95%
  • vrijheid
  • de hele omgeving
  • grote wapenarsenaal V.A.T.S systeem
  • de keuzes
  • enkele schoonheidsfoutjes

Oblivion kenmerkte zich aan de enorme vrijheid en waar overal wel iets te doen was. Geen één spel had deze kenmerken zo goed onder de knie als Oblivion. Totdat Bethesda (toevallig de makers van Oblivion) met een spel komt die Oblivion gaat overtreffen met deze kenmerken. Aanschouw, jongens, meisjes, tantes en ooms: Fallout 3!

Van de vorige Fallout games heb ik geen taart gegeten, maar gelukkig hoef je geen ouderwetse taarten gegeten te hebben (Fallout 2 stamt uit 1998!), want Fallout 3 heeft niets met de vorige delen te maken. Het spel staat als een huis in het free roaming-genre, dus de game zal je de volledige vrijheid geven. Zowel in de queeste als in de levensgrote omgeving.

Als klein mannetje begin je het leven in Vault 101, één of andere bunker die is gemaakt voor bescherming tegen de Apocalyps. Jaren gaan voorbij en je leeft een verzorgd leven in de bunker. Totdat je vader opeens uit de Vault ontsnapt en hij de wijde, vooral gevaarlijke wereld betreedt. Wanneer de overseer je ziet, is hij zo kwaad dat hij je direct wilt elimineren. En met iemand leven die je wilt vermoorden en dat in een niet al te grote bunker, zal niet zo goed werken, dus je besluit om ook de levensgevaarlijke wereld in te trekken en je vader te gaan zoeken.

Alle keuzes die je in het spel maakt hebben invloed op de wereld. Er zijn hier genoeg voorbeelden voor, dus ik neem er maar even één die ik pas meegemaakt heb. Na wat rondlopen kwam ik in de stad Megaton. Hier wordt een nucleaire bom door gelovigen aanbeden (dingen gaan soms wel heel erg ver hé, bommen aanbidden). De sheriff van de stad vraagt mij om de nucleaire bom onschadelijk te maken, maar een raar mannetje in een kroeg vraagt mij juist om de bom te laten ontploffen, zodat de hele stad van de kaart is geveegd. Hier heb ik het spel opgeslagen en heb eerst de bom onschadelijk gemaakt. Omdat ik zo lief was om de bom onschadelijk te maken, kreeg ik van de sheriff een leegstaand huis en waren er nog genoeg queeste in de stad. Daarna liet ik de bom ontploffen met als gevolg dat de hele stad weg was, maar ik een grote beloning kreeg. Dit voorbeeld geeft echt weer hoeveel invloed je op het gebied hebt en zoveel invloed heb ik nog niet in een spel gezien. Het beste is om jezelf te blijven en gewoon je hart volgen, net zoals in de echte wereld.

De vrijheid in de queeste is echt wonderbaarlijk. Er zijn zoveel manieren om een missie te voltooien en je blijft er versteld van staan. Laat je iemand leven om vervolgens veel moeite doen om bij je einddoel te komen, of wordt het liegen tegen de mensen (met als gevolg dat mensen wantrouwend tegen je zullen zijn), zodat het gemakkelijker voor jezelf wordt om de quest te voltooien. Schiet je erop los zoals een echte ‘badguy’, of ga je rustig te werk en laat je iedereen zijn verhaal vertellen, zodat je de mensen te vriend houdt. Als je iedereen vriendelijk behandelt en helpt worden ze jouw vrienden en dan zal je er later misschien nog profijt van hebben.

In mijn inleiding vertelde ik al dat Fallout 3 veel kenmerken heeft van Oblivion. Sommige onderdelen die Oblivion heeft, zijn in Fallout 3 toch iets veranderd. Bijvoorbeeld het lockpicking. Dit deed je met Oblivon door haakjes op de juiste timing omhoog te klikken, maar omdat je met Fallout 3 in een iets latere omgeving speelt (paar honderd jaar later maar, hoor), is dit iets veranderd. Nu doe je dit door middel van een haarspeld in de goede stand te zetten zodat je met de schroevendraaier het slot open kan krikken. Best moeilijk, maar het werkt goed en het is erg origineel. Nog een (vervelend) kleinigheidje dat veranderd is, is dat je geen extra leven krijgt als je een uurtje wacht. Zo wordt het soms erg moeilijk om je uit vervelende situaties te redden. Leven bijvullen kan nu alleen door te slapen en jezelf voeden met ingrediënten die je hebt. Maar als je geen ingrediënten hebt en een bed om te maffen is mijlenver lopen, zal het wel heel moeilijk worden om jezelf uit een benarde positie te redden. Fallout 3 is door deze optie toch iets moeilijker geworden, maar is toch ook wel weer iets uitdagender geworden (als ik maar mijn zelfbeheersing kan behouden, anders ligt straks mijn Xbox op de grond).

Fallout 3 heeft een groot arsenaal aan wapens. Kleine pistolen (om iemand te vermoorden met als gevolg dat het lichaam nog heel blijft), grote geweren (om iemand te vermoorden zodat zijn ledematen tien meter verder liggen) en nog grotere geweren om heel zijn lichaam te vervagen. Erg veel keuzes dus. Ook heb je veel verschillende soorten wapens zoals: energiewapens, slagwapens, granaten, mijnen (!), machinegeweren en mijn favoriet: de sniper rifle! Met zoveel wapengeschut en afvliegende ledematen heeft het spel niet voor niets een 18+ rating. Naast het wapenarsenaal is ook de bepantsering uitgebreid. Zo vind je steeds sterkere bepantsering, maar je kan deze curiosa natuurlijk ook gewoon kopen.

In het vechtsysteem is iets nieuws toegevoegd, namelijk het V.A.T.S systeem. Hiermee heb je de mogelijkheid om de tijd stil de zetten en te richten op een specifiek lichaamsgedeelte van je tegenstander. Dit werkt erg goed en het haalt zeker niet de snelheid uit het spel (zoals veel mensen dachten). Met het vechten zijn je tegenstanders allesbehalve dom, ze lopen goed rond en proberen dichter bij je te komen zodat ze meer schade bij je kunnen aanrichten. Er zijn enorm veel wezens om tegen te vechten. Natuurlijk mensen, maar ook beesten zoals kakkerlakken (cockroaches!) , enge beesten die vuur poepen en ijzerbeesten die jou allemaal een kopje kleiner willen maken.

Naast al die andere systemen is er nog een systeem veranderd, namelijk het levelsysteem. Voor de dingen die je doet krijg je ervaringspunten. En naarmate je een level hoger komt, kun je nieuwe perks kiezen. Dit zijn de hoofdspecialiteiten van je karakter. Deze specialiteiten kun je elk level veranderen, zodat je al je vaardigheden kan trainen. Van dief tot wapenkenner en van natuurkundige tot iemand met de kracht van de Hulk, alles zit erbij.

De grootte van het gebied (Washington D.C) kan je ongeveer vergelijken met de grootte van Oblivion. Het gebied van Fallout 3 is misschien iets kleiner, maar dat maakt het er zeker niet minder leuk op. Het post apocalyptische Washington biedt vooral een grimmige sfeer. Naar mijn mening speel ik liever in een gezellige sfeer (mooie bossen met hier en daar een boom met af en toe een huisje van hout met een lekker warm haardvuur), maar het geruïneerde Washington vind ik toch een lust voor het oog: in puin liggende huizen, monumenten die maar half staan en waarvan de rest op de grond ligt en auto’s die niet meer werken. In één woord: prachtig!

Als je denkt dat je na de storyline klaar bent, dan heb je het goed mis, want in Fallout 3 is nog zoveel te beleven. Genoeg mensen zullen je hulp vragen om ze uit zijn/haar problemen te halen en je kan nog genoeg ontdekken in het gebied. Van kleine dorpjes tot de grotere steden en van riolen tot grotten. En alle spullen die je gevonden (of gestolen) hebt kun je natuurlijk aan iedereen verkopen, zodat je weer genoeg geld hebt voor wat leuke wapens. In ieder geval, heeft Fallout 3 zoveel te bieden dat je er zeker wel 100 uur bezig mee bent!

Fallout 3 is een geweldige RPG-shooter geworden. Het spel heeft ongelofelijk veel mogelijkheden en bij elke keuze zul je versteld staan van wat er daarna gaat gebeuren. Veel games zullen de vrijheid van het spel niet evenaren. De grootte van het gebied en visuele krachten van het spel zijn geweldig. Het wapenarsenaal, het vechten en vooral dat goed werkende V.A.T.S systeem zal je niet snel vergeten. Grote minpunten heeft Fallout 3 niet en het zijn meer die kleine schoonheidfoutjes, maar voor de rest zou ik geen reden weten om dit spel niet te kopen (alleen als je niet van dood en verderf houdt),want dit spel biedt alles wat de gemiddelde gamer vandaag de dag nodig heb

26%
37%
12%