honderd wapens, waaronder winterpenen, lollies, slagersmessen en geweren. Welk wapen je ook kiest, de hoeveelheid bloed wordt er niet minder om. Na elke slag met de rechterstick vloeit er bloed in overvloed, waarna je vrolijk het rood gekleurde gras kunt gebruiken als ijsbaan. Tevens kun je vijanden als sneeuw voor de zon laten verdwijnen door simpelweg een giftig drankje over hen heen te kotsen.

Het sadistische geweld is niet het eerste waar wij aan denken bij een game met sprookjesfiguren in de hoofdrol. Aan een kleurrijke visuele stijl des te meer. Onder de plassen bloed zitten dan ook vrolijke omgevingen en een gelukkig meer dan aardig leveldesign verwerkt, welke je niet verwacht van een low budget titel als deze. Het is duidelijk dat Playlogic een paar geweldige artiesten in huis heeft. Alleen jammer dat dit harde werk wordt verpest door flinke gebreken die we onmogelijk door de vingers kunnen zien.

Het grootste probleem van Fairytale Fights is de afwezigheid van enige afwisseling. Ja, je kunt aan de slag met een grote hoeveelheid wapens, maar deze is eerder overbodig doordat het constant indrukken van de rechterstick volstaat om je een weg door de repetitieve levels te hakken. Af en toe tussen het bloedvergieten door zul je moeten platformen, maar ook dit is eerder slaapverwekkend saai dan vermakelijk. De camera heeft vaak de vervelende gewoonte om de actie niet goed in beeld te brengen, waardoor je vaak onnodig een pijnlijke dood zult sterven. Tel daarbij de onnauwkeurige controls op, en de kans is groot dat je dit niet langer dan een half uur vol kunt houden.

Fairytale Fights is gelukkig iets vermakelijker in co-op, ook al wordt je hier geconfronteerd met nieuwe problemen. Aangezien afgehakte ledematen regelmatig in close-up worden getoond met behulp van een apart kadertje, komt het meermaals voor dat je simpelweg niet meer ziet wat er om je heen gebeurt, vooral niet wanneer je met drie anderen speelt. In principe geldt hetzelfde voor de hele game: de idee├źn zijn goed, de uitwerking een stuk minder.

Tijdens het spelen van Fairytale Fights hadden we moeite om in de sprookjessfeer te blijven. Niet zozeer vanwege de abnormale hoeveelheid bloed, maar vooral omdat de game wordt geteisterd door een gebrek aan afwisseling, matige controls en een vaak irritante camera. In dit geval zou Fairytale Fights beter geschikt zijn als een downloadbare game van een tientje, maar dan nog is het de vraag of je niet liever je geld wilt besteden aan een titel waaraan je wel meer dan een uur speelplezier kunt beleven.

26%
37%
12%