70%
  • De Vos en Grueter zorgen voor een frisse wind
  • Ultimate Team geperfectioneerd
  • Carrièremodus achterhaald
  • Gameplay mist diepgang
  • Spelersgelijkenissen in Nederland en België schrikbarend

Daar zaten ze dan: Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Beiden trots als een pauw, omdat ze de nieuwe commentatoren zijn van FIFA 20; het grootste voetbalspel ter wereld. Na jaren van trouwe dienst werden Evert ten Napel en Youri Mulder ingeruild voor een nieuw olijk duo, waarbij De Vos zonder twijfel de meest kleurrijke is. Het verhoogde en tevens temperde het enthousiasme rondom de nieuwe footie. Oké, de commentatoren zijn dus vernieuwd, maar hoe zit het met de rest van het spel?

Wie een neutrale toeschouwer zou vragen of de nieuwe FIFA de moeite waard is te kopen, zal vaak hetzelfde antwoord ontvangen. ‘’Het is gewoon hetzelfde als vorig jaar, zo is dat met alle voetbalspellen.’’ FIFA staat inderdaad niet bekend om zijn stroom aan vernieuwingen die het elke versie voorschotelt, maar borduurde daarentegen op een succesvolle formule die het puntje voor puntje probeerde te perfectioneren. Met FIFA 20 lijkt nu een eind te zijn gekomen aan het perfectioneren. Het is namelijk hoog tijd voor iets nieuws.

Meer van hetzelfde

Want wat FIFA voorschotelt, is dat wat de vorige delen ook al te bieden hadden. De gameplay heeft natuurlijk zijn tweaks gehad, maar er kan niet worden gezegd dat er revolutionaire vernieuwingen zijn doorgevoerd. Daar waar dat de vorige delen niet als een hekel punt werd beschouwd, begint het nu wel te knagen. Terwijl concurrent PES namelijk flinke stappen zet op gameplay-gebied, daar blijft FIFA hangen en ontpopt het zich tot de arcade-footie die het altijd al werd genoemd. Na het spelen van de nodige wedstrijden in FIFA 20, valt namelijk op dat het niet moeilijk is om het spel goed onder de knie te krijgen. Ontzettend veel passjes verlopen namelijk probleemloos en binnen een X-aantal spellen zul je dus ook precies weten wat wel en niet kan. De gameplay is te gemakkelijk te ontleden, waardoor je snel je tactiek zult aanpassen aan dat wat het winnen van wedstrijden het gemakkelijkst maakt. De bal diep geven op een snelle spits zal je in dit deel bizar veel doelpunten opleveren, evenals het dribbelen met de L1-knop. Verdedigen wordt hiermee erg pittig. Hier hoef je echter niet te lang van wakker te liggen, want je scoort net zo snel weer bij je tegenstander. Hierdoor is er vaker sprake van handbaluitslagen dan de gemiddelde voetbaluitslag. Niet dat het spel daardoor veel minder leuk is, maar het is de vraag wat je in een voetbalspel zoekt. Diepgang is dat in dit deel in ieder geval niet.

King of modi

FIFA heeft altijd al bekend gestaan om haar verschillende modi. Offline was het altijd de carrièremodus die de aandacht trok. Een realistische modus die je, zeker door de overvloed aan licenties, een fijne singleplayer bood. De carrièremodus lijkt echter stil te zijn blijven staan. Er zijn bizar weinig vernieuwingen doorgevoerd en transfers zijn minder realistisch dan ooit tevoren. Niet voor niets zijn er online al de nodige klachten aan het adres van EA gemeld, met de vraag of de carrièremodus snel onder handen kan worden genomen. Spelers verwijten EA ervan dat alle tijd en aandacht in Ultimate Team wordt gestoken, de melkkoe van FIFA 20. En daar valt iets over te zeggen. Ultimate Team heeft namelijk met name in de user-interface de nodige veranderingen doorgemaakt. Het scrollen tussen spelers van je basisteam en je clubbestand gaat namelijk soepeler dan ooit. Het is een slimme aanpassing die EA hierin heeft doorgevoerd. Daarnaast zijn de Squad Battles minder beperkend dan eerst, waarin je met tijdsloten te maken had.

Dan is de hoop gevestigd op misschien wel de trekpleister van FIFA 20: Volta. FIFA Street is terug na vele jaren van afwezigheid. Tenminste, dat werd aangenomen. De realiteit blijkt iets minder rooskleurig. Volta biedt een vermakelijk offline-modus waarin je de wereld rondreist om straattoernooien tot een goed einde te brengen, maar de gameplay biedt niet dat waar wij naar verlangden. Volta kent geen speciale knoppen voor trukendozen en geen gamebreakers die je broek doen afzakken. Je kunt de truukjes van de reguliere wedstrijden in Volta toepassen, maar een leek zal de wedstrijden voornamelijk met passen en schieten afronden. Hierdoor voelt Volta meer aan als een plek om wat trucjes onder controle te krijgen, dan een echt unieke ervaring die op zichzelf staat.

‘’Ra-ta-ta-ta-koekoek!’’

Zoals u heeft gelezen, zijn er al de nodige kritische noten gekraakt. Redden De Vos en Grueter dan de dag? Het is zeker waar dat het hoog tijd was voor vernieuwing qua Nederlands commentaar. Qua tekst voldoen de twee Nederlandse commentatoren zonder twijfel aan de vraag, maar technisch gezien moet er nog wat worden gesleuteld. Sierd de Vos springt van enthousiasme regelmatig uit zijn slof en dit zagen de geluidstechnici overduidelijk niet aankomen. Hierdoor wisselt het volume van de commentatoren nog wel eens. Daarnaast zul je merken dat sommige opmerkingen wat repetitief worden, maar daar is moeilijk onderuit te komen.

Het is fijn om te weten dat EA aan de Nederlanders en Vlamingen heeft gedacht voor het commentaar, maar daarmee is ook alles gezegd. Het blijft te bizar voor woorden dat gehele competities via motion capture van de meest realistische gezichten worden voorzien, terwijl de Nederlandse en Vlaamse spelers amper te herkennen zijn. Regelmatig kloppen in ieder geval de huidskleur en het kapsel, maar wanneer je daarna naar het gezicht kijkt, heb je geen idee wie er tegenover je staat. Dat dit grafische gebrek nu al jaren voortduurt en de Jupiler Pro League en Eredivisie teisteren, is niet meer van deze tijd.

U heeft het gelezen. Wij laten ons bijzonder kritisch uit over de nieuwste footie van Electronic Arts. Volta brengt minder dan wij hadden gehoopt en het spel is meer dan ooit een arcade-footie geworden dan een spel met de nodige diepgang. Hierbij is er uiteraard ook sprake van een kwestie van smaak. Wil je het relatief snel onder de knie hebben en houd je niet van veel diepgang in gameplay? Dan zal FIFA 20 je zeker bevallen. De carrièremodus is achterhaald, terwijl Ultimate Team wel geperfectioneerd is. Commentatoren De Vos en Grueter zorgen voor een duimpje omhoog, maar kunnen het spel geen hoge beoordeling opleveren. Het is tijd dat FIFA na jaren op de troon te hebben gezeten weer eens wat nieuws durft uit te proberen, want de houdbaarheidsdatum van de huidige formule lijkt verstreken.