75%
80%
  • Een echt PC-game
  • Widgets
  • Adidas Live Season
  • Ondergeschikt aan next-gen versie

Jarenlang was de PC-versie van FIFA niets meer dan een regelrechte port van de PlayStation 2-versie. Letterlijk alles werd gekopieerd en met name voor de interface leverde dit lelijke missers op. Dit jaar heeft EA gelukkig gekozen om een ander pad in te slaan en dat resulteert in een speciale PC-versie. EA heeft nog overwogen om de next-gen versie te porten, maar er zouden te weinig PC-gebruikers zijn met een PC die het spel dan nog zou kunnen trekken. Is FIFA 09 daarom een tussenversie of is het eindelijk een revolutie na jaren van PS2-ports?

Het eerst wat opvalt aan deze versie is het menu. Eindelijk niet meer de standaard meuk, zoals we die de afgelopen jaren gewend zijn, maar een interface die compleet past bij de moderne PC-gebruiker. Een verzameling van tabellen springt in het oog, waarin alle voor jou relevante informatie wordt weergegeven. Dit systeem staat bekend onder de naam “widgets” en is volledig aanpasbaar. Je kunt online en offline statistieken toevoegen, waardoor je menu helemaal tot leven komt. In-game maakt deze functie helemaal geen fluit uit, maar PC-gebruikers hebben in ieder geval iets wat de console-broeders niet hebben.

Een andere positieve vernieuwing is het “Adidas Live Season”. Deze toevoeging zorgt ervoor dat de realiteit enigszins benaderd wordt. Als een speler in het echt uit vorm is, dan geldt dit ook voor in het spel. Gelukkig geldt het ook als een speler de ene na de andere kans scoort, want op dat moment zal zijn vorm stijgen. Mocht een speler echter geblesseerd zijn in het echt, dan raakt hij ook in het spel geblesseerd.

Het spel wordt realistischer door deze toevoeging, maar het heeft echter ook nadelen. Allereerst zijn er slechts zes competities waar je uit kunt kiezen: de Duitse Bundesliga, de Engelse Premiership, de Franse Ligue 1, de de Italiaanse Serie A, Spaanse Primera Division en de Mexicaanse competitie. Bovendien is het slechts Ă©Ă©n seizoen voor Ă©Ă©n competitie gratis. Buiten dat ene seizoen in die ene competitie om moet je een kleine vergoeding betalen. Hierdoor blijkt dat ook PC-gebruikers zo langzamerhand moeten betalen voor downloadbare content.

Toch is dit niet het enige minpunt aan de PC-versie van FIFA 09. In mijn preview sprak ik over “custom tactics”, maar de PC-versie is op dat gebied een stuk beperkter. Op de PC kun je nog net een paar algemene tactieken instellen (counteraanval, vleugelspel etcetera) en qua posities heb je net als in FIFA 08 nog vrij veel opties. Echter heeft de console-versie veel meer te bieden op het gebied van opstellingen maken. Daar had ik namelijk het idee dat ik alles precies in kon stellen, terwijl ik hier slechts wat algemene opdrachten kon geven.

“Custom tactics” is trouwens niet het enige waarin de PC-versie beperkter is, ook qua spel zelf. De gameplay voelt bij de PC toch iets ouderwetser aan, terwijl de console-versies meer vernieuwend zijn. Momenteel ben ik er echter nog niet uit of dat nou beter is of niet.

Wat bij de console-versies wel beter is, is de online tien-tegen-tien-optie. Nou ja beter, bij de PC-versie ontbreekt die mogelijkheid gewoon volledig. Het is niet zozeer dat ik het jammer vind dat deze optie ontbreekt, ik vind het namelijk gewoon een aderlating. Ik had gehoopt dat ik een stukje van de toekomst mocht proeven, maar nee hoor, de PC-gebruiker wordt wederom achtergesteld.

Natuurlijk is het ook niet een compleet eerlijke vergelijking. De gemiddelde PC is nou eenmaal niet gelijkwaardig aan een Xbox 360 of een PlayStation 3. Toch blijf ik de vergelijking eerlijk vinden, omdat die versie het beste vergelijkingsmateriaal is. De next-gen FIFA 09 is echter nog een stuk beter dan de PC-versie, maar de PC-versie is op zichzelf weer een stuk beter dan vorig jaar. Dit spel ademt namelijk echt uit dat het voor de PC is ontworpen. Dat feit alleen al, zorgt ervoor dat dit het voetbalspel op de PC is. Ook PES kan daar niet aan tippen, aangezien dat spel op de PC ook slechts een port is.

FIFA 09 voor de PC is duidelijk ondergeschikt aan zijn next-gen broer. Met name op het gebied van de gameplay en door het ontbreken van de aanpasbare tactieken en de tien-tegen-tien-modus is PC-versie een stuk minder. Echter is het wel de eerste echte PC-versie van FIFA in jaren en dat zorgt ervoor dat het spel veel beter is dan zijn voorgangers. De widgets en het Adidas Live Season zorgen er samen voor dat we te maken hebben met het beste voetbalspel op de PC ooit. De komende jaren kan dit, als we naar de next-gen versies kijken, alleen maar beter worden.

EnquĂȘte
26%
37%