Final Fantasy XII

Final Fantasy XII
16/03/2006
RPG
nee
PlayStation 2

Final Fantasy XII ligt inmiddels al een tijdje in de winkels, in zowel Japan als in de Verenigde Staten. Veel sites en magazines zijn erg positief over de game, iets dat maar al te goed tot uiting komt in de cijfers die men aan de game toekent. Wij Europeanen hebben al een poos moeten wachten op alweer het twaalfde deel in de serie, maar over een paar maanden kunnen ook wij er eindelijk mee aan de slag. Of de game daadwerkelijk een topper is laten we voorlopig nog even in het midden. Tijd voor een vooruitblik om je alvast warm te maken voor de wondere wereld van Final Fantasy XII.

Allereerst iets over het verhaal. De game speelt zich af in een wereld genaamd Ivalice, de wereld die we kennen uit Final Fantasy Tactics Advance. Ivalice bestaat uit twee continenten, te weten Valentia en Ordalia. Valentia staat onder het bewind van Arcadia en Ordalia wordt geregeerd door Rosalia. Daarnaast heeft Arcadia ook nog een minder groot gebied onder controle, Dalmasca genaamd. De inwoners van Dalmasca vinden het echter niet zo prettig dat ze onder het bevel staan van deze grootmacht en al snel komen zij in opstand. Een van deze opstandelingen is een jongen genaamd Vaan. Hij komt in contact met het verzet en maakt er vrienden met wie hij al snel een groots avontuur zal beleven.

In de kern is Final Fantasy XII nog altijd een Turn Based Role Playing Game. Toch zijn er aanpassingen doorgevoerd in de gameplay. Zo zullen de gevechten sneller en vloeiender verlopen dan ooit tevoren. Tijdens een gevecht krijg je de controle over de geselecteerde leider van het gevecht. Vervolgens krijg je de mogelijkheid van character te wisselen om die vervolgens een aanval te laten uitvoeren. Je hebt echter ook de mogelijkheid te blijven vechten met de leider, terwijl de anderen uit zichzelf de vijand zullen aanvallen. Dit wordt aangeduid met het zogenaamde Gambit systeem. Met dit systeem kun je een personage op dusdanige wijze programmeren dat ze tijdens een gevecht de tegenstander uit zichzelf aanvallen. Hierdoor hoef je niet continu te switchen tussen de verschillende characters, wat het verloop van het gevecht een stuk vloeiender laat overkomen.

Een grote verandering is het niet aanwezig zijn van Random Encounters. Hierdoor kom je niet na iedere vijf stappen een vijand tegen, wat velen maar al te prettig zullen vinden. Tevens zijn de Active Mode en de Wait Mode van de partij. Kies je voor de optie Active Mode dan zal het gevecht gewoon doorgaan terwijl je bezig bent met het geven van commando's. Kies je voor de optie Active Mode dan zal het gevecht worden gepauzeerd, waardoor je op je gemak kunt beslissen wat je volgende zet zal worden. Hierdoor is de game direct toegankelijk voor zowel de ervaren als de minder ervaren gamers. Andere nieuwigheid zijn de Target Lines. Wanneer een vijand in de aanval gaat zal met een rode pijl op de map worden aangegeven op wie deze aanval gericht is. Vervolgens zal er een blauwe pijl in beeld komen wanneer je in staat bent jezelf te verdedigen. Tevens zal worden aangegeven wanneer de speler in de buurt komt van een item of treasure.

Zoals we gewend zijn uit eerdere Final Fantasy games bevat ook Final Fantasy XII weer tal van verschillende soorten wezens. Van mensen tot elfen en van reptielachtigen tot varkenachtigen, het zit er allemaal in. De mensen spreken natuurlijk voor zich. De elfen zijn prachtige wezens met grijs/zilver haar. De reptielachtigen zijn wezens die afstammen van reptielen en zich onderscheiden naar kleur. De varkenachtigen stammen af van varkens. Zoals je misschien wel begrijpt zijn ze niet bijster intelligent, maar daartegenover staat dat hun kracht en snelheid groter is dan dat van andere rassen. Het gebruik van Summons is ook weer van de partij. Hierbij wordt een zogenaamde Esper opgeroepen. Twee medepersonages zullen het strijdtoneel tijdelijk verlaten en in plaats daarvan zal deze Esper je te hulp schieten. Met een beetje mazzel zal er een scene verschijnen van een aanval van Behemot die erg indrukwekkend schijnt te zijn.

Ten slotte zullen we het nog even gaan hebben over de graphics. Final Fantasy XII lijkt namelijk aan adembenemend mooie game te gaan worden. Dat is niet zo verbazingwekkend, aangezien we dit wel gewend zijn van de serie. De immense spelwereld tovert prachtige beelden op je beeldscherm en ook de CGI filmpjes zijn schitterend. Een lust voor het oog. Final Fantasy XII is een van de laatste games die aantoont dat de Playstation 2 werkelijk alles uit de kast haalt om nog eens te kunnen schitteren. Het lijkt er in ieder geval op dat dit aardig gaat lukken.

Verwachting

Waarschijnlijk heb je het al gemerkt, de cijfers die door de verschillende sites en magazines zijn gegeven lijken volledig rechtvaardig te zijn. Het verhaal belooft wederom veel goeds, de verfrissende gameplay lijkt goed in elkaar te steken en grafisch gezien lijkt het een hoogstandje te worden. Een definitief oordeel zullen we pas vellen wanneer de game begin 2007 in de winkels ligt. Toch kunnen we al vrij zeker zijn van het feit dat Final Fantasy XII een game is die niet mag ontbreken in de collectie van iedere Playstation 2 bezitter.

Discord

Hot
EnquĂȘte
Verrassend
26%
Verschrikkelijk
37%
Prachtig
12%
Het maakt mij niet zoveel uit
25%
Totaal aantal stemmen: 100 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner