80%
85%
  • Vloeiende bewegingen
  • Stuk realistischer
  • Nederlands commentaar
  • Schokkerig

FIFA 2005 was niet bepaald een topgame. De game werd totaal niet goed ontvangen door de pers, en dat was mede te danken dat de game gewoonweg niet kon tippen aan Pro Evolution Soccer. Met FIFA 06 probeert Electronic Arts het opnieuw en wij keken of het ze gelukt is een betere game neer te zetten.

Elk jaar komt er weer een nieuwe FIFA uit. Altijd in het najaar van het jaar, is er weer een nieuwe FIFA die weer alle wijzigingen bevat van het komende seizoen. Ook 2006 werd niet overgeslagen, en we zijn ondertussen als weer aanbeland bij het 12e deeltje in de FIFA reeks. Ook in deze versie zijn alle wijzigingen weer doorgebracht, en kunnen we ook weer aan de slag met de Nederlandse competitie.

De carrière modus uit FIFA 06 is sterk veranderd ten opzichte van de 2005 versie. Nieuw bijvoorbeeld is dat je een sponsor moet uitkiezen die je het hele seizoen met jouw team zal gaan sponsoren. Van die sponsor krijg je per wedstrijd een bepaald bedrag, wat natuurlijk per sponsor verschilt. Ook krijg je van je sponsors bonussen als je bijvoorbeeld de beker competitie wint. Het upgraden van je staf is ook weer wat aangepast. De upgrade wordt met elk stukje dat je de staf verbeterd een paar duizend euro hoger. Je hebt natuurlijk nu wel weer de keuze uit verschillende staf leden. Hierbij moet je denken aan o.a. een aanvallers trainer, middenveld trainer, verdedigers trainer, keepers trainer en een stadionmanager. Ook nieuw is dat je nu scouts op pad kunt sturen om nieuwe aanwinsten voor je team te vinden. Je kunt hierbij ook weer kiezen uit een aantal opties, waaronder snel zoeken en grondig zoeken. Je kunt je scouts loslaten op verschillende delen van de wereld.

FIFA heeft al een aantal jaren te kampen met de goede concurrentie van Pro Evolution Soccer. Met FIFA 06 wil Electronic Arts eindelijk een keer af van deze concurrentie, en willen ze er met kop en schouders bovenuit steken. Speciaal voor de ontwikkeling van FIFA 06 hebben ze het team ingehuurd die in Japan ook Total Football maakte. Total Football is in Nederland nooit te koop geweest, maar in Japan kreeg het spel van het populaire blad Famitsu een hoger cijfer als Pro Evolution Soccer. Electronic Arts heeft er met FIFA 06 dus alles aan gedaan om Pro Evolution Soccer voor te blijven. Naar mijn mening zijn ze daar wel redelijk in geslaagd. Ze hebben de controls regelrecht overgenomen van Pro Evolution Soccer, en de bewegingen zijn een stuk vloeiender als voorheen. Het schieten is ook drastisch aangepast, want scoren gaat niet zo heel erg makkelijk meer.

Zoals eerder al verteld in deze review, is het scoren niet meer zo makkelijk als voorheen. Ook is het niet meer zo dat als je op een bepaald punt staat en je schiet, hij standaard in de kruising zit, of op een andere plek standaard op de lat. De bal is altijd anders, en je kunt vanaf elke positie scoren om het maar even simpel te zeggen. Ook is overspelen van heel groot belang. Kon je voorheen nog wel eens met een verdediger naar voren sprinten en scoren, gaat dat nu helemaal niet zo makkelijk meer. Je wordt eigenlijk verplicht om veel over te spelen, anders raak je de bal zonder twijfel kwijt aan je tegenstander. Je tegenstanders zijn trouwens ook veel beter als in voorgaande delen, want ze missen nu niet meer zo snel als ze alleen voor de keeper staan. Dit alles is wel een groot pluspunt, omdat er zo meer realiteit in het spel komt, en de game dus moeilijk wordt. En hoe moeilijker, hoe uitdagender.

Het spel bevat net zoals in het 2005 deel weer Nederlands commentaar van niemand minder dan Evert ten Napel en Youri Mulder. Dit lijkt allemaal leuk en aardig, maar het werkt mij heel erg op de zenuwen. Het commentaar klopt op sommige punten echt totaal niet.

De game zit grafisch best goed in elkaar, maar ook daar zijn weer een aantal puntjes van kritiek op aan te merken. De game wil namelijk nog wel eens schokkerig gaan doen. Hier heb je op zich niet echt last van, maar toch kan het op sommige momenten wel iets minder goed uitkomen. Ook het publiek is nog steeds zoals voorgaande jaren. Het zijn nog steeds weer van die standaard rijen poppetjes die alleen maar hetzelfde doen.

FIFA 06 is zeker weten beter dan FIFA 2005, en dan ook echt op alle punten. Ook ben ik ervan overtuigd dat de game Pro Evolution Soccer voorbij gaat, gewoonweg omdat Electronic Arts alle licenties heeft, en omdat ze het team van Total Football hebben ingehuurd. De bewegingen van de spelers zijn een stuk vloeiender en de moeilijkheidsgraad ligt ook duidelijk een aantal tandjes hoger.

26%
37%
12%