• Nederlands commentaar
  • First Touch Control
  • Veel spelers hebben het zelfde gezicht
  • Nederlands commentaar
  • AI medespelers
  • Meer van hetzelfde

Fifa 2005 is de zoveelste voetbalsimulator van EAsports die elk jaar zo rond november in de winkels ligt. Is het de moeite waard om ook nu weer dit spel in huis te halen? Ja, omdat ik een grote voetbal liefhebber ben wel voor mij wel. Dit spel zal echter niet voor iedereen geschikt zijn omdat de FIFA reeks in mijn ogen een spel is voor de echte voetbalfan.

Je krijgt in Fifa 2005 natuurlijk weer de mogelijkheid om in je eentje of met 2 spelers aan de slag te gaan in de 'Nu spelen' stand. Deze stand is standaard voor de Fifa reeks en is bij iedereen wel bekend. Ook kun je nu weer een eigen toernooi of competitie maken en is het trainingsveld geopend om nog even die corner of vrijetrap te perfectioneren om je maat dalijk genadeloos in te maken.

Een van de vernieuwingen waar EA dit jaar mee liep te pronken is de First Touch Control. Deze nieuwe functie is een leuke toevoeging aan de gameplay, en belangrijker, nog nuttig ook. Met de 'gecontroleerde balaanname' kun je de bal in één keer in de richting duwen die jij met de rechter analoge stick aangeeft. Mede door deze nieuwe balaanname kom je nu steeds meer, wat in voorgaande delen vaak niet het geval was, in unieke situaties terecht en scoor je vaker op verschillende manieren.

Iets wat ook uniek is voor de Fifa reeks is het Nederlands commentaar dat verzorgt word door Evert ten Napel en Youri Mulder (in de Nederlandse versie). Dit commentaar is de eerste vier wedstrijden nog leuk en grappig om te horen, maar daarna gaat het vervelen en heb je alle ingesproken zinnen al gehoord. Ik vind het toch leuk dat dit er in zit en vind het, omdat het nog niet helemaal optimaal is, zowel een min als pluspunt. Het heeft dus nog even de tijd nodig.

In de carrière stand draai je 15 seizoenen mee in de voetbal wereld. Je begint als n00b bij een onbekende club en werkt je omhoog naar een topclub als AC Milan of Arsenal om daar als '5 sterren trainer' aan de bak te gaan. Deze carrière mode is ansich leuk om te spelen maar gaat na een tijdje toch wel vervelen. Je bent dan toch wel blij als je voor de afwisseling van club wisselt als het seizoen ten einde is.
Een ander irritant gegeven is dat je pas na 4 a 5 jaar bij een topclub als bijvoorbeeld Man Utd of Inter Milan komt (je bent dan weliswaar nog geen '5 sterren coach') en dat in deze tijd (en vooral in de volgende seizoenen) vrij veel bekende spelers als Dennis Bergkamp, David Beckham, Zinedine Zidane en Ryan Giggs stoppen met voetballen en je komt met dit soort spelers dus eigelijk niet aan spelen toe in de carrière stand, wat ik best jammer vind. Als er spelers vertrekken komen er natuurlijk ook spelers bij. Er komen dan jonge spelers van rond de 19 jaar bij die vrijwel allemaal het zelfde gezicht hebben, allemaal dezelfde naam dragen (ben 3 keer een Van der Vaart tegen gekomen) en die allemaal even goed/slecht zijn, zo'n anderhalve ster. Dit laat zien dat Fifa 2005 het opnieuw van de licenties moet hebben en wat minder van de gameplay én dat het scout- en transfersysteem nog niet goed in elkaar zit.

Wat wel weer leuk is, is de mogelijkheid om jezelf na te maken, je eigenschappen aan te passen, je nummer te kiezen en jezelf bij je favoriete club aan de selectie toe te voegen. Het is best moeilijk om een goed evenbeeld van jezelf te krijgen maar oefening baart kunst! En er is niets leuker dan jezelf het winnende doelpunt voor AC Milan in de Coppa Nazionale te zien scoren.

Verder is nog te zeggen dat het spel er gewoon goed uitziet en het met het geluid wel goed zit. Met de carrière stand ben je even zoet, mocht die je te weinig uitdaging bieden kun je altijd nog online tegen gamers over de hele wereld voetballen in de onine optie.

26%
37%
12%