Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise

Reviewers score:

70

Audiovisueel
70%
Presentatie
60%
Gameplay
65%
Duurzaamheid
70%
  • Je krijgt er best een workout van
  • Niet geschikt voor Switch Lite
  • Coaches houden hun klep maar niet
  • Tracklist is overweldigend meh

Toen ik mijn gloednieuwe gaming PC kreeg, was een van de eerste dingen die ik ermee deed games spelen in virtual reality. Niet enkel omdat ik de technologie waanzinnig interessant vind, maar ook omdat het mij de kans geeft om te bewegen en aan mijn conditie te werken op mijn voorwaarden. Sindsdien heb ik gestoeid met games als Beat Saber, SUPERHOT VR en verschillende fitness-applicaties, terwijl ik zonder bril zo nu en dan Ring Fit Adventure aanzwengelde. Maar je weet wat ze zeggen: verandering van spijs doet eten.

Omdat ik een enorme voorliefde heb voor ritmegames, tevens de reden waarom ik altijd weer terugkeer naar Beat Saber, besloot ik Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise van Nintendo eens als spijs tot me te nemen. Boksen was altijd mijn favoriet in Wii Sports en dat combineren met muziek klinkt als een droom. Toch?

Een twee

Qua opzet is Fitness Boxing 2 simpel genoeg. Met de Switch in de docking en de JoyCons (sorry Switch Lite) in de handen voer je oefeningen uit die zijn vastgesteld aan de hand van informatie die je over jezelf hebt opgegeven. Dit bestaat uit onder andere lengte en gewicht, evenals je voorkeuren op het gebied van oefeningen. Hiermee stelt de game een programma voor je samen dat je dagelijks in maximaal drie kwartier dient door te nemen om jezelf te trainen. Zoals de naam van het spel reeds weggeeft zijn deze oefeningen allen gerelateerd aan boksen op het ritme van een kleine twintig popnummers. Eigenlijk precies zoals de eerste Fitness Boxing, maar dan met een nieuwe tracklist en minimale verbeteringen, zoals meer trainers.

Deze trainers zijn je motiverende factor gedurende je workout en staan letterlijk centraal op je scherm. Tijdens je sessie geven ze je instructies, motiveren ze je en adviseren ze je als je ergens steken laat vallen. In totaal zijn er negen coaches om uit te kiezen, die je bovendien in allerlei kledij kunt hijsen met tickets die je krijgt door achievements te behalen. Immers, als je dagelijks naar deze persoon moet kijken, wil je niet iets zien wat je absoluut niet vindt staan of wil je juist af en toe wat anders zien.

Shut up!

Het idee van de coach is natuurlijk dat je workout-sessies makkelijker worden door diens aanwezigheid. Motiverende woorden en het gevoel dat je er samen mee bezig bent helpen in echte sportscholen menig persoon om nog even dat beetje extra te geven en grenzen te doorbreken. Maar dat is niet vergelijkbaar met de erg simpele AI die Fitness Boxing 2 implementeert. Niet enkel kun je er niet bijvoorbeeld echt een gesprek mee voeren, maar het aantal voice lines is zó gering, dat je al op dag twee herhaling hoort. Ergens is dat echter ook niet zo verrassend, daar de coaches maar niet ophouden met kakelen. Ik heb het spel een week lang dagelijks een half uur gespeeld op de reguliere moeilijkheidsgraad en was na drie dagen echt op aan het kijken tegen de dagelijkse sessie. Niet vanwege de milde spierpijn of gameplay-technische gebreken waar we het zo over gaan hebben, maar omdat mijn irritatie met degene die mij zou moeten stimuleren met elke oefening toenam. Dit is immers een fitness én ritme game, maar wel een waarin je amper kunt horen wat voor nummer gespeeld wordt.

Toegegeven: je mist niet heel erg veel. Wanneer YMCA en Venus de hoogtepunten van de soundtrack zijn, die verder wordt gevuld met kleinere hitjes van namen als Macklemore, Ariana Grande en Katy Petty, weet je dat licentiekosten zeker geen grote uitgavenpost waren bij de ontwikkeling. Maar toch, wanneer je moet slaan in het ritme helpt het horen ervan wel.

Luchtledig

Daarmee arriveren we bij hetgeen wat deze game bestaansrecht moet geven: het boksen. Want het belangrijkste is toch hoe dat nu is. Maar het is tevens het lastigste om over te schrijven. Het is namelijk gewoon oké. Niet geestverruimend goed, noch slecht genoeg om een lekkere tirade te kunnen schrijven. Gewoon oké.

Je voert een handjevol slagen uit zoals jabs, uppercuts en hooks, en doet ondertussen wat op de plaatsen huppen of af en toe bukken. Zoals je kan verwachten van vrij basale motion controls werkt dit verre van perfect, waardoor je je er erg makkelijk vanaf kunt maken met kleine bewegingen, terwijl grote, inspannende bewegingen niet zelden worden gemist. Toch heeft dit onder de streep nauwelijks impact aangezien de game er hoogstwaarschijnlijk rekening mee houdt en ik consequent mijn scores wist te verbeteren. Toch miste er wel wat: feedback. Niet van de coach, zoals eerder vastgesteld, maar fysiek. Boksen is een contactsport en het eindeloos in het luchtledige slaan haalde, althans voor mij, een hoop van het plezier eruit. Desondanks is het geen onaardige workout en een goed supplement voor zij die niet regelmatig naar de sportschool kunnen gaan. Weet alleen dat er betere alternatieven beschikbaar zijn voor dit geld.

Conclusie

Fitness Boxing 2: Rhythm & Exercise is geen verschrikkelijk slecht spel. Het is gewoon niet de beste keuze voor wat dan ook. Als je muziek games wilt kun je aan de slag met AVICII Invector of Guitar Hero, wil je daarbij bewegen dan neem je Beat Saber, Just Dance of ga je drummen in Rock Band. En wil je puur fysiek in de weer, dan kun je Ring Fit Adventure halen of je Wii weer eens aansluiten voor Wii Fit of Wii Sports. Er is geen goede reden te bedenken waarom je met die opties geld zou spenderen aan een muziekspel vol matige nummers die je amper kunt horen of een fitness-game met een wel hele simpele opzet.

Discord

Enquête
Veel
27%
Best veel
47%
Weinig
20%
Niets
7%
Totaal aantal stemmen: 45 | 0 reacties
Speel nu

Games Headliner